دور اندیشی قطعه سازان از بازار با افزایش قیمت
در واقع برآیند حرکت قطعه سازان می تواند اینطور تعریف شود که آنها خوب خواهند دانست که سال 97 و 98 برای آنها مهمترین سالهای فعالیتشان خواهد بود و اگر به سلامت از این بزنگاه عبور کنند خواهند توانست برای همیشه خود را در صنعت تولید حفظ و برای خودروساز شدن امیدوار کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با بالا رفتن نرخ ارز و برداشته شدن ارز مبادله ای قطعه سازان، حالا در خبرها دیده می شود که قطعه سازان خواستار افزایش قیمت تولید خود هستند. این مسئله بدون شک روی تب بازار تأثیر مستقیم خواهد گذاشت و قیمت خودروهای داخلی را با افزایش روبرو می کند.
شرایط بد تولید در داخل و خارج شدن 10 خودرو از خط تولید که بخش عمده ای از سهم بازار قطعه سازان را به خود اختصاص می دادند سبب شده که هر تغییری در بازار تبعاتش را در بخش قطعه سازی نشان دهد.
اما بدهی زیاد خودروسازان به قطعه سازی، یکی دیگر از دلایلی می تواند باشد که تغییرات آمده و نیامده تأثیر خود را روی بازار بگذارد. گران شدن مواد اولیه ی تولید طی سالهای گذشته و نوسان زیاد بازار ارز که علیرغم همه ی تلاشها مرغش یک پا دارد و راه خودش را می رود موجب شد که به عنوان مثال اگر قطعه سازی در گذشته با مقدار مشخصی از نقدینگی می توانست مقدار مشخصی کالا بخرد اما الآن اصلا اینطور نیست و قطعه ساز بسیار کمتر از گذشته می تواند خرید کند.
کم شدن ارزش پول قطعه سازان به دلیل انباشت بدهی خودروسازان به آنها و کم شدن وسع خرید برای تولید همه متغیرهای وابسته ای هستند که وقتی بازار به عنوان متغیر مستقل دچار تغییر می شود شاهد تأثیرات زیاد آن در بخش تولید قطعه باشیم.
تمام ماجرا به این جا ختم نمی شود اگر نگاهی به حجم واردات قطعه در سالهای گذشته بیندازیم پی خواهیم برد که تعمداً به هر دلیلی قصد از پا درآوردن مهمترین رکن صنعت خودرو یعنی قطعه سازی را داشته ایم.
معمولا این بهانه ها به دو دسته تقسیم می شدند دسته ی اول به عدم توانایی تولید در تیراژ مورد نظر اشاره دارد و دسته ی دوم که کیفیت قطعات را مستمسک قرار می دهد و با وارد کردن قطعات خارجی که البته شما بخوانید چینی تیشه به ریشه بخش قطعه سازی وارد آوردند.
با همه ی آنچه که به صورت اختصار به آن اشاره شد می توان این حرکت قطعه سازان را پیش بینی از اوضاع بازار در آینده خصوصا در دوبخش واردات قطعه و جمع شدن خط تولید 10 خودرو دانست.
قطعه سازان برای رهایی از وضعیت موجود باید با منطقی جلوتر از بازار حرکت کنند، منطقی که آنها را در چرخه ی تولید حفظ کند و رضایت خاطر مصرف کنندگانش را فراهم آورد. در واقع برآیند حرکت قطعه سازان می تواند اینطور تعریف شود که آنها خوب خواهند دانست که سال 97 و 98 برای آنها مهمترین سالهای فعالیتشان خواهد بود و اگر به سلامت از این بزنگاه عبور کنند خواهند توانست برای همیشه خود را در صنعت تولید حفظ و برای خودروساز شدن امیدوار کند.