پیشدستی اصل نود و سازمانحمایت بر شورایرقابت/ مرجع قیمتگذاری خودرو کیست؟
میهن صنعت : در حالی که قرار است شورای رقابت تا ساعتی دیگر دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را تدوین و مبنای تجدیدنظر در قیمت خودرو قرار گیرد،کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان حمایت چند ساعت مانده به برگزاری جلسه شورا پیش دستی کرده و از توافق دو جانبه خود برای کاهش
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از فارس، التهاب ماههای گذشته بازار خودرو به دلیل رشد فزاینده قیمتها و عدم عرضه کافی خودرو از سوی خودروسازان باعث انتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان از جمله رئیس جمهور شد و در نهایت رئیس جمهور شورای رقابت و سازمان حمایت را مسئول بررسی قیمت خودرو، تدوین دستورالعمل کلی برای قیمت گذاری خودرو و تعیین قیمتهای جدید بر اساس این دستورالعمل کرد.
در حالی که شورای رقابت وعده داده بود که تا پایان فروردین ماه دستورالعمل را نهایی و اعلام کند تحقق این وعده به اولین روز اردیبهشت (امروز) موکول شد، روزی که اعضای شورای رقابت اعلام کرده بودند جلسه نهایی شورا برای تدوین دستورالعمل برگزار و نتایج اعلام میشود.
بدین ترتیب قرار بود دستورالعملی تدوین شده و برای تجدید نظر در قیمتهای خودرو مبنا قرار گیرد.
در این میان، اعضای شورای رقابت پیشاپیش از کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو با تدوین دستورالعمل نهایی قیمتگذاری خودرو خبر میدادند و در حالی که همه در انتظار تصمیم امروز شورای رقابت بودند،مصطفی افضلیفرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از تصویب دستورالعملی برای کاهش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو در این کمیسیون خبر داد.
این در حالی است که پس از چندین نشست در هفتههای گذشته از ساعت 4 بعد از ظهر امروز نشست شورای رقابت نیز برای نهایی کردن دستورالعمل آغاز شده است و هنوز نتایج این نشست مشخص نیست.
افضلی گفته است در پی پایان ضربالاجل یک ماهه کمیسیون به شورای رقابت، دستورالعمل قیمتگذاری جدید خودرو تهیه و ارائه شد.وی با تأکید بر اینکه مقرر شد قیمت خودروها از 15 تا 30 درصد بر اساس نوع خودرو کاهش یابد، متذکر شده است: این مصوبه امروز به خودروسازان ابلاغ میشود تا نسبت به کاهش قیمت خودرو اقدام کنند.
این اظهارات در حالی است که پیش از این رئیس شورای رقابت تاکید کرده بود ورود هیچ مرجعی به قیمت گذاری خودرو از جمله کمیسیون اصل نود رسمیت نداشته و تنها شورا مرجع تعیین دستورالعمل قیمتگذاری برای محصولات شرکتهای خودروساز است. نکته جالب توجه دیگر این است در حالی که گفته میشد شورای رقابت پس از نشستهای متعدد امروز وارد جلسه نهایی و تصمیم گیری خواهد شد، بهانه دیرکرد شورا و تشکیل جلسه عصر امروز در کمیسیون اصل نود یعنی همزمان با شورای رقابت و تصمیمگیری برای کاهش قیمت تعجب برانگیز است.
این موضوع در حالی از سوی افضلی مطرح شده که قرار نیست قیمت خودرو توسط شورای رقابت تعیین شود و فقط قرار است دستورالعمل قیمتگذاری توسط این شورا تدوین شود.
محمدرضا نجفیمنش، عضو انجمن قطعهسازان امروز به فارس گفته است همه به جان صنعت خودرو افتادهاند، و فقط سازمان ملل و 1+5 در بحث قیمتگذاری خودرو وارد نشدهاند.
در این شرایط، برخی منابع از بررسی موضوع تعیین قیمت خودرو بر مبنای قیمت هادر شهریور 91 به اضافه نرخ تورم سال 91 در شورای رقابت خبر میدهند، حال آنکه سازمان حمایت و کمیسیون اصل نود خود راساً وارد عمل شده، اقدام به قیمتگذاری خودرو کرده و آن را ابلاغ هم کردهاند.
باید منتظر ماند و دید امروز پس از تصمیم اصل نودیها چه دستورالعملی توسط شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو تدوین و نهایی خواهد شد و این دو اقدام موازی چگونه با هم جمع می شوند؟!