پراید باید حداقل 18 میلیون تومان باشد
میهن صنعت : مدیرعامل سایپا خیلی کم مصاحبه می کند و وقتی هم حاضر به گفت و گو می شود خیلی محتاط حرف می زند. با این حال می ارزد تا با این مرد قدیمی صنعت خودرو حتی اگر در حاشیه برنامه ای باشد و در آستانه شام، گفت و گویی هرچند کوتاه بگیری.
مدنی که روزگاری مدیرعامل سازه گستر سایپا بود و بعدها به پارس خودرو و سپس به سایپا آمد، در مورد مسائل مختلفی سوال کردیم؛ از جلسه خودروسازان با وزیر «صنعت، معدن و تجارت» گرفته تا مشکلات مربوط به رنو و قیمت خودروها. مدنی معتقد است قیمت برخی خودروها منقی نیست و باید افزایش یابد. او همچنین از لزوم قوی شدن بخش طراحی در صنایع خودروسازی و قطعه سازی صحبت به میان می آورد و می گوید که تا چند سال دیگر باید امثال پراید و پژو 405 را از رده تولید خارج کرد. مدیرعامل سایپا خیلی کم مصاحبه می کند و وقتی هم حاضر به گفت و گو می شود خیلی محتاط حرف می زند.
***
چندی پیش با آقای نعمت زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» جلسه ای داشتید و او را در جریان مشکلات صنعت خودرو قرار دادید. از نتایج آن بگویید؛ آیا راضی بودید؟
بله جلسه خیلی خوبی با هم داشتیم.
خب کمی از جزئیاتش بگویید. چه گفتید و چه شنیدید؟ قرار است مشکلات تان حل شود؟
بماند. به هر حال دولت هم گرفتار است و فعلا فقط می خواهد قوانین را تسهیل کند. ما متوجه شدیم که در چند سال گذشته نمی خواهند از تولید حمایت کنند و الان از دولت می خواهیم اجازه ندهد مافیای .اردات رشد کند و همه را به بازی بگیرد. البته ما نیز به عنوان شرکت های خودروساز داخلی باید برای تولید و فروش در شرایط فعلی برنامه ریزی لازم را انجام بدهیم. الان قرار شده برای برنامه های توسعه استراتژی 1404 کمیته ای تشکیل شود و ما نیز باید رنامه هایمان را ارائه کنیم و خواسته هایمان را به گوش مسوولان برسانیم. برنامه هایی که ارائه می دهیم باید شامل صادرات و تولید باشد. صنعت خودرو سال گذشته سه هزار میلیارد پول به بانک ها داد که سهم سایپا یک هزار و 300 میلیارد تومان بود. خب چرا ما باید این پول را به بانک ها بدهیم؟ بهتر است روند کار به شکلی شود که این پول به قطعه سازان برسد نه بانک ها. البته ما نیز خودمان باید به دنبال تحقیق و توسعه باشم و مراکر تحقیقا مان را قوی کنیم. چندی سال دیگر امکان ادامه تولید پراید و پژو 405 را نداریم و قطعه سازان نیز باید خود را برای آینده مهیاتر کنند.
برنامه تان برای آینده تولید شرکت چیست؟
ما برنامه داریم که تا پایان امسال 408 هزار خودرو را به تولید برسانیم و البته محصولات جدیدی مانند تیبا 2 را نیز عرضه خواهیم کرد. به هر حال اتفاقی که برای رابطه ما و رنو افتاد، سبب شد روند تولید کند شود و از همین رو ما قصد داریم بیشتر به ساخت داخل بپردازیم. ما چاره ای نداریم جز اینکه چند سال دیگر پراید را از رده خارج کنیم وگرنه به سرنوشت پیکان دچار خواهیم شد.
ظاهرا یک پلت فرم را نیز در نظر گرفته می خواهید با کمک چینی ها آن را بسازید، نه؟
بهتر است این طور بگوییم که می خواهیم از امکانات چینی ها برای طراحی و ساخت پلت فرم سایپا استفاده کنیم. در چین خودروهای خوب و باکیفیتی وجود دارد و ما هم قرار است با معتبرترین شرکت طراح چین همکاری کنیم. قرارداد را هم بسته ایم.
این نگرانی وجود دارد که سایپا می خواهد با قطعه سازان چینی این پلت فرم را طراحی کرده و بسازد.
خیر، ما با طرف چینی شرط کرده ایم که از قطعه سازان ایرانی برای طراحی و ساخت پلت فرم استفاده کند. این را هم بگویم که سایپا سال آینده خودرو جدیدی را با موتور میتسو بیشی روانه بازار خواهد کرد.
قطعه سازان به مشکلات مالی معترض اند و می گویند باید در قیمت قطعات، اصلاحاتی صورت بگیرد. شما این را قبول دارید؟
سایپا اصلاح قیمت را انجام داد، منتها چون قیمت خودرو واقعی نیست باید با افزایش بهره وری هزینه های تولید را پایین آورد. به هر حال الان قیمت خودرو واقعی نیست و باید گفت در چند سال گذشته منطقی در قیمتگذاری وجود نداشته است.
راست است که می گویند به قطعه سازان، خودرو و ورق فولادی به جای طلب شان داده اید؟
تعداد محدودی خودرو به آنها دادیم، اما ورق را باید بررسی کنم، نمی دانم.
با رنو چه کرده اید؟
یک سری جلساتی با هم خواهیم داشت.
خب قرار است چه کنید؟ آیا به توافقی خواهید رسید؟
حالا باید با هم بنشینیم و مسائل را مورد بررسی قرار بدهیم.
الان دقیقا مشکل رنویی ها چیست؟ می خواهم بدانم مسئله شان بیشتر سیاسی است یا اقتصادی؟
بیشتر مسئله سیاسی دارند.
خب با این شرایط دیگر بحث و جلسه و مذاکره چه فایده ای دارد؟ منظورم این است که رنویی ها با تحریک ایالات متحده آمریکا فعالیت هایشان را در ایران تعلیق کرده اند و طبعا تا مسائل سیاسی ایران و آمریکا بهبود پیدا نکند، رنو نظرش عوض نخواهد شد.
نه! آنها راغب هستند که در ایران بمانند و اتفاقا برای ماندن در ایران، دنبال یافتن راهکار هستند.
در حال حاضر اوضاع تولید محصولات رنو در ایران به چه شکل است؟ تندر-90 و مگان اصلا تولید دارند؟
طبعا سطح همکاری های ما و رنو به دلیل مسئله ای که گفتم، کاهش پیدا کرده است.
من جواب سوالم را کامل نگرفتم، الان پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، تندر و مگان را تولید می کند؟
بله تندر به تولید می رسد. مگان هم با تیراژی پایین تولیدش ادامه دارد.
راستی از تیبا 2 چه خبر؟ همان تیبای هاچ بک که قرار است به بازار بدهید. زمان عرضه اش مشخص نیست؟
احتمالا در آذر یا دی ماه امسال تیبا 2 را روانه بازار خواهیم کرد.
مسئله مهم برای مشتریان، قیمت این خودرو است؛ تیبا 2 چقدر می ارزد، یعنی با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد؟
قیمت تیبا 2 شبیه همین تیبای معمولی فعلی است.
مگر می شود؟ معمولا قیمت خودروهای هاچ بک و به اصطلاح تغییر شکل یافته، از قیمت مدل پایه آنها بالاتر است.
به هر حال دیگر…
یعنی تیبا 2 را با همین قیمت تیبای معمولی (20 میلیون تومان) عرضه خواهید کرد؟
چیزی همین حدود.
شما قیمت فعلی تیبای معمولی را بول دارید؟
نسبتا مناسب است. در واقع قیمت تیبا از قیمت پراید مناسب تر به نظر می رسد.
کلا نظرتان در مورد قیمت خودروهایتان چیست؟ آیا این قیمت ها به قیمت واقعی که مدنظر خودروسازان است، شباهت دارد؟
نه! قیمت ها درست نیستند.
الان مثلا پراید باید چقدر باشد؟
قیمت پراید باید حداقل 18 میلیون تومان باشد.
مگان چطور؟
مگان در حال حاضر با حاشیه زیان زیادی تولید می شود.
خب یعنی قیمت آن باید چقدر باشد؟
مگان در حال حاضر هفت هشت میلیون تومان زیان می دهد. البته قرار است شورای رقابت در این مورد بررسی های لازم را انجام دهد.
قیمت تندر چطور؟ آن را قبول دارید؟
تندر قیمت نسبتا مناسبی دارد.
یک سوال حاشیه ای دارم. علت برکناری مدیرعامل پارس خودرو چه بود؟
پارس خودرو با کاهش تولید مواجه بود و ما تغییراتی ایجاد کردیم تا اوضاع بهتر شود.
فکر می کنید تغییر مدیریتی تاثیرگذار باشد و تولید پارس خودرو رشد کند؟
بله.
منبع:عصرخودرو