«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

خودرو‌های سعدآباد را بشناسید

صنعت خودرو ایران عملا به دو قسمت قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود که هدف ما گذری کوتاه به قسمت اول این صنعت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صنعت خودرو ایران عملا به دو قسمت قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود که هدف ما گذری کوتاه به قسمت اول این صنعت است. مظفرالدین شاه یکی از شاهان ایران بود که علاقه خاصی به سفر‌های اروپایی داشت و با هر بار سفر کردن محصولات جذابی که دیده بود را به ایران وارد می‌کرد. خودرو و دوربین عکاسی دو محصول مهمی بود که مظفرالدین شاه با خود به ایران آورد. بعد از سفر این شاه به پاریس او دو خودرو رنو همراه با دو راننده خریداری کرد و با خود به ایران آورد. البته یکی از خودرو‌ها در زمان حمل و نقل ظاهرا با مشکل رو به رو شد و در روسیه ماند و به ایران نیامد. اما خودرویی که به ایران آمد نیز سرنوشت جذابی نداشت و در حین ترور محمدعلی شاه از بین رفت. پس از ان خودرو در بین قشر مرفه ایران باب شد و تنها آنها دارای یک خودرو شخصی بودند. پس از گذشت سال‌ها و جلو رفتن زمان، کم کم خودرو‌ها به روز شدند و قیمت آنها نیز به گونه‌ای شد که مردم عادی نیز توان خرید آن را داشتند. به سرعت به جلو میرویم و به زمان سلطنت پهلوی می‌رسیم. در زمان پهلوی خودرو‌های زیادی در سطح شهر تردد می‌کردند که همگی از بهترین نمونه‌ها و جدید‌ترین نمونه‌های آن دوران محسوب می‌شدند. خودرو‌ها به جا مانده از آن دوران در بازار فعلی حکم خودرو‌های کلاسیک را دارند و با بالا رفتن ارز قیمت هنگفتی پیدا کردند. اما در کنار خودرو‌های معمولی آن زمان، درباریان و علی‌الخصوص محمدرضا پهلوی که علاقه خاصی به خودرو داشت، از بهترین و لوکس‌ترین آنها استفاده می‌کرد و مالک گران قیمت‌ترین و بعضا نایاب‌ترین خودرو‌ها بود. خودرو‌های به جا مانده از آن زمان در حال حاضر به صورت پراکنده در چند جا نگهداری می‌شود که یکی از آن محل‌ها موزه سعدآباد است. در نوشتار زیر به معرفی این خودرو‌ها می‌پردازیم.

Mercedes Benz Pullman 600(W100)

مرسدس بنز پولمان 600، یکی از خاص‌ترین نمونه‌های مرسدس محسوب می‌شود که ماکت آن نیز قیمتی بالای 3 میلیون تومان دارد. 600 یک خودرو لیموزین و تشریفاتی بود که از زمان خود خیلی جلوتر بود. این خودرو بین سال‌های 1963 تا 1981 به تولید رسید و در مجموع 2677 دستگاه از ان تولید شد که در حال حاضر تنها نمونه‌های سالم آن بسیار نایاب هستند. پیشرانه 8 سیلندر 6.3 لیتری این خودرو 250 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شد. این خودرو از برترین امکانات ایمنی و رفاهی روز استفاده می‌کرد که هنوز برخی از تولیدات داخل ما نیز فاقد آنها است.

Mercedes Benz 600

این خودرو نمونه پایه مدل پولمان است. این خودرو دارای همان مشخصات فنی است اما تفاوت‌هایی مانند ضد گلوله بودن، رکاب‌های مخصوص برای ایستادن محافظین و محل استقرار اسلحه این خودرو را خاص کرده است. این خودرو بیشتر برای جا به جایی محمد رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفته است.

Meyers Manx

این خودرو باگی در اصل ساخت آمریکا محسوب می‌شود و توسط یک شرکت در کالیفرنیا طراحی شده است. اما به اشتباه این خودرو را باگی فولکس واگن و ساخت آلمان می‌دانند که اشتباه بزرگی است. در اصل پیشرانه و پلتفرم این خودرو متعلق به فولکس واگن بیتل است که اکثر باگی‌ها بر اساس آن ساخته می‌شود.  پیشرانه 2 لیتری این خودرو 110 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

Mercedes Benz SL300

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که این خودرو را دوست نداشته باشد. SL300 در کنار محبوبیت و زیبایی در حال حاضر جز کمیاب‌ترین و کلاسیک‌ترین خودرو‌های دنیا محسوب می‌شود. این خودرو بین سال‌های 1955 تا 1959 تولید می‌شد و نمونه‌ای که در این موزه وجود دارد متعلق به فرح دیبا است.

RollsRoyce Silver shadow

رولزرویس از ابتدا تا کنون خودرو ثروتمندان بوده و از ارزش بالایی برخوردار است. محمدرضا شاه نیز به عنوان یک فرد ثروتمند و شاه مالک تعدادی از این خودرو لوکس بود. یکی از این نمونه‌ها سیلور شدو 1976 به رنگ قرمز تیره است که از پیشرانه 8 سیلندر 6.7 لیتری استفاده می‌کند. این خودرو به عنوان یک سدان فوق لوکس دارای امکانات رفاهی بسیار خوبی است که در نمونه‌های حال حاضر این شرکت نیز دیده می‌شود.

Rollsroyce Corniche

رولزرویس کورنیش در اصل نمونه کوپه سیلور شدو محسوب می‌شود. این خودرو نیز از مشخصات فنی مانند سیلور شدو بهره می‌برد. این خودرو از نسل دوم کورنیش است که بین سال‌های 1971 تا 1987 تولید می‌شد.

Rollsroyce Phantom 6

یکی دیگر از خودرو‌های فوق لوکس موزه سعدآباد، رولزرویس فانتوم 6 است. این خودرو فوق‌العاده بیشتر در مراسمات تشریفات کاخ مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پیشرانه این نمونه نیز از نوع 8 سیلندر و 6.2 لیتر بوده که نیرو خود را از طریق گیربکس 4 سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌کرده است.

Yamaha SL433F

در کنار تمامیه خودرو‌های لوکس و فوق لوکس شاه، یک دستگاه اسنومبیل یاماه نیز وجود دارد. این اسنومبیل از یک پیشرانه دو سیلندر دو زمانه به حجم 433 سی‌سی سود می‌برد. شاه در روز‌های برفی از این وسیله برای تفریح در مناطق کوهستانی استفاده می‌کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=184412
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه