خداحافظی نیسان با GT-R R35 پس از ۱۸ سال تولید
نیسان اعلام کرد که تولید مدل محبوب GT-R R35 پس از ۱۸ سال به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نیسان اعلام کرد که تولید مدل محبوب GT-R R35 پس از ۱۸ سال به پایان رسید. از سال ۲۰۰۷ تاکنون، حدود ۴۸ هزار دستگاه از این مدل در کارخانه توچیگی تولید شده است. آخرین نمونه این خودرو، نسخه Premium T-Spec در رنگ Midnight Purple است که به مشتری در ژاپن تحویل داده شد.
آینده GT-R؛ بازگشتی که دیر میآید
با وجود پایان تولید R35، مدیرعامل نیسان، ایوان اسپینوزا، به طرفداران اطمینان داده است که این خداحافظی دائمی نیست:
«این خداحافظی همیشگی با GT-R نیست. هدف ما این است که روزی نام GT-R دوباره بازگردد.»
با این حال، وی تأکید کرد که نسل بعدی GT-R، R36، بهزودی عرضه نخواهد شد:
«از شما فقط صبر میخواهیم. برنامه دقیق برای آینده هنوز نهایی نشده، اما GT-R تکامل خواهد یافت و دوباره بازخواهد گشت.»
تعهد نیسان به نسل جدید GT-R
اسپینوزا اولین مدیر نیسان نیست که وعده بازگشت GT-R را داده است. در نمایشگاه خودرو نیویورک، پونز پاندیکوتیرا، مدیر محصول نیسان آمریکا، اعلام کرد:
«GT-R بدون شک بازخواهد گشت.»
همچنین آرنو شارپنتیه، معاون بازاریابی محصول، اعلام کرد که تیمی بر روی نسل جدید R35 کار میکند.
جهتگیری احتمالی R36
نیسان پیشتر با کانسپت Hyper Force مسیر احتمالی R36 را نشان داده است. این خودرو مفهومی با قدرت ۱۳۴۱ اسببخار، باتریهای جامد و سرعت نهایی ۲۰۰ مایل در ساعت، در نمایشگاه Japan Mobility 2023 رونمایی شد. هنوز مشخص نیست که نسل بعدی GT-R بهطور کامل الکتریکی خواهد بود یا همچنان موتور احتراق داخلی خواهد داشت.
چالشهای نیسان و برنامه بازسازی
نیسان اکنون با مشکلات مالی جدی روبروست. اگرچه تولید یک سوپرکار پرچمدار میتواند تصویر برند را بهبود بخشد، اما محصولات محدود نمیتوانند تراز مالی شرکت را اصلاح کنند. در چارچوب برنامه بازسازی “Re:Nissan”، نیسان قصد دارد ۷ کارخانه را ببندد و ۲۰ هزار شغل را کاهش دهد. همچنین قصد دارد پیچیدگی قطعات را ۷۰ درصد کاهش دهد و پلتفرمها را از ۱۳ به ۷ عدد کاهش دهد.
با توجه به این شرایط، بهنظر نمیرسد محصولی خاص و سفارشی مانند GT-R در کوتاهمدت بازگردد، اگرچه مدیریت نیسان تأکید کرده است که R36 در برنامه بلندمدت شرکت قرار دارد.
پایان یک عصر در خودروسازی ژاپن
GT-R R35 یکی از قدیمیترین خودروهای ژاپنی بود که هنوز تولید میشد، اما طول عمر آن در مقایسه با Toyota Land Cruiser 70 Series کوتاهتر است. سری J70 تویوتا از سال ۱۹۸۴ تاکنون در ژاپن، استرالیا و خاورمیانه به فروش میرسد.