باتری ۱۰ دلاری خودرو برقی چین، تهدیدی جدی برای صنعت خودروسازی آمریکا
چین با توسعهی یک باتری سدیم-یونی انقلابی که تنها ۱۰ دلار بهازای هر کیلووات ساعت قیمت دارد (بر اساس گزارش Bloomberg NEF، ۲۰۲۵)، موجی از نگرانی را در صنعت خودروسازی آمریکا بهوجود آورده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، چین با توسعهی یک باتری سدیم-یونی انقلابی که تنها ۱۰ دلار بهازای هر کیلووات ساعت قیمت دارد (بر اساس گزارش Bloomberg NEF، ۲۰۲۵)، موجی از نگرانی را در صنعت خودروسازی آمریکا بهوجود آورده است. این فناوری جدید، یک رقیب مستقیم برای باتریهای لیتیومی پرهزینهای است که آمریکا به آن وابسته است.
برای مقایسه، در حال حاضر ارزانترین باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) قیمتی در حدود ۷۵ دلار بر کیلووات ساعت دارند و باتریهای مدل ۴۶۸۰ تسلا نیز حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات ساعت قیمتگذاری شدهاند. حالا تصور کنید باتریای که تنها یکدهم این قیمتهاست، چگونه میتواند بازار خودروهای برقی را متحول کند. این پیشرفت میتواند عرضهی خودروهای اقتصادی برقی مانند تسلا مدل ۲ با قیمت ۲۵ هزار دلار را بهراحتی ممکن سازد.
چگونه چین قوانین بازی را تغییر میدهد؟
مهندسان شرکت چینی CATL (بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی در جهان) تولید انبوه باتریهای سدیم-یونی را در کارخانه ۳۰ گیگاواتساعتی خود در استان فوجیان آغاز کردهاند. طبق برنامهریزیها، این باتریها تا اواخر سال ۲۰۲۵ در اختیار خودروسازانی مانند BYD و چری قرار خواهند گرفت.
نکته مهم این است که این پروژه فقط در حد تحقیقات آزمایشگاهی نیست؛ باتریهای نسل اول CATL همین حالا بر روی ۲۵۰ هزار خودروی ون شهری در چین استفاده میشوند و با تراکم انرژی ۱۲۰ تا ۱۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم عملکرد خوبی دارند.
مزایای کلیدی باتری سدیم-یونی نسبت به لیتیومی
-
طول عمر فوقالعاده: حدود ۱۰ هزار چرخه شارژ در مقابل ۱۵۰۰ چرخه در باتریهای تسلا
-
مناسب برای خودروهای شهری و ذخیرهسازی برق
-
کاهش ۷۰ درصدی هزینه تولید نسبت به باتریهای لیتیومی
دلایل کاهش هزینه ساخت این باتریها:
-
مواد اولیه ارزان و فراوان:
-
قیمت کربنات سدیم: ۲۰۰ دلار در هر تن
-
قیمت کربنات لیتیوم: ۱۵,۰۰۰ دلار در هر تن (در سال ۲۰۲۵)
-
-
استخراج سادهتر:
-
استخراج سدیم از آب دریا یا حوزهی گرین ریور در ایالت وایومینگ آمریکا که ۹۰٪ ذخایر جهانی را در خود دارد
-
-
بدون نیاز به کبالت و نیکل:
-
حذف فلزات نایابی که عمدتاً از معادن پرمناقشه در کنگو استخراج میشوند
-
-
غیرقابل کنترل توسط بازارهای محدود:
-
بر خلاف لیتیوم، منابع سدیم جهانیتر هستند و در انحصار هیچ کشوری نیستند
-
جمعبندی
باتری ۱۰ دلاری خودرو برقی چین، نهتنها فرصتی برای کاهش قیمت خودروهای برقی است، بلکه تهدیدی جدی برای سلطه آمریکا بر صنعت خودروهای الکتریکی نیز محسوب میشود. با این تحول، احتمالا شاهد رقابت تنگاتنگتری بین خودروسازان جهانی خواهیم بود؛ جایی که فناوری، اقتصاد و سیاست بهشدت در هم تنیده خواهند شد.
انتهای پیام/