میهن صنعت :

خصوصی‌ها پشت فرمان صنعت خودرو

میهن صنعت : حضور بخش خصوصی در همه عرصه‌ها و خروج دولت از تصدی‌گری بخش‌های مختلف صنعتی، نیاز روز حوزه تولید و کسب و کار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، برای اجرای خصوصی‌سازی و چشیدن طعم نتایج آن در بخش صنعت و تولید، توجه به تشکل‌ها و حمایت از فعالیت آنها در این بخش بیش از پیش خودنمایی می‌کند. در حوزه صنعت خودرو و زیرمجموعه‌های آن که قطعه‌سازان آن را تشکیل می‌دهند،‌ با حضور بخش خصوصی و به‌کارگیری توان تشکل‌های خصوصی، این بخش مهم صنعتی ارتقا می‌یابد.

از سوی دیگر، این مهم زمانی صورت می‌پذیرد که واگذاری‌های دولتی به بخش خصوصی به خوبی انجام شده باشد و بخش خصوصی واقعی ایجاد شود. رئیس خانه صنعت و معدن جوانان ایران ضمن تاکید بر شفاف‌سازی نسبت به نقش خصوصی‌سازی واقعی در کشور، گفت: با وجود نقش موثر خصوصی‌سازی در توسعه بخش‌های تولیدی و صنعتی همواره در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی، توجه جدی صورت نگرفته و عملا کمتر خصوصی‌سازی  واقعی صورت گرفته است. علی صدری افزود: با توجه به این‌که یکی از برنامه‌های دولت یازدهم مشارکت بخش خصوصی در کشور است، انتظار داریم ابتدا بخش خصوصی واقعی تعریف شود.

مسلما در این راستا توجه به تشکل‌ها و فعالیت آنها در حوزه‌های مختلف به عنوان نمایندگان بخش خصوصی می‌تواند شعار خصوصی‌سازی واقعی را به عمل تبدیل کند.

وی به نقش تشکل‌ها و انجمن‌ها به عنوان نقش‌آفرینان حوزه صنعت خودرو و بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: قطعا انجمن قطعه‌سازان به عنوان مرجع رسمی نمایندگان این حوزه می‌تواند در جهت حمایت از تولیدکنندگان قطعه‌سازی در بخش خصوصی کشور نقش‌آفرین باشد و کمک شایانی را به بخش خودروسازی کشور کند.

وی افزود: قطعا فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی تولیدی و صنعتی می‌تواند در رشد و بالندگی بخش تولید، به‌خصوص کیفیت و بهره‌وری و بهبود روند تولید خودرو در کشور نقش موثری را ایفا کند.

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان درخصوص تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی، بیان کرد: یکی از گام‌ها برای تامین سرمایه در گردش بخش‌های تولیدی و صنعتی حمایت بخش خصوصی است که باید وضع موجود و نیازهای تولیدکنندگان داخلی ساماندهی شود، البته سرمایه در گردش نیاز همه بخش‌هاست و این سوال پیش می‌آید، آیا واقعا این مسیر به درستی طی می‌شود که سرمایه در گردش به بخش خصوصی واقعی تزریق شود؟ دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در این خصوص گفت: در حال حاضر در کشورهای توسعه‌یافته این انجمن‌ها و تشکل‌ها هستند که در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی فعالیت دارند. با دعوت این تشکل‌ها – که از دل مردم بوده و در حقیقت نمایندگان مردم از سطوح مختلف هستند- مشارکت آنها در این حوزه، به راحتی نتایج برنامه‌ها و تصمیم‌هایی که در جلسه‌ها برگزار می‌شود را به اطلاع دیگر شاخه‌های زیرمجموعه خود رسانده تا آنها درخصوص برنامه‌های آینده خود به درستی تصمیم بگیرند.

ساسان قربانی افزود: زمانی‌که توان تشکل‌ها و انجمن‌ها را در جریان حوزه صنعت قرار می‌دهیم، به این معناست که بدنه کارشناسی خود را گسترده‌تر کرده و از نظرات آنها درخصوص افزایش بهره‌وری در بخش تولید استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان این‌ که مجموعه این عوامل موجب شده تا از توان بخش خصوصی در همه جای دنیا استفاده شود، عنوان کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور یکی از محورهایی که در برنامه‌های انتخاباتی خود داشتند، حمایت از بخش خصوصی و توجه به استفاده از توان آنها در بخش‌های مختلف بوده است.

قربانی تصریح کرد: در این خصوص قطعه‌سازان که نماینده جامعه خودروسازان به‌عنوان بخشی از این تشکل‌ها هستند، به‌دلیل این‌که بیش از ۸۰درصد تولید یک خودرو را برعهده دارند، با در نظر گرفتن چالش‌ها و فرصت‌های این بخش و انتقال آنها به متولیان بخش صنعتی در این خصوص فعالیت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره گفت: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید با سیاستگذاری، نظارت و حمایت از بخش خصوصی، بستر و زمینه لازم برای فعالیت بخش خصوصی را در کشور فراهم کند.

روح‌الله عباسپور تاکید کرد: قطعا حضور بخش خصوصی بحث‌های جدی اقتصادی کسب درآمد، تامین منابع مالی کشور و همچنین حوزه اشتغالزایی را تقویت می‌کند، چراکه با فعالیت و حمایت از بخش خصوصی مالیات‌های تعیین‌شده در این زمینه می‌تواند بخشی از منابع مالی و بودجه‌ای کشور را تامین کند، بنابراین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر کسب درآمدهای غیرنفتی، مسلما یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن می‌تواند درآمدهای مالیاتی باشد.

وی افزود: از سوی دیگر، تقویت بخش خصوصی در حوزه اشتغالزایی می‌تواند کمک موثری در حل مسائل موجود و توسعه کشور داشته باشد و قطعا با حضور و حمایت از بخش خصوصی زمینه رقابت‌پذیری برای کسب سهم بیشتری از بازار، جذب مشتری و ارتقای کیفیت در صنعت خودرو فراهم می‌شود.

عباسپور گفت: تقویت بخش خصوصی در صنعت خودروسازی، علاوه بر این‌که موجب ارتقای کیفیت تولیدات می‌شود، قطعا در توجه بیشتر به کاهش مصرف سوخت و قیمت محصولات تولیدی در این بخش نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده بوئین‌زهرا و آوج در مجلس تصریح کرد: با تقویت بخش خصوصی در صنعت خودرو و توسعه رقابت‌پذیری در این بخش، قطعا بسیاری از شرکت‌های فعال خصوصی می‌توانند با ایجاد ظرفیت‌ها در بازار تجارت جهانی حضور یابند.
عباسپور با اشاره به تاثیر جدی فعالیت بخش خصوصی در حرکت اقتصادی دنیا، افزود: امروز بخش خصوصی چرخ اقتصادی کشورها را می‌چرخاند و سال‌هاست که اقتصاد دولتی پاسخگوی نیاز اقتصادی کشورها نیست، بنابراین توجه دولت به تقویت بخش خصوصی در همه حوزه‌ها ازجمله صنعت خودرو، حرکت درست و منطقی است، اما به شرط این‌که واگذاری‌های بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به خوبی صورت گرفته و بخش خصوصی واقعی ایجاد شود. وی گفت: البته همزمان با واگذاری‌ها و حمایت از بخش خصوصی در صنعت خودرو، باید در حوزه قیمت‌گذاری، کیفیت، کاهش مصرف سوخت و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی نیز کنترل و نظارت جدی صورت گیرد.
حسین علیزاده
گسترش صنعت

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23986
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه