میهن صنعت :

نیروگاه بادی منجیل تا پایان امسال راه اندازی شود

فقط کمتر از 20 دستگاه توربین برای تکمیل نیروگاه بادی منجیل باقی مانده است که با ساخت و نصب این 20 دستگاه ، امیدواریم این نیروگاه در سال 91 به طور کامل راه اندازی شود.


مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران (سانا) با بیان این که استفاده از منابع انرژی های نو ( خورشید ، باد ، زیست توده ، زمین گرمایی و… ) در کشور رو به گسترش است ، پیش بینی کرد: نیروگاه بادی منجیل تا پایان امسال به طور کامل نصب و راه اندازی شود.

یوسف آرمودلی به مناسبت نخستین همایش ملی بومی سازی فناوری های نوین انرژی که قرار است از فردا آغاز شود ، گفت : فقط کمتر از 20 دستگاه توربین برای تکمیل نیروگاه بادی منجیل باقی مانده است که با ساخت و نصب این 20 دستگاه ، امیدواریم این نیروگاه در سال 91 به طور کامل راه اندازی شود.

وی افزود : برای نصب و راه اندازی نیروگاه بادی منجیل باید 123 دستگاه توربین نصب شود که 103 دستگاه آن نصب شده است.

آرمودلی ، ساخت این توربین‌ها را در داخل کشور دستاورد مهمی برای متخصصان ایرانی دانست و گفت: بومی شدن ساخت توربین های نیروگاه های بادی با تلاش متخصصان داخل کشور ممکن شده است.

وی گفت: گرچه در ابتدای ساخت این نیروگاه توربین‌ها از خارج از کشور وارد می‌شد، اما با افزایش توان فنی نیروهای داخلی، ساخت این توربین‌ها هم اکنون در کشور انجام می‌شود.

مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران (سانا) تاکید کرد : منابع انرژی های نو امروزه به شدت در دنیا مورد توجه است و در ایران هم دولت و مجلس شورای اسلامی در

سال های اخیر گسترش استفاده از این منابع را در دستور کار قرار داده اند.

آرمودلی اظهار داشت : باید به فکر استفاده از جایگزین های سوخت فسیلی باشیم و اجازه ندهیم نفت و گاز ارزان ما را فریب دهد و از توجه به استفاده از انرژی باد ، خورشید ، زمین گرمایی و زیست توده غافل شویم.

وی گفت : در کنار استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر و نیروگاه های آبی کوچک خوشبختانه از انرژی های زمین گرمایی ( ژئوترمال) در مشکین شهر هم استفاده خوبی می کنیم.

آرمودلی گفت : اخیرا یک نیروگاه خورشیدی 180 کیلوواتی مستقل خورشیدی در یزد نصب شده است و در آینده هم تعداد نیروگاه های خورشیدی افزایش می یابد ، چون که سوختی را مصرف نمی کنند ، نگهداری آنها ساده است، منابع اولیه آنها نیز در دسترس قرار دارد و با کمک دولت توسعه پیدا خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران (سانا) افزود : با نصب یک آبگرمکن خورشیدی در هر یک از واحدهای آپارتمانی و ساختمانی و برای خانوارهای چهارنفره می توان با صرف هزینه 5 تا 6 میلیون تومان به مدت 20 سال از آبگرمکن خورشیدی استفاده و همزمان در مصرف برق و گاز شهری صرفه جویی کرد که هر ماه به صد کیلووات می رسد و هزینه برق و گاز را یک پله قیمتی کاهش می دهد.

آرمودلی ادامه داد : هم اکنون در کشور 300 میلیون کیلوولت ساعت برق از طریق منابع تجدیدپذیر ( خورشید ، باد و زیست توده یا تبدیل گاز زباله ها به انرژی برق ) تولید می شود که بیش از 50 درصد آن را بخش خصوصی تامین می کند و امیدواریم با واگذاری نیروگاه بادی منجیل، این رقم به 100 درصد برسد.

وی یادآور شد: نیروگاه 100 مگاواتی منجیل که دولتی است، پس از تکمیل در سال جاری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

آرمودلی با بیان اینکه مراحل واگذاری نیروگاه منجیل به بخش خصوصی انجام شده است، گفت : وظیفه سازمان انرژی های نو در قبال واگذاری ها این است که نیروگاه را احداث و نصب کند و کارهای اداری آن را تکمیل کند و سپس به شرکت ‌‌هایی که کار واگذاری را انجام می ‌دهند ، ارائه کند.

‌وی گفت: ساخت 500 مگاوات واحدهای بادی با ظرفیت های 2 تا 2.5 مگاوات برنامه ریزی شده است که 250 مگاوات را دولت و 250 مگاوات را بخش خصوصی سرمایه گذاری خواهد کرد.

آرمودلی گفت : نصب و راه اندازی نیروگاه های تجدیدپذیر برعهده سازمان انرژی های نو است اما برای تسریع در کارها، صنعت برق کشور تصمیم گرفته است کار نصب این نیروگاه ها را به سازمان توسعه برق با همکاری شرکت مپنا بسپارد که امیدواریم با تامین بودجه مناسب، شاهد راه اندازی هرچه سریعتر این نیروگاه ها باشیم و سازمان انرژی های نو کشور همکاری های لازم با سازمان توسعه برق کشور را انجام خواهد داد.

مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران (سانا) ادامه داد: تاکنون کارهای مقدماتی ساخت 500 مگاوات واحدهای بادی انجام گرفته و امید است تا پایان فعالیت دولت دهم، شاهد بهره برداری از چند واحد مگاواتی نیروگاه بادی در کشور باشیم.

نخستین همایش ملی بومی سازی فناوری های نوین انرژی در ایران از فردا تا 2 تیر در شهر مشهد مقدس سبرگزار می شود.

توجه به دانش فنی ایرانی در جهت تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، آگاه سازی و ارایه فرآیندهای توسعه زیر ساخت ها و استاندارد های انرژی در ایران ، توجه به دانش فنی ایرانی در جهت تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی آگاه سازی و ارایه فرآیندهای توسعه زیر ساخت‌ها و استاندارد های انرژی از محورهای نخستین همایش بومی سازی فناوری های نوین انرژی است.

این همایش با حمایت علمی دانشگاه‌های شهید عباسپور، سازمان انرژی های نو ایران، انجمن علمی انرژی بادی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف و مرکز تحقیقات مهندسی اصفهان وابسته به سازمان فضایی ایران و انجمن علمی انرژی بادایران برگزارمی شود.

انتقال تجارب اجرای فناوری های نوین انرژی در کشور و مراکز علمی دانشگاهی، توجه به بهینه سازی و آموزش فرآیند های تولید انرژی های تجدید پذیر ، بومی سازی و توجه به توسعه فناوری های نوین انرژی در کشور به همراه بخش های کاربردی نیز از اهداف این همایش به شمار می رود.

تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از اهداف نخستین همایش بومی سازی فناوری های نوین انرژی است.

توجه به جایگاه واقعی و ارزشمند دانش و توان دانشمندان و متخصصان کشور، توجه به منافع ملی در جهت تحقق چشم انداز بیست ساله کشور در منطقه و جهان و تشویق و تحریک سرمایه گذاران به حضور، نقش آفرینی و بومی‌سازی فناوری‌های نوین انرژی در کشور از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

در سال های اخیر فعالیت ها و برنامه‌های بسیار گسترده ای در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی انجام شده که در تحقق منویات مقام معظم رهبری و پویایی اقتصاد کشور و برای رسیدن به جایگاه نخست منطقه در چشم انداز سال 1404 مهم است.

مزیت های اقلیم استان خراسان رضوی در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر مهم است و بهره مندی از انرژی بادی و خورشیدی در این استان به برنامه هدفمند و علمی تبدیل شده است.

همه دانشگاه ها و مراکز صنعتی با ایجاد بستر های لازم برای آگاه سازی و انجام برنامه های تحقیقاتی گسترده در سطوح ملی گام برداشته اند که می توان به ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی هوشمند کشور در مشهد مقدس اشاره کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1438
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه