زنانی که صنعت خودرو را متحول کردند!
در این بخش زنانی را به شما معرفی خواهیم کرد که نقش کلیدی در شکل گیری در صنعت خودرو داشته اند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معرفی اولین خودروی مدرن به سال 1886 برمی گردد که مخترع آلمانی یعنی کارل بنز با اختراع آن، انقلابی در این صنعت به پا کرد و از آن زمان تا به امروز، این صنعت بیشتر تحت سلطه مردان بوده است. با این حال، زنان نیز نقش مهمی در شکل دادن به صنعت خودرو داشته اند. از اختراع قطعات کلیدی خودرو گرفته تا طراحی داخلی و خارجی خودروها و مدیریت شرکت های خودروسازی بزرگ. در این بخش زنانی را به شما معرفی خواهیم کرد که نقش کلیدی در شکل گیری در صنعت خودرو داشته اند.
برتا بنز
برتا بنز در 3 مه 1849 در فورتسهایم آلمان با نام کاسیلی برتا رینگر به دنیا آمد. او با مهندس کارل بنز ازدواج کرد و چند سال بعد شریک تجاری او شد. کارل بنز اولین خودروی کاربردی را اختراع کرد اما این همسرش، برتا بود که آن را آزمایش کرد. در واقع، برتا بنز اولین فردی در تاریخ است که با خودرو در مسافت طولانی رانندگی کرد. این یک ترفند تبلیغاتی جالب بود که روزنامه نگاران در هر شهری که او توقف می کرد، این شاهکار را پوشش می دادند.
او هنگام آزمایش این خودرو و طی مسافت 105 کیلومتر (65 مایل) با چند مشکل مواجه شد. یکی از آنها کفشک ترمز بود. در پاسخ، او یک پینه دوز گرفت تا آنها را با یک آستر چرمی بپوشاند. برتا بنز لنت ترمز را اختراع کرد!
دوروتی پولینگر
عشق پولینگر به اتومبیل در خانواده وجود داشت زیرا پدرش مهندس خودروسازی Arrol-Johnston در اسکاتلند بود. او مدیر Galloway Motors Ltd شد که خودرویی را برای زنان به نام Galloway تولید کرد. دوروتی پولینگر یکی از اعضای موسس انجمن مهندسی زنان در سال 1919 بود. در سال 1921، پولینگر به عنوان اولین عضو زن موسسه مهندسان خودرو پذیرفته شد و در سال 2012، او به تالار مشاهیر مهندسی اسکاتلند راه یافت.
مری اندرسون
مری اندرسون رانندگی نمی کرد. اما با اختراع برف پاک کن شیشه جلو سهم بزرگی در تحول صنعت خودرو داشت.اندرسون پس از دیدن راننده ای که پنجره را باز می کند تا بتواند در هنگام طوفان بیرون را ببیند، این ایده به ذهنش آمد و در سال 1902 میلادی موفق به ساخت شیشه پاک کن شد.
متاسفانه هیچ شرکتی روی اختراع او سرمایه گذاری نکرد در نهایت حق ثبت اختراع منقضی شد و او هرگز پولی از آن دریافت نکرد.
شارلوت بریجوود
مری اندرسون در بدشانسی تنها نبود. شارلوت بریجوود در سال 1907 یک نسخه الکتریکی از برف پاک کن شیشه جلو را اختراع کرد. او مانند اندرسون آن را به ثبت رساند، اما قبل از اینکه خودروسازان شروع به استفاده از آنها کنند، منقضی شد.
فلورنس لارنس
لارنس نه تنها به عنوان “اولین ستاره سینما” شناخته می شد، بلکه “auto signaling arm” (استفاده از بازو به جای چراغ راهنما )را نیز اختراع کرد که اساسا شروعی برای ساخت چراغ راهنما بود!
آلیس رامزی
همه چیز از زمانی شروع شد که شوهر رمزی یک مکسول 1908 برای او خرید و او در یک مسابقه استقامتی شرکت کرد. مدیر فروش ماکسول این را فرصتی برای بازاریابی دید و بنابراین حامی مالی آلیس رمزی در سفر 5800 کیلومتری (3604 مایلی) وی به سراسر آمریکا شد.رمزی به همراه دو خواهر شوهر و یکی از دوستانش از شهر نیویورک به سانفرانسیسکو رانندگی کردند و به اولین زنی تبدیل شد که در سراسر ایالات متحده رانندگی کرد.
آلیس رمزی رئیس اولین باشگاه اتومبیلرانی زنان در ایالات متحده شد و در سال 2000 اولین زنی بود که به تالار مشاهیر خودرو راه یافت.
هلن روتر
روتر به عنوان اولین طراح زن خودرو در دیترویت مشهور شد. او که به عنوان طراح داخلی برای جنرال موتورز کار می کرد، نامی برای خود در این صنعت دست و پا کرد. او در سال 1947 جنرال موتورز را ترک کرد تا استودیوی خود را افتتاح کند و با چندین مشتری بزرگ از جمله نش موتورز، سابقه همکاری دارد.
او به عنوان یک طراح داخلی خودرو مورد تحسین قرار گرفته بود و با حقوق ماهانه 600 دلار آمریکا در سال 1941، بیشتر از مردان آن زمان دستمزد می گرفت!روتر نماینده نش و جنرال موتورز در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 1951 بود و اولین زنی بود که در کنفرانس انجمن مهندسان خودرو سخنرانی کرد.
هارلی ارل؛ رئیس طراحی جنرال موتورز در سال 1955 تیمی از طراحان زن به نام “دختران طراحی” (Damsels of Design) تشکیل داد. آنها اولین تیم طراحی کاملا زنانه صنعت خودرو بودند. جانشین ارل در نهایت تیم را منحل کرد، اما برخی از زنان با جنرال موتورز ماندند. سوزان واندربیلت یکی از این زنان بود که روی طرح های کادیلاک و شورولت کار می کرد و یک صندلی بادی ایجاد کرد که به عنوان تکیه گاه کمر ثبت اختراع شده بود.
می می واندرمولن
واندرمولن در سال 1970 در استودیوی طراحی فورد شروع به کار کرد و در آنجا روی طراحی بیرونی و داخلی موستانگ 2 1974 و طراحی مجدد گرانادا 1975 کار کرد. میمی واندرمولن سپس تیم طراحی داخلی فورد توروس 1986 را رهبری کرد، جایی که صندلی ها را بهبود بخشید و کنترل های ارگونومیک جدیدی را توسعه داد.
میمی واندرمولن همچنین مسئول طراحی فورد Probe مدل 1993بود.
میشل چیستنسن
چیستنسن با تبدیل شدن به اولین زنی که تا به حال یک تیم طراحی سوپراسپرت را رهبری می کند، تاریخ ساز شد. او مسئول طراحی نسل دوم هوندا آکورا NSX بود.
مری بارا
بارا در دهه 1980 در جنرال موتورز شروع به کار کرد و در سال 2014 مدیرعامل اجرایی این شرکت شد. مری بارا به عنوان اولین مدیرعامل زن یک خودروساز بزرگ جهانی شناخته می شود. از افتخارات دیگر وی می توان به جایگاه اول در لیست قدرتمندترین زنان فورچون در سال 2015، جایگاه دوم در فهرست قدرتمندترین زنان فوربس در سال 2018 و عکس روی مجله “100 تأثیرگذار ترین فرد جهان” تایم در سال 2014 اشاره کرد.
انتهای پیام/