«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

تصادف وحشتناک خودرو برقی شیائومی 3 کشته بر جای گذاشت : نقص فنی یا خطای انسانی

در تاریخ ۲۹ مارس، یک سانحه‌ مرگبار برای خودروی برقی Xiaomi SU7 Standard در بزرگراه دژو-شانگ‌ژائو (G0321) در نزدیکی تونگلینگ، استان آنهویی چین رخ داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در تاریخ ۲۹ مارس، یک سانحه‌ مرگبار برای خودروی برقی Xiaomi SU7 Standard در بزرگراه دژو-شانگ‌ژائو (G0321) در نزدیکی تونگلینگ، استان آنهویی چین رخ داد. این حادثه به کشته شدن سه دانشجوی دختر منجر شد و نخستین سانحه‌ مرگبار ثبت‌شده برای نخستین خودروی الکتریکی شیائومی محسوب می‌شود. این اتفاق، نگرانی‌های گسترده‌ای درباره فناوری رانندگی خودکار و ایمنی خودروها به دنبال داشته است.

قربانیان و جزئیات خودرو

سه دانشجوی دانشگاه که برای شرکت در آزمون خدمات کشوری به سمت شهر چیژو در حرکت بودند، در این حادثه جان باختند. آن‌ها سوار بر خودروی Xiaomi SU7 Standard بودند؛ مدل پایه‌ای از سری SU7 که در ماه می ۲۰۲۴ خریداری و در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ تحویل گرفته شده بود.

مدل پایه SU7 که در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۴ عرضه شد، از سامانه «رانندگی خودکار ناوبری بر پایه بینایی» (NOA) بهره می‌برد و فاقد فناوری LiDAR است که در مدل‌های Pro و Max وجود دارد.

محل و شرایط حادثه

تصادف در بخش «چی‌چی» بزرگراه رخ داد؛ جایی که تعمیرات جاده‌ای در حال انجام بود و ترافیک به یک لاین تغییر مسیر داده شده هدایت شده بود. این شرایط، به همراه احتمال وجود آوارهای ناشی از ساخت‌وساز، ممکن است در بروز حادثه مؤثر بوده باشند.

زمان‌بندی تصادف

بر اساس داده‌های ثبت‌شده خودرو که شیائومی در اختیار پلیس قرار داده، سیر رویدادها به شرح زیر بوده است:

  • ساعت ۱۰:۲۷:۱۷ شب: سیستم NOA فعال می‌شود؛ سرعت خودرو ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت.
  • ساعت ۱۰:۴۴:۲۴ شب: سیستم، موانع را شناسایی کرده، هشدار می‌دهد و کاهش سرعت آغاز می‌شود.
  • ساعت ۱۰:۴۴:۲۵ شب: راننده کنترل را به دست می‌گیرد؛ فرمان به سمت چپ با زاویه ۲۲.۰۶۲۵ درجه چرخانده می‌شود و ترمز با شدت ۳۱٪ فعال می‌شود.
  • ساعت ۱۰:۴۴:۲۶ شب: فرمان کمی به سمت راست برگردانده می‌شود (۱.۰۶۲۵ درجه) و شدت ترمز به ۳۸٪ می‌رسد.
  • ساعت ۱۰:۴۴:۲۶ تا ۱۰:۴۴:۲۸ شب: خودرو با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت به مانع بتنی برخورد می‌کند و پس از آن آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

جزئیات پس از تصادف

گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، از جمله پستی در اپلیکیشن Douyin (تیک‌تاک چینی) توسط مادر یکی از قربانیان، ادعا می‌کنند که درب‌های خودرو پس از تصادف قفل شده و سرنشینان در اثر آتش‌سوزی گرفتار شده‌اند. شیائومی نتوانسته صحت این ادعا را تأیید کند، اما اشاره کرده که دکمه اضطراری باز کردن درب‌ها در خودرو وجود دارد؛ با این حال کارایی آن در این حادثه مشخص نیست. یکی دیگر از دلایل احتمالی بروز سانحه، ناتوانی سیستم NOA در شناسایی موانع کوچک‌تر مانند مخروط‌های ترافیکی عنوان شده است.

واکنش شرکت و پیامدها

شیائومی در تاریخ ۳۰ مارس یک تیم ویژه تحقیقاتی تشکیل داد و در تاریخ ۳۱ مارس داده‌های خودرو را به پلیس تحویل داد. مدیرعامل شرکت، لی جون، با ابراز تأسف، قول شفافیت کامل و حمایت از خانواده قربانیان را داده است.

شرکت همچنین اعلام کرده که هنوز اجازه بررسی فیزیکی خودرو حادثه‌دیده را ندارد و شایعات مربوط به انتقال آن به پکن را رد کرده است. طبق اطلاعات داخلی، خودرو در زمان حادثه در حالت رانندگی خودکار NOA و با سرعت حدود ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت بوده و پیش از برخورد، سرعت را به ۹۷ کیلومتر بر ساعت کاهش داده است.

علت آتش‌سوزی پس از تصادف هنوز در حال بررسی است، اما شیائومی معتقد است منشأ آن به احتمال زیاد داخل کابین بوده و نه باتری. همچنین شرکت اشاره کرده که سامانه ترمز اضطراری خودکار (AEB) فعال نشده زیرا مانع شناسایی‌شده، یک مانع آب در حال حاضر جزو موارد قابل شناسایی توسط این سیستم نیست.

تحقیقات در حال انجام

تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد و در حال بررسی شرایط جاده، واکنش راننده و عملکرد سیستم‌های خودرو است. این حادثه ناگوار، پرسش‌های جدی‌ای درباره قابلیت اطمینان فناوری رانندگی خودکار، امکانات ایمنی اضطراری و نیاز به آموزش‌های ویژه برای رانندگان خودروهای برقی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=299189
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه