میهن صنعت :

باید در آمد حاصل از تعرفه واردات خودرو به صنعت خودرو اختصاص یابد

میهن صنعت : در مرحله اول هدفمند سازی یارانه ها ، حوزه تولید خصوصا صنعت خودرو مستلزم توجه بیشتری بود در حالی که در جریان اجرای این طرح به بحث تولید آن گونه که باید توجه نگردید و سال گذشته مشکلات زیادی برای تولید در کشور بوجود آمد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : در مرحله اول هدفمند سازی یارانه ها ، حوزه تولید خصوصا صنعت خودرو مستلزم توجه بیشتری بود در حالی که در جریان اجرای این طرح به بحث تولید آن گونه که باید توجه نگردید و سال گذشته مشکلات زیادی برای تولید در کشور بوجود آمد.

مجید منصوری افزود : درسال 91 بر اساس تصمیمات دولت قرار بود به منظور حمایت از تولید و کمک به نقدینگی دو شرکت بزرگ خودروساز کشور ابتدا 2 هزار میلیارد تومان و پس از آن با تغییراتی حدود هزار میلیارد تومان تخصیص یابد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.

وی گفت : باید قبول نمود که حوزه تولید در کشور توانمند و پویا است و قابلیت رقابت با صنایع تولیدی دنیا را دارد و یا اینکه تولید نیازمند حمایت است ، بنابراین اگر هر دو حالت در نظر گرفته شود و همزمان با حمایت از صنعت خودرو ، به تدریج زمینه استقلال در فعالیت ،بدون کمک های دولتی فراهم شود قطعا صنعت خودرو رقابتی و توانمند تر از گذشته خواهد شد.

وی در ادامه به تعرفه واردات خودرو و لزوم اختصاص تعرفه ها به منظور کمک به صنعت خودرو پرداخت و اظهار داشت : چنانچه تعرفه ها به عنوان در آمد دولت محسوب نشود و صرفا جهت وام و تسهیلات به خودروسازان ارائه گردد موجب استقلال خودروسازان در تولید خواهد شد.

وی گفت : البته از خودروسازان نیز انتظار می رود قوی تر از گذشته عمل نمایند چرا که در صورت پیوستن به بازار تجارت جهانی، بدون تعرفه باید قادر به رقابت باشند و در صورتی این اتفاق رخ ندهد قطعا در در بخشهایی کوتاهی صورت گرفته است.

نماینده لنجان در خانه ملت ضمن تاکید بر لزوم بررسی زنجیره تامین مواد اولیه قطعه سازان ازحوزه معادن تا تولید خودرو ، تصریح کرد : باید علت افزایش هزینه ها و دلایلی که امکان ادامه فعالیت خودروسازان بدون تعرفه صفر را فراهم نمی کند، مورد بررسی قرار گیرد.

منصوری افزود : در صورتی کلیه بخش ها تولیدی در صنعت خودرو وضعیت موجود را با سطح جهانی مقایسه نمایند و کیفیت و قیمت را متعادل نماید قطعا امکان رقابت فراهم شده و می تواند به مسیر تعیین شده حرکت کند.

وی ضمن اشاره به تلاش دنیا در شکست اقتصاد ایران گفت : با توجه به چنین تفکری در دنیا ، باید در مسائل جاری خودروسازان مثل مشکلات نقدینگی و تحریم ها از صنعت خودرو کشور حمایت شود چرا که ما نیز باید جهانی فکر کنیم و همه دستگاهها با کمک هم به صنعت و تولید کمک نمایند  تا بتوان بر تفکری جهانی که خواستار شکست اقتصاد ایران است غلبه کرد.

وی در ادامه گفتگو با خبرخودرو به جریان قیمت گذاری خودرو از سال گذشته تا کنون اشاره کرد و خاطر نشان کرد : آنچه که قیمت خودرو را می تواند تعیین کند عرضه و تقاضاست نه دستور العمل های دولتی، به طوری که با کاهش تعرفه ، عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت خودرو باشد.

وی گفت: البته تعیین قیمت خودرو در جریان عرضه و تقاضا باید در شرایط کاملاغیر انحصاری و رقابتی صورت گیرد  اما چنانچه کمیته ای برای خودرو قیمت گذاری می کند اعم از شورای رقابت و سایر بخش ها ، باید کمیته ای علمی و قوی باشد تا از زنجیر تامین تا تولید ، اثرات قیمتی را در نظر گرفته و سپس دستورالعمل لازم را  ارائه نماید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16017
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه