رنو در ايران مي‌ماند

در حال حاضر تحريم‌ها تنها در سطح اتحاديه اروپا و آمريكا اجرايي شده است، بنابراين شركت‌هايي مانند رنو كه بين‌المللي بوده و در تمام نقاط دنيا مانند مراكش، هندوستان، تركيه و روسيه حضور دارند، مشكلي براي نقل و انتقال پول با ايران نخواهند داشت.

نماينده رنو برنامه‌هاي اين شركت براي گسترش حضور در ايران را تشريح كرد و از سرما‌يه‌ گذار‌ي‌هاي جديد رنو براي توليد خودرو در ايران خبر داد.

به گزارش ايسنا، پيمان كارگر – مديرعامل شركت رنوپارس، اظهار كرد: رنو هشت محصول را روي پلت‌فرم تندر 90 در ايران توليد خواهد كرد.

وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر تندر 90 و مگان در ايران توليد مي‌شود، خاطرنشان كرد: داستر، لوگان، ساندرو، وانت تندر و دو فيس‌ليفت از جمله محصولاتي است كه در آينده در ايران توليد خواهد شد.

او با بيان اين‌كه رنو براي توليد اين محصولات سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي در ايران خواهد داشت، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بخشي از سرمايه‌گذاري‌هاي جديد براي توليد ساندرو در ايران در شركت رنو به تصويب رسيده است.

توليد سالانه 100هزار دستگاه ساندرو، 50هزار دستگاه داستر

مديرعامل رنوپارس ادامه داد: طبق بررسي‌هاي رنو سالانه مي‌توان حداقل 100 هزار دستگاه ساندرو در ايران توليد كرد. داستر نيز كشش توليد حدود 40 تا 50 هزار دستگاه در سال را دارد كه در اين زمينه تلاش مي‌شود اين خودرو با موتور 2000 سي.سي و با قيمت مناسبي نسبت به ساير رقبا در بازار ايران عرضه شود.

وي افزود: در خصوص وانت تندر نيز توليد آن‌را مي‌توان با تيراژ حداقل 30 هزار دستگاه در سال آغاز كرد كه در اين زمينه نيز برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گرفته است.

كارگر با بيان اين‌كه قيمت محصولات جديد مدنظر براي توليد در ايران هنوز نهايي نشده است و نمي‌توان قيمتي را در اين خصوص اعلام كرد، تصريح كرد: در تمام خودروهاي جديد، هدف اصلي داخلي‌سازي محصولات است. البته اين‌كه به عنوان مثال توليد ساندرو در ايران با 30، 40 يا 50 درصد داخلي‌سازي شروع شود، بستگي به سهولت داخلي‌سازي قطعات براي تسريع در روند توليد آن‌ها در ايران دارد.

داخلي‌سازي 85درصدي تندر تا دو سال ديگر

مديرعامل رنوپارس ادامه داد: توليد محصولات جديد با درصدهاي داخلي‌سازي متفاوتي آغاز خواهد شد، اما هدف نهايي آن است كه در تمام آن‌ها به حداقل 60 درصد داخلي‌سازي صورت گرفته در تندر 90 برسيم؛ ضمن آن‌كه در تندر90 نيز تا دو سال آينده داخلي‌سازي به حداقل 80 تا 85 درصد افزايش خواهد يافت.

وي با بيان اين‌كه براي توليد فيس‌ليفت تندر 90 نيز در حال مذاكره با ايران خودرو هستيم، خاطرنشان كرد: شركت سايپا نيز فيس‌ليفت جديدي از تندر 90 را با مشاركت رنو طراحي كرده كه به زودي وارد بازار خواهد شد.

كارگر در پاسخ به سوالي در خصوص افت تدريجي كيفيت تندر 90 و مگان، اظهار كرد: آمارها نشان‌دهنده رشد كيفيت در توليد اين خودروهاست؛ به‌گونه‌اي كه نسبت رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش تندر 90 و مگان در سال 2011 ميلادي 16 درصد نسبت به 2010 افزايش يافته است.

وي در حاشيه مراسم رونمايي از محصولات جديد رنو در ايران ادامه داد: ‌ما سخت‌گيري زيادي در خصوص كيفيت داريم؛ به‌گونه‌اي كه حدود چهار ماه پيش به دليل مشكل كيفيت ايجاد شده در خط توليد، دو روز فعاليت خط را متوقف كرديم؛ عليرغم آن‌كه فشار زيادي از طرف خودروساز مربوطه روي ما وجود داشت كه در شرايطي كه تقاضاي زيادي براي خودرو وجود دارد، چرا بايد خط توليد آن متوقف شود.

مديرعامل رنوپارس افزود: شراكت ما با دو خودروساز بزرگ ايران با قدرت ادامه خواهد يافت و هر كدام برخي از محصولات رنو را در ايران توليد خواهند كرد. برنامه اين است كه با توجه به توان و اهداف هر خودروساز بزرگ، برخي از مدل‌هاي رنو در آن‌ها توليد شود.

كارگر در پاسخ به سوالي در خصوص تاثيرات تحريم بر فعاليت‌هاي رنو در ايران گفت: رنو به قوانين بين‌المللي احترام مي‌گذارد، با اين حال فعاليت‌هاي خود را نيز در ايران گسترش خواهد داد؛ به‌گونه‌اي كه در حال حاضر تعداد افراد فعال در دفتر رنو در پاريس كه روي پروژه‌هاي ايران فعاليت مي‌كنند، افزايش يافته است.

رنو در ايران خواهد ماند

وي ادامه داد: مديرعامل رنو نيز در آمريكا اعلام كرد كه رنو در ايران خواهد ماند، زيرا برنامه‌هاي رنو در ايران اساسي بوده و به دنبال تبديل شدن به شريك استراتژيك صنعت خودرو ايران است. البته ممكن است تحريم‌ها سرعت برخي پروژه‌ها را در ايران تحت تاثير قرار دهد؛ با اين حال مديران ارشد رنو و نيسان با گسترش فعاليت‌ها در ايران موافقند.

او در خصوص چگونگي نقل و انتقال مالي با خودروسازان ايراني در شرايط تحريم اظهار كرد: به هر حال راهكارهايي براي حل مشكلات تحريم در روابط دو جانبه پيدا شده است. به عنوان مثال در حال حاضر تحريم‌ها تنها در سطح اتحاديه اروپا و آمريكا اجرايي شده است، بنابراين شركت‌هايي مانند رنو كه بين‌المللي بوده و در تمام نقاط دنيا مانند مراكش، هندوستان، تركيه و روسيه حضور دارند، مشكلي براي نقل و انتقال پول با ايران نخواهند داشت.

دولت فرانسه براي شركت رنو تصميم نمي‌گيرد

كارگر افزود: دولت فرانسه نيز اگرچه در رنو سهام دارد، اما به هيچ وجه براي اين شركت تصميم‌گيري نمي‌كند. به عنوان مثال رنو تصميم گرفت سايتي با ظرفيت 400 هزار دستگاه در مراكش ايجاد كند، اما دولت فرانسه با بيان اين‌كه اشتغال‌زايي در داخل فرانسه اولويت دارد، خواستار راه‌اندازي آن در فرانسه شد؛ اما رنو در نهايت براساس برنامه‌هاي راهبردي خود تصميمش را براي حضور در مراكش عملي كرد.

مديرعامل رنوپارس همچنين در پاسخ به سوال ديگري در خصوص دليل اقامت دوره‌اي در پاريس اظهار كرد: ماهانه حدود يك هفته در فرانسه و سه هفته در ايران هستم. من براي جلو بردن فعاليت‌هاي رنو در ايران برنامه كاري فشرده‌اي در فرانسه داشته‌ام تا مسوولان رنو را توجيه كنم كه ايران بايد جزو اولويت‌هاي اصلي اين شركت در جهان باشد، زيرا در حال حاضر شرايط صنعت خودرو به‌گونه‌اي است كه فعاليت‌هاي رنو در كشورها اولويت‌بندي شده و كشورهاي با اولويت دوم از رئوس برنامه‌ها خارج مي‌شوند.

پژو فعلا به ايران قطعه نمي‌دهد

كارگر همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه رنو براي تصاحب بازار پژو در ايران گفت: پژو فعلا به ايران قطعه نمي‌دهد، اما ما به فعاليت‌هاي خود ادامه داده‌ايم و طبيعي است كه اگر ما برنامه‌هاي خود در ايران را سرعت دهيم، در رقابت با رقباي خود موفق خواهيم بود؛ به‌گونه‌اي كه جاي برخي رقبا را نيز خواهيم گرفت. البته رقباي ما تنها پژو نيستند، بلكه تمام برندهاي موجود در بازار ايران رقباي ما محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: البته اكثر رقباي رنو در ايران محصولات خود را به صورت بسته‌هاي CKD فروخته و تمايلي به داخلي‌سازي ندارند، زيرا سودشان كاهش مي‌يابد، اما سياست رنو برعكس اين است. ما به دنبال توليد خودرو با كيفيت و با قيمت مناسب و همچنين صادرات آن از ايران هستيم. در حال حاضر در سايت رنو در تركيه 73 درصد خودروهاي توليدي صادر مي‌شوند، زيرا در آنجا نيز به شدت در زمينه كيفيت و قيمت و داخلي‌سازي قطعات كار شده است كه در ايران نيز همينگونه عمل خواهد شد.

وي همچنين در خصوص برنامه‌هاي اين شركت براي واردات خودرو به ايران اظهار كرد: واردات خودرو به ايران نيز آغاز شده؛ البته هنوز به ميزان دلخواه نرسيده است. برنامه رنو واردات پنج مدل در سال اول بود تا پس از آن مدل‌هاي ديگري نيز وارد كند. البته مدل‌هايي كه در بازار مورد استقبال قرار گيرند، در زمينه توليد آن‌ها در ايران برنامه‌ريزي خواهد شد؛ به‌گونه‌اي كه در نهايت 95 درصد فعاليت‌هاي رنو در ايران توليدي خواهد بود.

اولتيماتوم به نگين خودرو

كارگر همچنين در پاسخ به انتقاد مطرح شده در خصوص اقدام شركت نگين خودرو در واردات محصولات رنو از كشورهاي حاشيه خليج فارس به ايران به جاي توليدات اصلي رنو، خاطرنشان كرد: اگرچه ورود برخي از خودروهاي رنو از كشورهاي حاشيه خليج فارس به ايران درست است، اما از نظر ما اين كار تاييد نمي‌شود؛ بنابراين در حال بررسي هستيم تا از اين به بعد محصولات رنو از منابع اصلي وارد ايران شود.

وي خاطرنشان كرد: بنابراين اگر شريك تجاري ما در واردات به ايران روند واردات از كشورهاي حاشيه خليج فارس را اصلاح نكند، ما شريك ديگري را براي واردات خودرو به ايران جايگزين خواهيم كرد. محصولات رنو نبايد از حاشيه خليج فارس وارد ايران شود، زيرا مشتري رنو در ايران بايد محصولات را با بالاترين كيفيت و استانداردهاي رنو از منابع اصلي دريافت كند، نه محصولاتي كه با استانداردهاي كشورهاي حاشيه خليج فارس توليد مي‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1650
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه