نیاز کشور به 400 فروند هواپیما تا 10سال آینده/ آماده سازی فرودگاه کیش برای پذیرش ایرباس 380
میهن صنعت : مدیر عامل منطقه آزاد کیش گفت : کشور تا 10 سال آینده نیاز به حداقل 400 هواپیمای جدید دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی اصغر مونسان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی هوایی و هوانوردی ایران گفت: اقتصاددانان توسعه و تنوع حمل و نقل را رمز کامیابی انسان در عصر حاضر دانسته و آنرا یكی از پایههای اساسی توسعه متوازن و پایدار كشورها میدانند چرا كه شبكههای حمل و نقل با مولفههای مهمی چون اقتصاد، امنیت و عدالت ارتباط تنگاتنگ پیدا كردهاند.
وی افزود: با مروری به فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی كشورها، همبستگی مستقیم بین توسعه حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر به وضوح به چشم میخورد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، یادآور شد: یقینا اختراع هواپیما و دسترسی انسان به بزرگترین آرزوی خود یعنی پرواز، بزرگترین دستاورد بشر در حمل و نقل بوده و مهم ترین دلیل توسعه و پیشرفت سریع علمی و تکنولوژی در قرن بیستم است.
مونسان با بیان اینکه امروزه قریب به 1400 ایرلاین با 25 هزار فروند هواپیما در 50 هزار مسیر، بار و مسافر جابجا میکنند، گفت: درآمد حدود 2.5 تریلیون دلاری صنعت هوانوردی و اشتغال نزدیک به 60 میلیون نفر در این حوزه، حجم بزرگی از گردش مالی و مشاغل حمل و نقل را به این صنعت تخصیص داده است.
وی افزود: براساس آمارها تنها در سال 2013 بیش از سه میلیارد مسافر و 50 میلیون تن بار از طریق خطوط هوایی جابجا شده که به لحاظ ارزشی 35 درصد ارزش کل بار جابجا شده در جهان بوده است.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، بیان کرد: در همین سال در کشور ما نیز حدود 350 هزار پرواز انجام شد که در نتیجه 25 میلیون مسافر شامل 8.5 میلیون مسافر بین المللی و 16.5 میلیون مسافر داخلی جابجا شدهاند.
وی گفت: براساس پیش بینیهای صورت گرفته، ترافیک حمل و نقل هوایی در جهان تا 15 سال آینده دو برابر خواهد شد و منطقه خاورمیانه در بین سایر مناطق جهان بیشترین رشد را به خود اختصاص میدهد.
مونسان با توجه به ظرفیت سرمایهگذاری در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی ایران با برآورد سالانه پنج میلیارد دلار، تاکید کرد: کشور تا 10 سال آینده نیاز به حداقل 400 هواپیمای جدید دارد که از این تعداد حدود 240 فروند هواپیما با ظرفیت 80 تا 200 صندلی است که بتوانند مسیرهای داخلی و کشورهای اطراف را پوشش دهند و بین 30 تا 40 درصد هم هواپیماهای پهنپیکر و دورپرواز هستند که عددی بین 120 تا 160 هواپیما را تشکیل میدهند.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، گفت: به نظر میرسد ظرفیت فرودگاهی کشور نیز با برنامههای توسعه طلبانه خرید هواپیماهای جدید همخوانی دارند، هرچند در حال حاضر از ۶۹ فرودگاه غیرنظامی کشور، بنابر اظهار دست اندرکاران، تنها شش فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و كیش اقتصادی هستند و بقیة فرودگاههای كشور کم و بیش اقتصادی نیستند.
به گزارش میزان، وی خاطرنشان کرد: لذا به نظر میرسد تنها توسعه فیزیکی نمیتواند در ارتقاء حمل و نقل هوایی کشور موثر باشد و باید ابعاد مختلف و موثر در توسعه این بخش مانند تشویق برای سرمایه گذاری خصوصی، تربیت نیروی متخصص و فرهنگ سازی و تبلیغات در جامعه را نیز همگام با توسعه فیزیکی در نظر گرفت.
مونسان، بیان کرد: خوشبختانه پس از اجرای برجام و با تدبیر دولت یازدهم حرکت پرشتابی در حوزه حمل و نقل هوایی و صنایع وابسته آغاز شده و تبادلات بین المللی ایران در این بخش رونق روز افزون داشته است .
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، از سرگیری پرواز شرکتهای هواپیمایی بریتیش ایرویز، ایرفرانس، کی ال ام، لوفت هانزا و چند شرکت دیگر، صدور مجوز براي بيش از 66 هزار پرواز بین المللی، عقد قراردادهای خرید هواپیماهای جديد، خرید تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هدایت ناوبری جدید، برقراری پروازهای جدید در مسیر ایران به اروپا، ارتقاء ایمنی پروازهای هوایی به دلیل دسترسی به قطعات اصلی، از دستاوردهای مهم دولت در سه سال اخیر در این بخش بوده است.
وی افزود: صنعت توریسم به عنوان یكی از پردرآمدترین صنایع جهان در آغاز هزاره سوم بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی كشورها را بخود اختصاص داده و پس از صنعت نفت و خودرو سازی عظیمترین شاخه اقتصادی شناخته میشود و سیستم حمل و نقل هوایی عمدهترین عنصر تشكیل دهنده صنعت گردشگری بین المللی است كه بخشی از هزینههای گردشگران را به خود اختصاص میدهد، به طوری كه در برنامهریزیهای مربوط به توسعه گردشگری، توجه به این بخش و ظرفیتهای حال و آتی آن از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و خواهد بود.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، همانطور که بارها شنیده شده است ایران جزء ده کشور برتر در جذابیتهای گردشگری است لیکن تنها نیم درصد از درآمدهای این صنعت را جذب نموده است و با توجه به اینکه غالب سفرهای بین المللی از دروازههای فرودگاهی آغاز میشود، برای دستیابی به درآمدهای گردشگری خارجی و افزایش چشمگیر اشتغال در این صنعت، نیازمند توسعه و بازسازی ناوگان هوایی و خدمات مربوطه هستیم.
مونسان گفت: برهمین اساس با تخصیص 4 هزار میلیارد ریال بودجه، پروژههایی مانند ساخت ترمینال بین المللی کیش بازیربنای 42 هزار مترمربع و با ظرفیت پذیرش 5/4 میلیون مسافر در سال، خرید تجهیزات ناوبری و هوانوردی، ترمیم و تعریض باند جنوبی برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس A380 و توسعه تجهیزات زمینی در دست اقدام بوده یا به پایان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برای توسعه فرودگاه جزیره هندورابی، با هزار میلیارد ریال بودجه، پروژه احداث باند فرودگاه و سطوح عوامل پروازی اجرا شده که عملیات ساخت باند پروازی آن به پایان رسیده است.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش، شركت هواپيمايي کیش نیز براي افزايش ناوگان هوايی خود، خريد 10 فروند هواپيمای جديد را در دستور كار قرار داده است كه بتازگی 4 فروند هواپيما خريداری و به ناوگان خود افزوده است.