سکوت پژو، هیاهوی رنو
میهن صنعت : قرار است طی هفته جاری دو شرکت خودروساز پژو و رنو به همراه هیاتی اقتصادی شامل 110 شرکت فرانسوی در ایران حضور یابند تا از نزدیک به بررسی زمینههای سرمایهگذاری در کشورمان بپردازند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بر این اساس سفر نمایندگان پژو و رنو به ایران در حالی است که یکی از این دو همسفر مدت ها است سکوت اختیار کرده، به طوری که پژو مسافر ساکت این کاروان اقتصادی به ایران است.
سکوت پژو در رابطه با آمدنش به ایران یا چگونگی همکاری این شرکت به دنبال از سرگیری دوباره مناسبات در حالی است که رنو از هر فرصتی برای اظهار نظر در رابطه با فعالیت دوباره و ازسرگیری تولید محصولات این شرکت در ایران استفاده میکند.
بهاین ترتیب اعلام آمادگی رنو برای حضوری پررنگ در ایران بعد از لغو تحریمها آغاز شد و در حاشیه اجلاس داووس از سوی کارلوس گوسن مدیرعامل این شرکت ادامه پیدا کرد و نهایتا ژیل نرمان رئیس منطقهای رنو ادامه دهنده این اظهارنظرها بود. بر همین اساس مدیر منطقهای رنو به تازگی اعلام کرده است طبق پیشبینی این خودروساز تولید خودورهایش در ایران با شروع صادرات قطعه این شرکت، در نیمه نخست سالجاری میلادی افزایش پیدا خواهد کرد.
رنو در حالی پنجرهای از فرصتها را به سوی ایران باز میبیند که مشخص نیست، پژو برای همکاری با شریک قدیمی خود چه برنامهای در سر دارد. به این ترتیب هرچند تولید محصولات رنو در ایران با افت تولید شدیدی مواجه شده بود، اما به نظر میرسد با از سرگیری صادرات قطعات این شرکت به ایران، طی نیمه ابتدایی سال آینده شاهد رشد تولید محصولات این شرکت در ایران خواهیم بود. رشد توليد محصولات رنو در ایران در حالی است که تا قبل از اعمال تحریمهای غرب علیه ایران، محصولات پژو سهم بیشتری را نسبت به رنو در بازار ایران داشت. اما آیا رنو جایگزین پژو در ایران خواهد شد یا این دو در کنار یکدیگر در ایران حضور خواهند داشت؟ این سوالی است که بعد از سکوت ممتد پژو و ابراز تمایل رنو برای حضور در ایران مطرح میشود.
البته ابراز تمایل رنو برای حضور در ایران به زمان بعد از لغو تحریمها محدود نمیشود. زمانیکه پژو تحت فشارهای غرب، بهویژه شریک آمریکاییاش به ناچار به همکاری خود با صنعت خودروی ایران پایان داد، رنو همچنان در بازار ایران حضور داشت و به هر ترتیب صحنه را از حضورش خالی نکرد. حتی در شرایطی که تولیدات این شرکت در ایران بهدلیل مشکلاتی مانند صادرات قطعه به ایران یا نقل و انتقالات مالی با افت شدیدی مواجه شده بود، رنو ایران را پایگاه صادرات محصولات خود در خاورمیانه معرفی کرد. هرچند بهدلیل مشکلات ذکر شده ایران تاکنون به پایگاه صادراتی رنو در منطقه تبدیل نشده است و حتی تولیداتش در ایران به مرز صفر نیز رسید، اما از این ماجرا میتوان اینگونه برداشت کرد که رنو حتی در بدترین شرایط نیز قصد داشته حضورش در ایران را تثبیت کند.
سرمایهگذاری رنو؛ ضامن حضورش در ایران
ابراز تمایل گاه و بیگاه رنو برای حضور در ایران، حتی از جانب نفر اول این شرکت، از نظر کارشناسان خیلی عجیب نیست زیرا این شرکت طی سالهای گذشته سرمایهگذاریهایی در ایران داشته است. به عقیده کارشناسان دلیل اصلی سکوت پژو و ابراز تمایل رنو برای حضور در ایران این است که پژو سرمایهای را وارد ایران نکرده است که حالا نگران آن باشد، درست عکس رنو. محمد رضا نجفی منش، عضو هیاتمدیره انجمن قطعه سازان در رابطه با این موضوع به دنیای اقتصاد میگوید: رنو بر خلاف دیگران حتی در بدترین شرایط نیز هیچ گاه ایران را ترک نکرد. او در ادامه با اشاره به این موضوع که دلیل اصلی کاهش تولیدات رنو محدودیت در نقل و انتقال پول بود، میگوید: اگر ما میتوانستیم نقل و انتقال پول به رنو را بدون دردسر انجام دهیم، تولیدات رنو در ایران تا این حد کاهش پیدا نمیکرد زیرا آنها حاضر به فروش قطعاتشان به ایران بودند.
نجفی منش در میان صحبتهایش به این نکته نیز اشاره میکند که رفتن پژو از ایران به خواست خودش نبوده و در واقع پژو تسلیم فشارهای غرب و خواست کشورش شده است. او به این نکته نیز اشاره میکند که بعد از رفتن پیکان از صنعت خودرو، پژو سهم زیادی در حرکت دادن زنجیره خودروسازی ایران به سمت تکنولوژی روز دنیا داشته و همکاریهای فنی زیادی با خودروسازان داشته است. به عقیده نجفی منش رنو در حالی تمایل زیادی برای بازگشت به ایران دارد که سرمایهگذاریهایی در ایران داشته و در کنار این موضوع در حال توسعه محصولات خود نیز است.
منبع: دنياي اقتصاد