«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

فرصت مناسب دولت چهاردهم برای خصوصی سازی

هجوم 2 میلیون نفری به طرح فروش ایران خودرو تنها برای 120 هزار خودرو را بار دیگر کاملا مشخص می کند که فاصله قیمت کارخانه و بازار اجازه تحقق اهداف خودرویی دولت جدید را نخواهد داد.بنابراین این مساله را باید فرصت مناسب دولت چهاردهم برای خصوصی سازی دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  هجوم 2 میلیون نفری به طرح فروش ایران خودرو تنها برای 120 هزار خودرو را بار دیگر کاملا مشخص می کند که فاصله قیمت کارخانه و بازار اجازه تحقق اهداف خودرویی دولت جدید را نخواهد داد.بنابراین این مساله را باید فرصت مناسب دولت چهاردهم برای خصوصی سازی دانست.

در طرح فروش جدید ایران خودرو 120 هزار دستگاه عرضه خواهد شد. اما 2 میلیون نفر ثبت نام کرده اند.ضمن اینکه از همین ابتدا اعلام شده است که ثبت و اولویت تعهد ایجاد نمی کند. اما آیا تمام این تعداد، همگی جزء تقاضاهای مصرفی به شمار می آیند؟ یا فقط 2 میلیون تقاضا دربازار برای محصولات آبی پوشان جاده مخصوص وجود دارد؟ واقعیت این است که نمی توان به درستی تقاضای مصرفی و غیر مصرفی را تشخیص داد.

در این سال ها مسئولان تلاش کرده اند که با ایجاد محدودیت ها، مانع از تحرکات سفته محور در بازار شوند. اما ناتوانی در اصلاح ریشه ای ، کار را به جایی رسانده که بازار خودرو شاهد خلق دلال بازی های جدید نیز شده است . فاصله قیمت کارخانه و بازار و اصرار بر ادامه این شیوه ، همچنان معضل اصلی به شمار می آید.

این در حالی است که قیمت گذاری دستوری در این سال های از یک سو باعث تحمیل زیان انباشته و بدهی 450 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان شده است و از سوی دیگر افزایش هزینه های تولید، نرخ ارز، هزینه های دستمزد، انرژی و … قیمت تمام شده را افزایش داده و در نتیجه میزان زیان را بیشتر کرده است.

همزمانی این زیان با کمبود نقدینگی و عدم تخصیص به اندازه و به موقع ارز، راه نفس تولید کنندگان را مسدود کرده است. با این حال مسئولان امر به بهانه جلوگیری از التهابات قیمتی و تورمی مانع از تعدیل و اصلاح قیمت ها شده اند. ولی آیا در این شرایط می توان توقع تولیدات کیفی داشت ؟ آیا بازار رقابتی خواهد شد ؟ به نظر می رسد در این شرایط تجربه حضور در پارلمان بخش خصوصی می تواند به کمک اتابک بیاید. در صورتی که او با رای موافق مجلس همراه شود می تواند با تکیه بر دانش و تجربه در این بخش ، با سرعت بیشتری به حل مشکلات بپردازد.

البته در حال حاضرشاید به دلیل شرایط کشور و مدت زمان کوتاهی که ازعمر دولت چهاردهم گذشته است ، امکان اینکه یک دفعه اقدام به اصلاح قیمت ها کنند وجود نداشته باشد. اما همانطور که یک شبه واردات ممنوع شد ، مونتاژی ها مشمول قیمت گذاری شدند، همان گونه که مانع از عرضه خودرو در بورس کالا شدند ، حاکمیت اقتصادی اگر بخواهد می تواند یک شبه نیز می تواند این کار را انجام دهد.

با این حال حساسیت جامعه نسبت به خودرو فعلا اجازه اخذ چنین تصمیمی را نمی دهد. اما هر چه این زخم کهنه تر شود ، درمان آن نیز سخت تر خواهد شد.دولت به دنبال رقابتی کردن صنعت خودروسازی است . اما با این روش نه تنها رقابتی شکل نمی گیرد بلکه زمینه نفوذ هر چه بیشتر دولت در این صنعت نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین بررسی و تحلیل چرایی هجوم 2 میلیون نفری به 120 هزار دستگاه خودرو می تواند تحرک دولت در زمینه خروج و آزادسازی قیمت ها را فراهم کند. البته اگر رانت خواران پنهان چوب لای چرخ آنها نگذارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=287977
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه