ماشین نخریدن مردم نتیجه داد
میهن صنعت : خودروسازهای بزرگ كشور كه چند ماهی است به بهانه افزایش قیمت ارز و برخی مشكلات دیگر قیمت خودروهای تولیدی خود را بیش از اندازه افزایش دادهاند؛ حالا با مقاومت مردم در برابر خرید خودرو با مشكلی اساسی در مسیر فروش خودروهای خود روبرو شدهاند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خودروسازهای بزرگ كشور كه چند ماهی است به بهانه افزایش قیمت ارز و برخی مشكلات دیگر قیمت خودروهای تولیدی خود را بیش از اندازه افزایش دادهاند؛ حالا با مقاومت مردم در برابر خرید خودرو با مشكلی اساسی در مسیر فروش خودروهای خود روبرو شدهاند؛ مشكلی كه آنها را مجبور كرده است به كاهش قیمت خودرو تن دهند؛ كارشناسان پیشبینی میكنند اگر روند ماشین نخریدن مشتریان ایرانی به همین شكل ادامه داشته باشد؛ خودروسازها مجبور به كاهش دوباره قیمت خودرو خواهند بود.
باور اینكه یك دفعه قیمت پراید به 20 میلیون تومان برسد یا اینكه پژو 206 تا 50 میلیون تومان در بازار قمیت بخورد برای همه مردم سخت بود؛ اما این اتفاق انگار از سوی عده ای برنامه ریزی شده بود تا كام ایرانی ها را در آستانه نوروز 92 تلخ و جیب عده ای را پر پول كند؛ هر چند این اتفاق شوك بزرگی به بازار وارد كرده و آرامش روانی مردم را بر هم زده بود؛ اما مقاومت بازار در برابر این قیمت ها یا به زبان ساده تر ماشین نخریدن مردم باعث شد كه خودروسازان و دلالان بازار خودرو بعد از مدتی از این اتفاق پشیمان شوند و به كاهش قیمت خودرو تن دهند.
بخاطر مقاومت مردم مجبوریم قیمت ماشین را كاهش دهیم
یكی از مقامات ارشد شركت ایران خودرو با تأیید خبر كاهش شدید تولید خودرو در این شركت؛ استقبال نكردن مشتریان ایرانی از محصولات این شركت را یكی از دلایل اصلی وضعیت نامطلوب مالی شركت ایران خودرو اعلام كرد و گفت: بسیاری از مدیران شركت ما فكر نمی كردند كه با افزایش قیمت خودرو مردم اینقدر در برابر خرید محصولان ایران خودرو مقاومت از خود نشان دهند؛ چون از طرفی این اتفاق در آستانه عید افتاده بود و از طرفی دیگر بازار انحصاری خودرو در دست ما و شركت سایپا بود، اما مقاومت مردم در برابر خودرو هر دو شركت خودروسازی را با مشكلات مالی درگیر كرده است.
این مقام مسئول كه تأكید داشت نامی از او برده نشود؛ تصریح كرد: بازار دست مشتری است و انحصار هم تا یك جایی جواب می دهد از همین رو همین الان اگر مردم تا چند ماه دیگر به روند ماشین نخریدن از شركت های ایرانی ادامه دهند بدون تردید باز هم قیمت خودرو كاهش خواهد یافت تا جایی كه بازار به تعادل برسد و مردم قدرت خرید اتومبیل ایرانی را داشته باشند.
كاهش شدید فروش خودرو بخاطر گرانی بیش از حد
«م. ا» از مسئولان عالی بخش بازاریابی و فروش شركت سایپا نیز تأكید می كند: میزان افزایش قیمت خودروهای ایرانی بیش از حد باور و توان مردم بود و برای همین هم مردم در برابر پراید 20 میلیونی مقاومت كردند و همچنان مقاومت می كنند؛ اگر این روند تداوم داشته باشد شركت با كمبود درآمد شدیدی روبرو می شود و مجبور خواهد بود برای جبران كسری درآمدی خود قیمت خودرو را كاهش دهد.
وی همچنین با بیان این نكته كه صنعت خودرو یكی از پویاترین صنایع ایران است، می افزاید: چند صد هزار نفر از طریق صنعت خودرو در ایران ارتزاق می كنند؛ همین موضوع هم باعث شده تا سیاست گذارها با احتیاط بیشتری در باره آزادی واردات خودروی خارجی و كاهش تعرفه واردات صحبت كنند كه این به معنای ایجاد انحصار برای شركت های ایرانی است؛ البته این انحصار لزوما برای كشور بد نیست و اگر خودروسازها آن را درست مدیریت كنند؛ می تواند برای كشور مفید هم باشد.
این مدیر شاغل در شركت سایپا در پاسخ به اینكه اگر مردم به ماشین نخریدن ادامه دهند؛ آیا شركت قیمت تولیداتش را كاهش خواهد داد، گفت: اینكه شركت رسما اعلام كند قیمت خودرو را كاهش می دهم بعید است، اما خب در عوض آن شرایط فروش متنوعی را پیش بینی می كند كه خرید خودرو را برای مردم آسان تر كند؛ مثل فروش اقساطی و … البته یك حالت دیگری هم وجود دارد و آن این است كه شركت مشورت برخی مدیران را مبنی بر كاهش تولید و بالا نگه داشتن قیمت قبول كند كه این موضوع از نظر بنده كار نادرستی است و شركت را در بلند مدت با زیان غیر قابل جبران روبرو می كند.
20 درصد پارسال هم فروش نداریم
محمد منافی مدیر نمایشگاه خودرو گلپا با تأیید كاهش شدید فروش خودرو در بازار می گوید: فروش امسال اما یك پنجم سال گذشته نیز نبوده است و این به معنای قهر كردن مردم با بازار خودرو است؛ چرا كه آنها تلاش می كنند نیاز خود به خودروی شخصی را از راه های دیگری تأمین كنند و زیر بار هزینه غیر قابل باور خرید خودروی شخصی نروند.
او با بیان اینكه قهر مشتری ایرانی از بازار به هیچ عنوان نمی تواند به نفع خودروسازان داخلی باشد؛ می گوید: شركت های خودروسازی ایرانی خوشبخت ترین شركت های دنیا بودند كه بخاطر انحصار بازار واردات خودرو همه محصولاتشان قبل از اینكه مواد اولیه خودرو تأمین شده باشد و اصلا تولیدش شروع شده باشد؛ به فروش می رفت، اما حالا دیگر اینطور نیست.
منافی تأكید می كند: من و بنگاه دارهایی مثل من از مشتری های اصلی و دائمی ایران خودرو و سایپا محسوب می شویم و وقتی من سال پیش 100 دستگاه خودرو از این دو شركت خریده بودم و حالا فقط 10 دستگاه خریده ام یعنی اینكه این شركت ها الان 10 درصد سال گذشته فروش و درآمد دارند كه اصلی ترین این اتفاق به نظر من برخورد نامناسب و طلبكارانه خودروسازها با مردم در زمان افزایش قیمت خودروست.
هر چیزی را مردم نخرند، بازارش محكوم به شكستن قیمت هاست
«ولی الله درویشی» كه خود را دلال خودرو با سابقه ای 15 ساله معرفی می كند، در تحلیل وضعیت امروز بازار خودرو می گوید: بازار خودرو كساد است چون مردم هم به لحاظ فكری از آن زده شده اند و با آن قهر كرده اند و هم به لحاظ توانایی مالی، توان و قدرت كافی برای خرید ندارند؛ این یعنی اینكه بازار دیر یا زود باید خودش را با شرایطی كه مردم می خواهند تطبیق دهد.
وی همچنین می گوید: به نظر من خودروسازها باید به جای دو برابر كردن قیمت خودرو به بهانه افزایش قیمت ارز، جلوی مخارج اضافه خود را می گرفتند و از حاشیه سود خود كم می كردند تا با قهر مردم روبرو نشوند؛ چون یك روز ماشین نخریدن مردم هم یك روز است و مهم چه برسد به اینكه الان چندین ماه است مردم به سمت خرید ماشین نمی روند.
درویشی با تأكید بر اینكه مردم تعیین گر نهایی قیمت خودرو هستند؛ افزود: ماشین نخریدن مردم می تواند مدیران خودروسازی كشور را مجبور به استفاده از شیوه های جدید مدیریت بازار كند تا آنها شیوه همیشگی استفاده از بازار انحصاری را كنار بگذارند و بفهمند كه باید به مردم در برابر پولی كه می دهند امتیاز داد.