فولکس واگن گلف GTI برقی؛ آغاز فصل جدیدی از هاچبکهای اسپرت تا دهه ۲۰۳۰
اولین نسخه تمام برقی از خودروی افسانهای فولکس واگن گلف GTI در حال توسعه است و مدیرعامل این برند آلمانی، توماس شفر، وعده داده که این خودرو "هیولایی واقعی" خواهد بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اولین نسخه تمام برقی از خودروی افسانهای فولکس واگن گلف GTI در حال توسعه است و مدیرعامل این برند آلمانی، توماس شفر، وعده داده که این خودرو “هیولایی واقعی” خواهد بود.
نسل جدید فولکس واگن گلف GTI برقی بر پایه پلتفرم جدید SSP
فولکس واگن اعلام کرده که مدل فعلی گلف تا پایان دهه جاری بهروزرسانی خواهد شد و پس از آن، نسخهای تمام الکتریکی جایگزین آن خواهد شد. این نسخه جدید بر پایه پلتفرم پیشرفته و کاملاً جدید SSP گروه فولکس واگن طراحی میشود؛ پلتفرمی که پایهگذار نسل آینده خودروهای برقی از اشکودا و آئودی گرفته تا بنتلی و لامبورگینی خواهد بود.
توماس شفر در جریان نشست آینده صنعت خودرو، ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت پروژه، گفت:
«از نتایج اولیه بسیار راضیام. این خودرو باید هیجانانگیز، اصیل و واقعاً یک GTI باشد.»
گلف GTI برقی؛ دیانای اسپرت با قلبی الکتریکی
برخلاف مدل الکتریکی ID.3 GTX که دارای موتور ۳۲۲ اسب بخاری و دیفرانسیل عقب است، نسخه برقی گلف GTI از سیستم دیفرانسیل جلو (FWD) بهره خواهد برد. با این حال، با توجه به تواناییهای بالای موتورهای الکتریکی در کنترل گشتاور، انتظار میرود قدرت این خودرو نیز جهشی بزرگ نسبت به نسخه بنزینی فعلی داشته باشد.
همچنین، فولکس واگن در حال توسعه نسخه تمام برقی از گلف R است که احتمالاً از سیستم چهار چرخ محرک (AWD) و قدرتی بالاتر بهرهمند خواهد بود.
الهام از ID.2 GTI برای طراحی نسل جدید گلف GTI برقی
به گفته شفر، خودروی مفهومی ID.2 GTI، الگوی اولیه برای طراحی نسخه الکتریکی گلف GTI خواهد بود:
«ما خانواده جدیدی از GTIها را معرفی خواهیم کرد که با ID.2 GTI شروع میشود. از ابتدا به تیمهای توسعه گفتیم که باید به GTI آینده افتخار کنند و خوشبختانه آنها این مأموریت را بهخوبی پذیرفتهاند.»
طراحی دیجیتال و ویژگیهای فنی گلف GTI برقی
روند طراحی دیجیتال گلف GTI برقی به مراحل نهایی رسیده و بهزودی وارد مرحله نمونهسازی فیزیکی خواهد شد. به گفته شفر، ابعاد و اجزای اصلی خودرو مشخص شدهاند، اما هنوز طراحی نهایی جزئیات نیازمند بازنگری است.
یکی از چالشهای مهم در طراحی این خودرو، حفظ حس و حال اسپرت GTI سنتی در یک پلتفرم تمامبرقی است. شفر اعلام کرده که شخصاً پشت فرمان نمونه اولیه نشسته و تجربه رانندگی آن را “شگفتانگیز” توصیف کرده است. هرچند هنوز مشخص نیست آیا گلف GTI برقی از فناوریهایی مانند شبیهساز دنده، صدای مصنوعی موتور یا حالت دریفت – مشابه آنچه در هیوندای آیونیک 5 N دیدهایم – بهره خواهد برد یا خیر.
آیندهای روشن برای برند GTI در دنیای الکتریکی
پلتفرم جدید SSP قرار است انقلابی در محصولات گروه فولکس واگن ایجاد کند. این پلتفرم ماژولار، با ارائه امکان مقیاسپذیری بالا در تولید، قطعات و نرمافزارهای مشترک را در سراسر برندها بهکار خواهد گرفت.
شفر همچنین مدل مورد علاقه خود از میان نسلهای مختلف GTI را معرفی کرد:
«مدل اول GTI همیشه برای من خاص است، چون ناگهان از جایی ظاهر شد و واقعاً یک تغییر بزرگ در صنعت خودرو بود.»
مدل اولیه گلف GTI که در سال ۱۹۷۶ معرفی شد، تنها ۱۰۸ اسب بخار قدرت داشت. حالا پس از حدود ۵۴ سال، نسخه برقی این خودرو قرار است با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار وارد بازار شود – اما فلسفه اصلی و اصالت GTI همچنان حفظ خواهد شد.
انتهای پیام/