«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

بازگشت موتور بنزینی به فیات ۵۰۰؛ نسخه هیبریدی از آبان وارد خط تولید می‌شود

شرکت خودروسازی فیات پس از کاهش تقاضا برای مدل تمام‌برقی ۵۰۰e، تصمیم گرفت تولید این خودرو را متوقف و نسخه‌ای جدید با موتور بنزینی به بازار عرضه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شرکت خودروسازی فیات پس از کاهش تقاضا برای مدل تمام‌برقی ۵۰۰e، تصمیم گرفت تولید این خودرو را متوقف و نسخه‌ای جدید با موتور بنزینی به بازار عرضه کند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که کارخانه میرایفوری تورین در سال گذشته تنها ۲۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده، در حالی که ظرفیت آن ۱۰۰ هزار دستگاه در سال است. نسخه بنزینی با هدف احیای خط تولید و افزایش فروش، از ماه نوامبر ۲۰۲۵ (آبان ۱۴۰۴) به تولید انبوه خواهد رسید.

فیات اعلام کرده که این مدل جدید با موتور سه سیلندر ۱.۰ لیتری mild-hybrid و توان ۷۰ اسب بخار، جایگزینی اقتصادی‌تر برای مدل برقی خواهد بود. این موتور پیش‌تر در مدل‌های قدیمی‌تر فیات ۵۰۰ و پاندای سال ۲۰۱۱ استفاده شده بود. جعبه‌دنده نسخه جدید، ۶ سرعته دستی است و هنوز نسخه اتوماتیک برای آن معرفی نشده است.

بازگشت موتور بنزینی به فیات ۵۰۰؛ نسخه هیبریدی از آبان وارد خط تولید می‌شود

اولیویه فرانسوا، مدیرعامل فیات، این خودرو را «۵۰۰ واقعی برای مردم واقعی» توصیف کرده است. قیمت پایه این نسخه در ایتالیا ۱۷ هزار یورو (حدود ۲۰ هزار دلار) تعیین شده که تقریباً ۵ هزار یورو ارزان‌تر از نسخه تمام‌برقی است. البته با توجه به مالیات ۲۲ درصدی بر ارزش افزوده در ایتالیا، این رقم همچنان برای برخی مصرف‌کنندگان بالا محسوب می‌شود.

نسخه هیبریدی فیات ۵۰۰ مانند نسخه برقی در سه مدل هاچ‌بک، کروک و مدل خاص ۳+۱ (با درب اضافه در سمت سرنشین عقب) عرضه خواهد شد. از نظر ظاهری، تفاوت اصلی مدل بنزینی با نسخه برقی در وجود دریچه جلویی برای خنک‌سازی موتور است.

با حذف باتری، وزن این خودرو به‌طور محسوسی کاهش یافته است. در حالی که وزن نسخه برقی با باتری ۲۴ کیلووات‌ساعتی به ۱۲۵۵ کیلوگرم می‌رسید، انتظار می‌رود مدل بنزینی سبک‌تر باشد. مشخصات فنی دقیق این خودرو هنوز منتشر نشده است.

بازگشت موتور بنزینی به فیات ۵۰۰؛ نسخه هیبریدی از آبان وارد خط تولید می‌شود

این در حالی است که گروه استلانتیس (شرکت مادر فیات) نگران افزایش میانگین آلایندگی خودروهای خود است. طبق مقررات جدید اتحادیه اروپا، خودروسازان باید تا پایان سال ۲۰۲۷ میانگین تولید CO₂ را کاهش دهند. موفقیت فروش نسخه بنزینی ۵۰۰ ممکن است باعث افزایش میانگین آلایندگی شود و استلانتیس را با خطر جریمه‌های سنگین مواجه کند؛ مگر آن‌که فروش خودروهای برقی افزایش یابد.

در نهایت، برند اسپرت فیات، آبارث (Abarth)، قصد دارد به دلیل مالیات‌های سنگین بر خودروهای پرمصرف، با موتورهای بنزینی خداحافظی کند. بنابراین علاقه‌مندان به نسخه‌های اسپرت باید سراغ مدل‌های برقی Abarth 500e یا کراس‌اوور Abarth 600e بروند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=302036
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه