تسلا اعتراف کرد: خودروهای خودران فعلاً به جایی نمیرسند!/ از رقبا چند سال عقب هستیم
یکی از مقامات اصلی تسلا بالاخره سکوت را شکست و اعتراف کرد که واقعیت با ادعاهای ماسک فاصله زیادی دارد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تقریباً ده سال پیش در سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک کارآفرین مشهور حوزه فناوری وعدهای جسورانه داد: تا سال ۲۰۱۷ خودروهای تسلا بهطور کامل خودران خواهند شد.
ماسک از سطح ۵ خودران حرف میزد؛ سطحی که طبق تعریف انجمن مهندسان خودرو (SAE)، خودرو میتواند بدون نیاز به دخالت انسان، در هر شرایطی و هر مکانی رانندگی کند.
در سال ۲۰۱۶ او ادعا کرد که قابلیت «احضار خودرو از هر نقطهای از کشور» در کمتر از دو سال فعال خواهد شد. به گفته او، اگر در لسآنجلس باشید و خودروی شما در نیویورک، کافی است آن را احضار کنید تا خودش بدون راننده به سمت شما بیاید.
ماسک حتی در همان سال و بارها در سالهای بعد، گفت مشکل سطح ۵ «حل شده» است. اما حالا در سال ۲۰۲۵، به نظر میرسد تسلا هنوز هم فاصله زیادی با این هدف دارد.
با اینکه در همان سال ۲۰۱۵، تسلا قابلیتهای اولیه سیستم «اتوپایلوت» را به خودروهای خود اضافه کرد، اما این سیستم هنوز تنها در سطح ۲ خودران است؛ یعنی خودرو فقط در شرایط خاص میتواند کنترل را در دست بگیرد و راننده باید همیشه آماده مداخله باشد.
جالبتر اینکه یکی از مقامات اصلی تسلا بالاخره سکوت را شکست و اعتراف کرد که واقعیت با ادعاهای ماسک فاصله زیادی دارد.
در یک پادکست هندی-انگلیسی به نام Gobinath Podcast، «آشوک اللوسوامی» رئیس بخش اتوپایلوت و نرمافزارهای هوش مصنوعی تسلا گفت:
«واقعیت این است که ما نسبت به رقبا مثل Waymo چند سال عقب هستیم.»
او با اشاره به پروژه خودران گوگل (Waymo) اعتراف کرد که آنها در عمل از تسلا جلوترند.
این سخنان در حالی مطرح میشود که ایلان ماسک وعده داده بود سرویس تاکسی خودران (Robocab) تسلا از ژوئن ۲۰۲۵ در آستین تگزاس راهاندازی میشود. اما واقعیت این است که چنین سرویسی نیازمند خودرویی با حداقل سطح ۴ خودران است – یعنی خودرویی که بدون راننده بتواند مسافران را جابهجا کند.
در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر رسیدن تسلا به این سطح وجود ندارد. حتی ایلان ماسک برخلاف همیشه، در این زمینه سکوت کرده است.
«گرگ مکگوایر»، مدیر مرکز تحقیقاتی خودروهای خودران دانشگاه میشیگان، در اواخر ۲۰۲۴ گفته بود:
«تسلا هنوز آماده ارائه خودروی سطح ۴ نیست. شاید تا سال ۲۰۲۷ هم نرسد.»
او تأکید کرد که هنوز چند مانع علمی جدی باقی مانده که باید رفع شوند تا یک خودروی واقعی سطح ۴ به تولید انبوه برسد.
در مجموع، تاریخهای وعدهدادهشده توسط ماسک بار دیگر کش آمدهاند و تحقق رؤیای خودران کامل همچنان در ابهام است. ولی خب… میلیاردها دلار و کمی خیالپردازی میتواند رؤیاها را زنده نگه دارد.
انتهای پیام/