عملیات زیرسازی خط آهن سریع السیر تهران – اصفهان 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
میهن صنعت: مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات احداث خط آهن سریع السیر مسیر تهران – قم – اصفهان به طول 412 کیلومتر در دست اقدام قرار گرفته و هم اکنون پیشرفت فیزیکی زیرسازی این پروژه به حدود 70 درصد رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از ایرنا محسن پورسید آقایی روز شنبه در سمینار بین المللی امور مسافرین و سیستم های ریلی سریع السیر افزود: با بهره برداری از این پروژه ملی زمان جا به جایی مسافر بین تهران تا اصفهان به کمتر از 2 ساعت خواهد رسید و برنامه حرکت این قطار در این محور بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برنامه ریزی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: برقی شدن و سریع السیر شدن محور تهران – مشهد هم اکنون در دست اقدام قرار گرفته است، به طوری که با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان مورد نیاز طی چهار سال آینده این مسیر پر تردد کشور به بهره برداری می رسد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در عین حال تصریح کرد: توسعه راه آهن یکی از آرزوهای بزرگ و ملی برای هر کشوری است و قطارهای سریع السیر این مزیت قابل توجه را دارند که آلودگی کمتری نسبت به خودرو و هواپیما بر محیط زیست می گذارند.
پورسید آقایی با بیان اینکه هم اکنون استفاده از قطارهای سریع السیر در بسیاری از کشورهای جهان و منطقه مورد توجه جدی قرار گرفته است افزود: در خط آهن سریع السیر با حذف تقاطع های همسطح، عدم توقف های متوالی، نداشتن قوس های متوالی، داشتن مسیرهای مستقل، شاهد توسعه راه آهن با سرعت های بیش از 350 کیلومتر بر ساعت هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون در کل جهان 21 هزار و 472 کیلومتر خطوط سریع السیر در حال بهره برداری است، 13 هزار و 964 کیلومتر در دست ساخت قرار گرفته و احداث 16 هزار و 347 کیلومتر در دست برنامه ریزی قرار گرفته است.
مدیر عامل راه آهن ایران اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در کشورهای مختلف جهان تا 10 سال آینده طول راه آهن سریع السیر در جهان به 51 هزار و 784 کیلومتر خواهد رسید.
وی در پایان با اشاره به برنامه ریزی کشورهای منطقه برای توسعه قطارهای سریع السیر یادآور شد: در منطقه خاورمیانه کشورهای ترکیه، عربستان، ایران، قطر و امارات برای احداث قطارهای سریع السیر برنامه ریزی کرده اند و در ایران نیز دو پروژه سریع السیر راه آهن تهران – اصفهان و تهران – مشهد را در دست اقدام دارد.
سمینار بین المللی امور مسافری و سیستم های ریلی سریع السیر که با حضور نماینده 16 کشور جهان از امروز در تهران شروع به کار کرده است تا دهم شهریور ماه ادامه دارد.