تکذیب حضور جنرال موتورز در ایران
میهن صنعت : در حالیکه پیش از این یک شرکت داخلی ادعاهایی را مبنی بر تلاش برای رفع اختلاف پژو و ایرانخودرو و بازگرداندن این شرکت فرانسوی به ایران مطرح کرده بود،
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، گروه صنعتی ایرانخودرو این موضوع را رد کرده و شرکت مربوطه را فاقد صلاحیت در این زمینه دانست. به گزارش ایسنا، این شرکت داخلی پیش از این نیز مدعی اقدام برای واردات خودروهای آمریکایی جنرال موتورز به ایران شده بود که در این زمینه نیز مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت مربوطه را فاقد هرگونه مجوزی در این زمینه دانسته و از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خواستند از ادامه تبلیغات فروش خودروهای آمریکایی در ایران، جلوگیری کند.
در زمینه ادعای این شرکت مبنی بر تلاش برای رفع اختلاف و بازگرداندن پژو به ایران نیز، گروه صنعتی ایرانخودرو در پاسخ به استعلام ایسنا، ادعاهای مربوطه را «کذب محض» دانست. در پاسخ ایرانخودرو آمده است: ادعای یک شرکت مبنی بر وساطت برای برقراری مجدد روابط تجاری بین پژو فرانسه و ایران، کذب محض بوده و این گروه صنعتی نیازی به واسطهگر ندارد. حدود ۲۴ سال از آغاز ارتباط خودروسازی ایران و پژو میگذرد. هماکنون بیشتر برندهای پژو داخلیسازی شده و با قطع این همکاری، ایران خودرو با مشکل حادی از جنبه تولید و بازار روبهرو نشده است.
عوامل تاثیرگذار در کاهش واردات خودرو
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس راه منطقی کاهش واردات خودرو را افزایش امکانات داخلی، کاهش قیمت و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی برشمرد و تاکید کرد: اگر به این سه محور توجه نشود، روند صعودی واردات خودرو تداوم خواهد یافت. حسین گروسی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزی برای واردات خودروهای آمریکایی صادر نکرده است، ولی دلالان خودرو با هدف فروش خودروهای خود حتی با پرداخت پورسانت تلاش میکنند تا بتوانند کالای خود را به طرف ایرانی بفروشند. وی افزود: هماکنون انواع ماشینآلات از سواری تا خودروهای سنگین راهسازی که عمدتا آمریکایی هستند به راحتی از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران میشوند حتی این خودروها از عراق و برخی دیگر از کشورهای همسایه به خریداران عمده خودرو در ایران فروخته میشود. گروسی تحریم صنعت خودروسازی کشور را در واردات خودروهای خارجی بهویژه خودروهای آمریکایی بیتاثیر دانست و افزود: تنها تاثیر تحریمها گرانتر رسیدن خودرو به دست ایرانیان است.
تولید خودرو ملی با تکثر طرحها
عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودرویی با عنوان ملی نداریم، گفت: در صنعت خودرو ممکن است، پلتفرم یک خودرو را در داخل طراحی کنیم، اما واقعیت این است که در بحث طراحی و برخی قطعات خودرو نیز وابستگی داریم. سیدمحمد بیاتیان در گفتوگو با خانه ملت، تصریح کرد: تصور میکنیم خودرو ملی داریم؛ اما خودرو ملی زمانی است که ۱۰۰درصد آن در داخل تولید و طراحی شود. وی افزود: اجازه ندادیم صنعتگران در این زمینه آزمون و خطا و پژوهش کنند و ارتباط منطقی بین صنعت، دانشگاه و پژوهشگران و نخبگان بهویژه در صنعت خودرو وجود ندارد که مشکل اصلی این صنعت نیز همین موضوع است. بیاتیان ادامه داد: در خودرو پراید همچنان برخی قطعات را وارد میکنیم بهدلیل اینکه نگاه ما کوتاهمدت و منفعتطلبانه است. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم نگاه بلندمدت داشته باشیم و به فکر حضور در بازارهای جهانی و اشباع سلایق مختلف داخلی نیز باشیم، باید خودرو ملی با تکثر طرحها تولید کنیم و در کنار آن نیز باید نیم نگاهی به بازارهای داخلی داشته باشیم.