میهن صنعت :

ایجاد کمیسیون نجات برای بهبود وضعیت صنعت خودرو

میهن صنعت : برای بهبود صنعت خودرو باید کمیسون نجات به منظور کمک به این صنعت تشکیل شود . این کمیسیون می تواند متشکل از کارشناسانی از وزارت دارایی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، اداره استاندارد و گمرکات باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار داشت : برای بهبود صنعت خودرو باید کمیسون نجات به منظور کمک به این صنعت تشکیل شود . این کمیسیون می تواند متشکل از کارشناسانی از وزارت دارایی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، اداره استاندارد و گمرکات باشد.

کاکایی تاکید کرد : دولت جدید باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد این صنعت جوان پابرجا بماند یا خیر؟ رفتار کلانی که دولت و جامعه نسبت به صنعت خودرو داشته این صنعت را به مرز نابودی کشانده است .

این کارشناس خودرو  با اشاره به عدم رقابتی کردن شرکتهای خودرو ساز ، اظهار داشت : به نظر بسیاری از اقتصاددانان در بازار خودرو شرایط رقابتی و مزیت نسبی یا مطلق وجود ندارد  و صنعت خودرو در کشور صنعتی بیهوده تلقی شده است . در شرایطی که صنعت خودرو صنعتی بیمار است نمی توان اقتصادی رقابتی را برای آن متصور شد بلکه باید اقتصادی را مطرح کرد که به صورت مقاومتی باشد . در اقتصاد مقاومتی ،اقتصاد رقابتی معنا ندارد و رفاقت جایگزین رقابت می شود . اما همین رفاقت در دراز مدت در بازار خودرو نمی تواند جوابگو باشد زیرا امکان دارد رانت خواری را به وجود آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ، معتقد است در حال حاضر مشکل صنعت خودرو وجود یک بحران است . این بحران از سویی به بحث جهانی و تحریم ها و از سوی دیگر به نوسانات ارزی و تفاوت رفتار دولت و بازار نسبت به قیمت ارز مربوط است .

وی اظهار داشت : دولت از طرفی مواد اولیه صنعتگر را با ارز آزاد حساب و از طرف دیگر برای فروش فشار جدی را بر آنها وارد می کند در این صورت شرکتهای خودرو ساز مجبورند  نرخ بهره های سنگینی را به بانکها پرداخت کنند و در نهایت دولت از صنعتگرا ن انتظار دارد صنعتی بیندیشند .

کاکایی تاکید کرد : برای بهبود وضعیت صنعت خودرو نمی توان تنها از وزارت صنایع یا مدیران بخش صنعت توقع داشتبلکه باید همه ارگانهای مربوطه دست به دست هم دهند تا در شکوفایی این صنعت جوان گامهای اساسی و مفیدی بردارند .

وی  در گفتگو با خبر خودرو بیان کرد : وقتی به بخش صنعت بودجه ای ناقص اختصاص داده شود مسلم است که برنامه ریزی ناقصی هم در این بخش انجام می پذیرد و هم فروشندگان و هم خریداران نمی توانند برنامه ریزی درست و شفافی را در این زمینه انجام دهند .

کاکایی با اشاره به دلایل تضعیف صنعت خودرو دو دیدگاه را مطرح می کند : وی معتقد است اگر با تئوری توسعه به صنعت خودرو نگاه کنیم امپریالیسم جهانی تمایل ندارد که صنعت خودرو در کشور به پیشرفت برسد ولی از دیدگاه غیر توطئه گرانه مدیریت صنعت خودرو مستلزم تغییرات گسترده خواهد بود.متاسفانه این صنعت نتوانسته رفتار کلان خود را تغییر دهد و در سطح مدیریت های ضعیف به فعالیت خود ادامه داده است .

وی همچنین نقاط ضعف صنعت خودرو را عدم ارتباط خودروسازان و شرکتهای خودرو سازی با رسانه ها و عدم اطلاع رسانی آنها به مردم  و همچنین عدم وجود روابط عمومی قوی برای ارتباطات در سطوح ملی و بین المللی    دانست .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23868
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه