بازگشت غیر منتظره ولوو XC70 بهعنوان شاسیبلند هیبریدی با برد بالا
تقریباً یک دهه از زمانی که شرکت ولوو مدل محبوب XC70 را کنار گذاشت تا جای خود را به V60 Cross Country بدهد میگذرد. اما حالا، در اقدامی غافلگیرکننده، ولوو قصد دارد نام XC70 را دوباره احیا کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تقریباً یک دهه از زمانی که شرکت ولوو مدل محبوب XC70 را کنار گذاشت تا جای خود را به V60 Cross Country بدهد میگذرد. اما حالا، در اقدامی غافلگیرکننده، ولوو قصد دارد نام XC70 را دوباره احیا کند. البته این بار نه بهعنوان یک واگن، بلکه در قالب یک شاسیبلند جدید که قرار است اواخر امسال ابتدا در بازار چین عرضه شود و احتمالاً به بازارهای دیگر نیز راه پیدا کند.
طبق اطلاعات منتشر شده، XC70 جدید کمی بزرگتر از XC60 خواهد بود و فضای کابین جادارتری را ارائه میدهد. این خودرو در کنار طراحی مدرن و ویژگیهای جدید، قرار است اولین خودروی هیبریدی شارژی با برد توسعهیافته (Extended-Range PHEV) از ولوو باشد.
افزایش فروش خودروهای هیبریدی ولوو و معرفی فناوری جدید
ولوو اعلام کرده که فروش جهانی خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV) این شرکت تا ماه آوریل با رشد ۱۱ درصدی به ۵۶٬۷۲۲ دستگاه رسیده است. XC70 جدید با هدف افزایش این روند معرفی شده و طبق ادعای ولوو، برد تمامبرقی این خودرو به ۲۰۰ کیلومتر (معادل ۱۲۴ مایل) میرسد. این رقم بسیار بیشتر از برد ۵۸ کیلومتری (۳۶ مایل) XC60 در استاندارد EPA آمریکا و حتی دو برابر برد ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایل) آن در چرخه WLTP اروپا است.
البته باید توجه داشت که عدد اعلامشده بر اساس چرخه CLTC چین است که خوشبینانهتر از استانداردهای دیگر است. بنابراین، برد واقعی این خودرو در استانداردهای جهانی احتمالاً کمتر خواهد بود. با این حال، ولوو این مدل را اولین PHEV با برد بالا در سبد محصولات خود میداند.
پلتفرم جدید و شارژ سریع
این موفقیت به لطف استفاده از پلتفرم Scalable Modular Architecture (SMA) ممکن شده است. این پلتفرم نهتنها از برد بالاتر پشتیبانی میکند، بلکه قابلیت شارژ سریع را نیز به همراه دارد، هرچند هنوز جزئیات فنی آن منتشر نشده است.
سیستم هیبریدی جدید با برد ترکیبی ۸۰۰ کیلومتر
یکی از نکات جالب درباره سیستم محرکه XC70 جدید، همکاری شرکت مادر ولوو (گروه جیلی) با رنو در قالب شرکت مشترکی به نام Horse است. این شرکت یک سیستم پیشرانه جدید توسعه داده که در آن موتور احتراقی فقط بهعنوان ژنراتور برای شارژ باتری عمل میکند. این سیستم مشابه با موتور دورانی مزدا در مدل MX-30 یا پیشرانه برنامهریزیشده رم ۱۵۰۰ رمشارجر است.
این نوع پیشرانه برد تمامبرقی ۲۰۰ کیلومتر را با باتریای تقریباً نصف اندازه خودروهای تمامبرقی ارائه میدهد و در مجموع برد ترکیبی آن به حدود ۸۰۰ کیلومتر (۵۰۰ مایل) میرسد.
طراحی مدرن با زبان طراحی جدید ولوو
از نظر طراحی ظاهری، XC70 جدید از زبان طراحی جدید SUVهای ولوو پیروی میکند. این خودرو احتمالاً کمی بلندتر از XC60 با طول ۱۸۵.۴ اینچ خواهد بود. در بخش عقب، نشان AWD روی درِ صندوق نشاندهنده وجود سیستم چهارچرخ محرک است. در جلو نیز چراغهای ماتریکس LED در کنار چراغهای روز معروف به چکش تور طراحی شدهاند و جلوپنجره بسته طراحی مدرنتری را ارائه میدهد.
جمعبندی
با توجه به همه این موارد، بهنظر میرسد ولوو XC70 جدید با تمرکز بر بازار چین و فناوری هیبریدی برد بلند میتواند برگ برنده جدیدی برای ولوو در رقابت SUVها باشد. انتظار میرود این خودرو در ماههای آینده بهطور رسمی رونمایی شود.
انتهای پیام/