ورود رسمی تسلا به بازار هند پس از ۹ سال انتظار
تسلا در حالی وارد هند شده است که در بازارهای اصلی خود مثل چین، اروپا و آمریکا با چالشهایی مواجه است و رقبا مانند BYD در حال افزایش سهم بازار خود هستند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تسلا سرانجام پس از ۹ سال، وارد بازار بزرگ هند شد و اولین نمایشگاه خود را در این کشور افتتاح کرد. این اتفاق پس از اعلام اولیه توسط مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، در آوریل ۲۰۱۶ و سالها تاخیر و تغییر زمانبندی رخ داده است. هند یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در جهان محسوب میشود و ورود تسلا میتواند تحولی در صنعت خودروهای الکتریکی این کشور ایجاد کند.
افتتاح مرکز تجربه تسلا در بمبئی
تسلا این نمایشگاه را «مرکز تجربه» نامیده و آن را در مجتمع تجاری Maker Maxity Mall در منطقه Bandra Kurla Complex، قلب تجاری بمبئی، راهاندازی کرده است. این مرکز ۴۰۰۰ فوت مربعی، شامل مدل Y با نسخههای دیفرانسیل عقب (RWD) و نسخه بلند برد (Long Range RWD) است که از کارخانه شانگهای وارد شدهاند.
-
مدل Y RWD با قیمت ۵۹,۸۹,۰۰۰ روپیه (تقریباً ۶۸,۰۰۰ دلار)
-
مدل بلند برد RWD با قیمت ۶۷,۸۹,۰۰۰ روپیه (تقریباً ۷۹,۰۰۰ دلار)
-
افزونه رانندگی خودران کامل با قیمت ۶۰۰,۰۰۰ روپیه (تقریباً ۷,۰۰۰ دلار)
ثبت سفارش و تحویل خودرو در هند
مشتریان در دهلی نو، گورگائون و بمبئی میتوانند از امروز با پرداخت پیشپرداخت غیرقابل بازگشت ۲۲,۲۲۰ روپیه (حدود ۲۶۰ دلار) مدل Y را سفارش دهند. تحویل نسخه RWD در سهماهه سوم سال جاری و نسخه بلند برد در سهماهه چهارم برنامهریزی شده است.
توسعه زیرساخت شارژ خودروهای تسلا در هند
تسلا وعده داده است که پیش از آغاز تحویل خودروها، چهار ایستگاه شارژ شامل سوپرشارژر و شارژرهای مقصد را در هر دو شهر بمبئی و دهلی نو راهاندازی کند. علاوه بر این، افتتاح دومین فروشگاه در دهلی نو نیز تا پایان این ماه در دستور کار تسلا قرار دارد.
برنامههای آینده و همکاریهای تجاری
تسلا قصد دارد پس از امضای توافق تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اروپا، خودروهای تولیدی کارخانه برلین را نیز به هند صادر کند. هند با تولید سالانه نزدیک به ۶ میلیون خودرو، چهارمین بازار بزرگ خودروی جهان پس از چین، آمریکا و ژاپن است، اما سهم خودروهای الکتریکی در این بازار هنوز محدود است و عمدتاً در حوزه دوچرخههای برقی فعالیت میکند. دولت هند هدف دارد تا سال ۲۰۳۰، ۳۰٪ از فروش خودروها در کشور به خودروهای الکتریکی اختصاص یابد.
تاریخچه ورود تسلا به هند و چالشها
ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ از برنامه تسلا برای ورود به بازار هند و راهاندازی شبکه سوپرشارژر محلی خبر داد و حتی پیشپرداختهایی دریافت کرد که اخیراً بازپرداخت شدند. مذاکرات بین مدیران تسلا و دولت هند به ویژه با نخستوزیر نارندرا مودی بارها انجام شده است. دولت هند مایل بود تسلا کارخانهای در کشور ایجاد کند اما ماسک تا کنون تمایلی به این کار نشان نداده است.
وضعیت فعلی بازار و عملکرد جهانی تسلا
تسلا در حالی وارد هند شده است که در بازارهای اصلی خود مثل چین، اروپا و آمریکا با چالشهایی مواجه است و رقبا مانند BYD در حال افزایش سهم بازار خود هستند. فروش تسلا در چین و اروپا کاهش یافته و در آمریکا نیز روند کاهشی دیده میشود.
انتهای پیام/