«میهن صنعت» بررسی کرد؛

نوش داروی وزارت صمت برای اختصاص ارز به واردکنندگان!

به نظر می رسد که وزارت صمت تازه یادش افتاده است که در این زمینه سخت گیری کند. آیا نوش داروی وزارت صمت برای اختصاص ارز به واردکنندگان جواب می دهد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  نزدیک به دو سال از آغاز واردات خودرو و حضور شرکت هایی که هنوز در زمینه خدمات پس از فروش فعالیت خاصی نداشته اند می گذرد.در این میان به نظر می رسد که وزارت صمت تازه یادش افتاده است که در این زمینه سخت گیری کند. آیا نوش داروی وزارت صمت برای اختصاص ارز به واردکنندگان جواب می دهد؟ نزدیک به دوسال از آغاز واردات خودرو بعد از 6 سال ممنوعیت و به عبارت دیگر تحریم داخلی می گذرد.

نوش داروی وزارت صمت برای اختصاص ارز به واردکنندگان!

بر اساس آئین نامه ای که دولت سیزدهم ابلاغ کرده ، دیگر برندها در اختیار شرکت های خاص که سابقا در این زمینه فعال بودند قرار ندارد. هیچ محدودیتی هم در زمینه واردات توسط شرکت های جدید و قدیمی وجود ندارد.تنها باید مجوزهای لازم را اخذ و محدودیت های اعلام شده را رعایت کرد. همین مساله باعث شد که بسیاری از شرکت ها نوپا و نوظهور ، با پیشینه و یا بدون پیشینه به خیل عظیم شرکت های واردکننده بپیوندند.در میان این شرکت ها بخشی سراغ محصولات جدید چینی و بخشی دیگر سراغ برندهای قدیمی و شناخته شده رفته اند.به گونه ای که در حال حاضر خودروهای متفاوت و البته مشابه یک برند توسط چند شرکت وارد و عرضه می شود.

 

هر چند این موضوع چالش برانگیز است. به باور بعضی از کارشناسان واردات یک برند توسط چند شرکت می تواند زمینه ساز رقابت و ارائه خدمات بهتر شود. ولی همین مساله منجر به یک چالش دیگر شده است. چون طی مدت زمانی که از آغاز واردات گذشته است، بسیاری از شرکت های نوپا فعالیت خاصی در زمینه توسعه نمایندگی و خدمات پس از فروش نداشته است. البته بحث شرکت های قدیمی و با تجربه در زمینه واردات و تولید کنندگان جداست. آنها با توجه به زیرساخت ها، پتانسیل و شناختی که از بازار دارند، نیاز چندانی به توسعه وتجهیز شبکه های نمایندگی خود ندارد. در واقع بخش از واردکنندگان قدیمی باید نمایندگی ها را به روزرسانی کرده وبا استانداردهای جدید منطبق کنند .

تولید کنندگان هم که به طور طبیعی از شبکه وسیع خدمات فروش و پس از فروش برخوردار هستند.بنابراین تنها تازه واردان باقی می مانند. از میان این تازه واردان تعداد محدودی تاکنون توانسته شبکه نسبتا منظم ، پرتعداد با گسترده سراسری ایجاد کنند.بخش دیگری از آنها هنوز اقدامات خاصی انجام نداده اند. اما ثبت سفارش کرده و ارزهم دریافت کرده اند. این موضوع بارها و بارها توسط رسانه های تخصصی پیگیری و به عنوان یک دغدغه مطرح شده است. ولی به تازگی گویا وزارت صمت قصد دارد که این مساله را به درستی پیگری کند. در همین زمینه معاون تجارت و خدمات وزات صمت گفته است:” واردکنندگان هم رتبه‌بندی می‌شوند و بر اساس خدمات پس از فروش و شفافیت، سهمیه ارز وارداتی دریافت می‌کنند.

 

علیرضا شاه‌میرزایی، با اشاره به خدمات پس از فروش در کالاهای وارداتی گفت: هر گونه تجهیزات که در کشور وارد می شود باید ارزیابی شود، طبق قانون واردکننده باید شناسنامه خدمات پس از فروش را به تایید سازمان استاندارد یا نهادهای مربوطه برساند؛ به‌ عنوان مثال واردات تلفن همراه نیازمند تاییدیه وزارت ارتباطات است.

 

وی بیان کرد: واردکنندگان هم رتبه‌بندی می‌شوند و بر اساس خدمات پس از فروش و شفافیت، سهمیه ارز وارداتی دریافت می‌کنند.” با این تفاسیرازیک سو باید دید که آیا این نوش داروی وزارت صمت افاقه خواهد کرد؟ آیا منجر به افزایش سرعت توسعه شبکه نمایندگی شرکت های نوپا و بی خیال در خدمات پس از فروش خواهد شد؟ آیا از ابتدای شروع واردات مانند سخت گیری ها سازمان استاندارد و یا سازمان محیط زیست ، تاکید بر خدمات پس از فروش امکان تاکید بر خدمات پس از فروش وجود نداشت؟ آیا اقدام اخیر وزارت صمت می تواند دغدغه کامل خریداران خودروهای وارداتی را کاملا رفع کند؟
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=289718
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه