نیسان پیکاپ ناوارا، در مسیر تمدن
میهن صنعت: نسل جدید نیسان پیکآپ با نام NP300 ناوارا، با تمرکز بر بهرهوری سوخت، بهبود شتاب و بدنه محکمتر و بادوامتر پا به عرصه وجود گذاشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این مدل همچنین از سقفی کوتاهتر و فاصله کف از زمین بالاتری برخوردار است. فضای قسمت بار نیز افزوده شده است. پیکاپ ناوارا در دو مدل تک و دو کابین و همچنین آپشنهای تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه میشود.
طراحی پیکآپ جدید با تکیه بر ویژگیهای اسپرتیتر بوده و به همین دلیل، خط پنجرههای جانبی به سمت بالا حرکت کرده و ستون وسط نیز به رنگ مشکی درآمده است. این ترکیب، حسی مشابه خودروهای SUV را تداعی میکند. از سوی دیگر چراغهای جلو با فرم ملایمتری طراحی شدهاند و از شکل زمخت، ناهموار و خشن قبلی به طرحی اسپرت و شهری، ارتقا یافتهاند. جلوپنجره نیز به سبک سایر خودروهای این رده نیسان به شکل V و با نوارهای پهن کرومی، تزئین شده است. آینههای جانبی راهنمادار کرومی و دستگیرههای درب کرومی در ترکیب با رنگهای جدید بدنه و الایدیهای روزتاب بالای چراغهای جلو، در مجموع به تشکیل یک فرم بصری مدرن کمک کرده است. چراغهای عقب به نوعی یادآور مدلهای قدیمیتر پیک آپ میباشند که بروز شدهاند.
به نقل از پدال در مجموع اگرپیکآپهای قبلی را وحشی و بدوی بدانیم، نسل جدید آن به سوی تمدن تغییر مسیر داده است، حتی اگر طراحی آن شباهتهایی با وانتهایی نظیر شورولت کلرادو و تویوتا هایلوکس داشته باشد.
با ورود به کابین، با فضای داخلی بهبود یافته، جذاب و لوکستری روبرو خواهید شد. نیسان از زوایای ملایم و خطوط نرم برای طراحی داشبورد استفاده کرده که این فضا را بیشتر به کابین خودروهای سواری، شبیه کرده است. استفاده از فریم شبه آلومینیومی در کنسول، صفحه نمایش رنگی با وضوح بالا برای ناوبری و سایر اطلاعات مورد نیاز و تریم داخلی در رنگ روشن یا تیره و دریچههای هوای مجزای سرنشینان عقب از موارد قابل ذکر کابین ناوارا میباشند.
فعلاً برای نیرورسانی به پیک آپ جدید از دو موتور دیزلی 2.5 لیتری DOHC چهار سیلندر یا توربو دیزل با محرک الکتریکی استفاده میشود. این دو نسخه متفاوت با وجود حجم مساوی و سوخت دیزلی میتوانند قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 403 نیوتن متر و یا 188 اسب بخار و 450 نیوتن متر را تولید کنند. این موتورها از گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته خودکار بهره خواهند برد.
حالت 4×4 را میتوان در هنگام رانندگی نیز فعال نمود. همچنین سیستمهای کمکی دیگری مانند کنترل دینامیک خودرو، کنترل فرود در سراشیبی، سیستم کمکی استارت در سربالایی، محدودکننده نیروی ترمز در سراشیبی دست به دست هم می دهند تا قابلیتهای آفرود این وانت را افزونتر نمایند.
نیسان ادعا میکند که مصرف سوخت و بهرهوری پیکآپ تا 11 درصد بهبود یافته است. شاسی و زیربنای ناوارا هم بهبود یافته و هم فنرهای شمش و هم حلقوی تقویت شدهاند.
از زمان تولید اولین پیکآپ نیسان در سال 1933 تا کنون بیش از 14 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیدهاند. مدل جدید، دوازدهمین نسل از این خودرو میباشد که بهزودی و به عنوان مدل 2015 وارد بازار خواهد شد. آیا ناوارا میتواند تصویر سنتی از وانتهای سختجان نیسان را زنده نگاه دارد؟