«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

پورشه با کراس‌اوور جدید بنزینی بازمی‌گردد؛ خداحافظی با نسل اول ماکان تا ۲۰۲۶

شرکت پورشه به‌صورت رسمی اعلام کرد که در حال توسعه یک کراس‌اوور جدید با موتور احتراقی (بنزینی) است؛ خودرویی که قرار است تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود و جایگزینی برای نسل اول پورشه ماکان باشد که دیگر با قوانین جدید ایمنی اروپا سازگار نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شرکت پورشه به‌صورت رسمی اعلام کرد که در حال توسعه یک کراس‌اوور جدید با موتور احتراقی (بنزینی) است؛ خودرویی که قرار است تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود و جایگزینی برای نسل اول پورشه ماکان باشد که دیگر با قوانین جدید ایمنی اروپا سازگار نیست.

چرا ماکان از بازار اروپا حذف شد؟

نسل اول پورشه ماکان در سال ۲۰۲۴ از بازار اروپا کنار گذاشته شد، نه به‌دلیل کاهش فروش، بلکه به‌علت عدم انطباق با مقررات ایمنی جدید اتحادیه اروپا موسوم به GSR2. این قانون از جولای ۲۰۲۴ لازم‌الاجرا شد و مانع ادامه عرضه این کراس‌اوور بنزینی در اروپا گردید. البته ماکان هنوز در بازارهایی که تابع این قانون نیستند، عرضه می‌شود، اما تولید نهایی آن در سال ۲۰۲۶ متوقف خواهد شد.

کراس‌اوور جدید پورشه چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

اولیور بلوم، مدیرعامل پورشه، در جلسه بررسی عملکرد مالی نیمه نخست سال ۲۰۲۵ اعلام کرد که این برند لوکس آلمانی در حال توسعه یک کراس‌اوور کاملاً جدید با موتور بنزینی و هیبریدی است که تا سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه می‌شود. او تاکید کرد این خودرو از نظر طراحی و شخصیت، «کاملاً پورشه» خواهد بود و با نسخه تمام‌برقی ماکان متفاوت خواهد بود.

پورشه برای تسریع در روند توسعه، قصد دارد زمان طراحی و تولید این مدل جدید را به‌شدت کاهش دهد و احتمالاً از پلتفرم PPC گروه فولکس‌واگن (پلتفرم ویژه خودروهای احتراقی) بهره خواهد برد؛ همان پلتفرمی که در مدل جدید آئودی Q5 نیز استفاده شده است.

شباهت‌ها به آئودی Q5 و بهره‌برداری از هم‌افزایی‌ها

با توجه به اینکه ماکان فعلی نیز بر پایه پلتفرم MLB ساخته شده (که قبلاً در آئودی Q5 استفاده شده بود)، احتمال زیادی وجود دارد که کراس‌اوور آینده پورشه نیز از پلتفرم و فناوری‌های مشترک با آئودی بهره ببرد. پورشه پیش‌تر تأکید کرده که این مدل جدید «از هم‌افزایی‌ها در گروه فولکس‌واگن بهره‌مند خواهد شد.»

مدل جدید آئودی Q5 روی پلتفرم PPC ساخته شده و با موتورهای بنزینی، دیزلی، پلاگین هیبرید و نسخه قدرتمند V6 در مدل SQ5 عرضه می‌شود. البته بعید است پورشه دوباره به سراغ موتورهای دیزلی برود، چراکه این برند از سال ۲۰۱۸ و پس از رسوایی دیزل‌گیت، تولید موتورهای دیزلی را متوقف کرده است.

جانشین ماکان چه نامی خواهد داشت؟

پورشه تأیید کرده که نام “ماکان” از این پس تنها به مدل تمام‌برقی نسل دوم تعلق خواهد گرفت و محصول جدید بنزینی نام متفاوتی خواهد داشت. با پایان تولید نسل اول ماکان در سال ۲۰۲۶، فاصله‌ای تقریباً دو ساله تا عرضه مدل جدید بنزینی به وجود خواهد آمد.

در حال حاضر، مراحل طراحی و تست اولیه این کراس‌اوور در حال انجام است. هرچند تصاویر یا اطلاعات دقیقی منتشر نشده، اما پورشه وعده داده که این مدل از طراحی «اصیل و خاص پورشه» برخوردار خواهد بود و در همان سگمنت ماکان باقی خواهد ماند.

چرا پورشه دوباره به سراغ موتور احتراقی رفت؟

در ابتدا، پورشه تصمیم داشت به‌طور کامل از موتورهای بنزینی در این سگمنت خداحافظی کند و همه تمرکز خود را بر ماکان برقی بگذارد. اما با توجه به کاهش استقبال جهانی از خودروهای الکتریکی، مدیریت این شرکت مجبور شد مسیر خود را بازنگری کرده و سرمایه‌گذاری در محصولات بنزینی و هیبریدی را از سر بگیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=302795
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه