نقدینگی، مشكل اصلی صنعت خودرو
میهن صنعت : رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در خصوص عملكرد خودروسازان، گفت: خودروسازان بخشی از منابع مالی كه باید برای تولید هزینه می شد را در بخش های غیرتولیدی صرف كردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، غلامرضا شافعی مشكل اصلی صنعت خودرو را نقدینگی اعلام كرد و افزود: شرایط اقتصادی كشور، بالارفتن قیمت ارز و سایر هزینه ها سبب شد تا این صنعت به نقدینگی بیشتری نیاز پیدا كند.
رییس هیات عامل ایدرو به ایرنا گفت: تامین نكردن نقدینگی مورد نیاز و از طرف دیگر تعلل در تصمیم گیری ها و دعواهای طرح شده باعث شد تا خودروسازان مدتی از امكان فروش محروم شوند.
شافعی با بیان این كه خودروسازان در صورت به فروش نرساندن تولیدات خود امكان تامین نقدینگی و خرید قطعات را ندارند ، افزود: در این شرایط بانك ها نیز تسهیلات به این بخش ندادند، از منابع عمومی هم پولی به آنها تزریق نشد و برخی هم اعلام كردند كه خودرو نخرید، گران می فروشند، همه این عوامل باعث شد تا صنعت خودروسازی كشور با مشكلاتی مواجه شود.
وی با بیان این كه اكنون اجازه فروش داده شده است، ابراز امیدواری كرد وضعیت آنها مقداری بهبود پیدا كند.
رییس هیات عامل ایدرو افزود: قدرت خرید مردم به طور طبیعی متناسب با یكی دوسال گذشته نیست و انتظار نداریم تقاضا بازار در سال جاری برابر با سال ۱۳۹۰ باشد اما امیدواریم به تدریج عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود.
شافعی در انتقاد از عملكرد خودروسازان گفت: خودروسازان بی عیب نیستند و بخشی از اشكال كار آنها این بود مقداری از منابع خود را كه باید در تولید هزینه می كردند را در بخش غیرتولیدی صرف كردند.
رییس هیات عامل ایدرو در مورد ادعاهایی كه در خصوص بومی سازی كامل تولید خودرو از سوی خودروسازان مطرح می شود، بیان كرد: زمانی بخش اعظم قطعات و تجهیزات خودروها در داخل تامین می شد، اما هر چه جلوتر می رویم نیازهای الكترونیكی خودروها بیشتر می شود، در حالی كه چند سال پیش این نیازها وجود نداشت.
شافعی با بیان این كه در حال حاضر بحث تولید خودروهای هوشمند مطرح است و به طور طبیعی نیازهای جدیدی نیز عنوان خواهد شد، گفت: این اقلام نیز معمولا با تكنولوژی بالا همراه است كه در خارج از كشور تولید می شود. بنابراین برخی خودروسازان كه سال های گذشته بخش عمده قطعات خود را در داخل تامین می كرد اكنون با ارزبری زیادی مواجه شده اند.
وی با اشاره به توان قطعه سازی كشور در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان گفت: به طور حتم قطعاتی هم وارد می شود و معمولا هیچ كشوری صد در صد قطعات یك كالا را تولید نمی كند.
این مقام مسوول در صنعت خودروسازی كشور تاكید كرد كرد كه واردات قطعه عیب نیست و عیب این است كه ما تعادل و تراز را در این بین حفظ نكنیم. صنعت قطعه سازی توانایی ساخت تمام قطعات به صورت ۱۰۰ درصد را ندارد و نیازی هم نیست چون برخی اقلام هستند كه از تیراژ تولید چندان بالایی برخوردار نیستند و سرمایه گذاری در ساخت آنها در داخل به صرفه نیست.