خودرو به باند نوسان قیمت برگشت
میهن صنعت : خودرو بار دیگر روی دنده افزایش قیمت افتاد و قیمت انواع خودرو روز گذشته در بازار افزایش یافت. این افزایش قیمت در حالی است که در روزهای بعد از اعلام نتایج انتخابات قیمت خودرو اندکی کاهش یافته و با توجه به کاهش قیمت ارز، انتظار روند نزولی قیمت د
رئیس شورای رقابت هم از تعیین جدید قیمتها بر اساس تورم بخشی خودرو در روزهای اخیر خبر داده و گفته است: احتمال تغییر مجدد و بالا رفتن قیمتها وجود دارد. دلیل افزایش قیمتها در روز گذشته در بازار خودرو همچنان مشخص نیست. چون در روزهای پیش قیمت خودرو روند کاهشی به خود گرفته بود و برخی کارشناسان این حوزه معتقد بودند با ادامه روند کاهشی قیمتها در بازار ارز، میتوان امیدوار بود که قیمتها در بازار خودرو هم کاهش یابد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از احتمال کاهش 20 درصدی قیمت خودرو خبر داده بود. خبری که خودروسازان آن را نپذیرفته بودند. قیمت ارز و به خصوص دلار در روزهای بعد از انتخابات بعد از پشت سر گذاشتن یک روند نزولی و صعودی، چند روزی است که آرام گرفته است. اما نوسانات قیمت خودرو خارج از این قاعده است و کاهش و افزایش قیمتهای آن در گرو قیمت ارز نیست.
یکی از دلایلی که میتواند آغازگر روند صعودی قیمتها در بازار باشد اجبار خودروسازان به رعایت استاندارد آلایندگی یورو4 در خودروهای داخلی است که به گزارش خبرآنلاین با رعایت این استاندارد قیمت خودرو تا 3 میلیون تومان افزایش مییابد. پیش از این هم احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده بود با تجهیز خودروهای داخلی به استاندارد یورو 4 قیمت خودروهای سواری و ماشینهای سنگین بین 5/1 تا 25 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. دیروز قیمت سمند ال ایکس دوگانه سوز در بازار 29 میلیون تومان بود، در حالی که قیمت آن در کارخانه 26 میلیون و 850 هزار تومان است.
نرخ سمند ال ایکس نیز 27 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده در حالی که قیمت آن 23 میلیون تومان تعیین شده بود. براساس این گزارش قیمت پژو 405 جی ال ایکس در بازار به 27 میلیون تومان رسید که قیمت کارخانه آن 25 میلیون و 180 هزار تومان تعیین شده و پژو پارس معمولی دو گانه سوز نیز در بازار 36 میلیون تومان قیمتگذاری شده و نرخ کارخانه آن 31 میلیون و 280 هزار تومان است.
براساس این گزارش نرخ پژو 206 تیپ 2 در بازار دیروز 35 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 معادل 37 میلیون و 500 هزار تومان و پژو 206 تیپ 6 نیز معادل 52 میلیون تومان قیمتگذاری شده است . پراید 132 ای ایکس در بازار دیروز 17 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 132 اس ایکس 16 میلیون و 300 هزار تومان در بازار و 15 میلیون و 82 هزارتومان در کارخانه نرخگذاری شده است .پراید 141 ای ایکس نیز در بازار دیروز 16 میلیون و 300 هزار تومان نرخگذاری شد و پراید 111 اس ایکس نیز در بازار دیروز 17 میلیون تومان و در کارخانه 15 میلیون و 268 هزار تومان قیمتگذاری شد.
نگاهی به قیمت خودروها نشان میدهد قیمت بازار آزاد از قیمت کارخانه پیشی گرفته است، موضوعی که به گفته کارشناسان بازار خودرو دلالی و واسطهگری را در این بازار رونق میبخشد. این در حالی است که در روزهای گذشته همواره قیمت بازار آزاد از قیمت کارخانه کمتر بود. در عین حال در حالی که بازار آزاد قواعد خودش را دارد و در انتظار تعیین تکلیف شورای رقابت نمیماند، رئیس شورای رقابت وعده داده است به زودی قیمت باقیمانده خودروها را هم تعیین کند.
جمشید پژویان پیش از این تعلل مکرر این نهاد در تعیین قیمتها را به دریافت نکردن گزارش تورم بخشی خودرو معطوف میکرد . اطلاعات مورد نظر بانک مرکزی کاملا تامین شده و در روزهای آینده تورم بخشی خودروهای باقیمانده نهایی خواهد شد.
خطای سهوی یا فاحش؟
ارائه آمارهای دقیق و درست صنعتی و معدنی در حالی یکی از وظایف اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب میشود که به تازگی پایگاه اطلاعرسانی تولید و تجارت (شاتا) متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت آمارهایی را به نقل از مهدی غضنفری منتشر کرده که جای تامل زیادی دارد. به گزارش ایسنا، در تاریخ 31 خرداد ماه سال جاری خبری تحت عنوان «رشد 6 برابری سرمایهگذاریهای صنعتی/ رشد 5/3 برابری صادرات غیرنفتی» به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت روی سایت شاتا قرار گرفت. در بخشی از این مصاحبه به نقل از مهدی غضنفری آمده بود که «میزان تولید خودرو در سال 1383معادل 960 هزار دستگاه بود که در سال 1391 به 2 میلیون دستگاه رسید.»
آمار تولید خودروی ایران در سال قبل در حالی رقم عجیب 2 میلیون دستگاه اعلام شده که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و آمار انجمن خودروسازان در سال گذشته تولید انواع خودرو در کشور با کاهش 44 درصدی نسبت به سال 1390 به 921 هزار و 380 دستگاه رسید. تولید خودروی کشور امسال نیز با کاهش شدیدی مواجه شده؛ به طوری که آنها عنوان کردهاند در صورت اختصاص نیافتن تسهیلات بانکی ورشکست میشوند. با این حساب بین آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و غضنفری درباره میزان تولید خودروی کشور اختلاف فاحشی در حدود یک میلیون دستگاه به چشم میخورد.