"اختصاصی میهن صنعت"

آتش سوزی ساختمان پلاسکو بهانه ی جدید فرصت طلبان نشود

در هرصورت باید گفت که سرانجام معادلات ساختمان پلاسکو نباید با تاوان دادن مردم و جولان دادن سوءاستفاده کنندگان در بازار عید تمام شود. از یاد نبریم که که قشر متوسط جامعه هستند که نشاط را به بازار عرضه می کنند و سبب آب شدن یخ آن می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هرساله با نزدیک شدن به بازار شب عید شاهد استقبال مردم از عرضه ی محصولات مختلف هستیم که در این میان بازار پوشاک شاید رونق بهتری نسبت به سایر اصناف داشته باشد. بازار پوشاک با گردش سالانه 15 هزار میلیارد تومان از مشاغل سودده و کم زیان محسوب می شود خصوصا اینکه 40 درصد این مبلغ توسط تو لیدکنندگان داخلی تأمین می شود.

اگرچه نظارتهای مستمر بر قیمت گذاری این حرفه در چندسال گذشته دست بسیاری از دلالان آن را بست و از بریز و بپاش بازار جلوگیری کرد اما باید اعتراف کرد که هیچگاه برای سوء استفاده های بعدی کافی نبوده است. بزرگترین مسئله ای که مشتریان صنف پوشاک با آن روبرو هستند رویه ی قیمت گذاری روی محصولات است که با معرفی برندهای تقلبی سرپوش خوبی برای دست درازی به جیب مردم میشود.

عرضه ی محصولات بی کیفیت خارجی یکی دیگر از مشکلاتی است که بدون شک باید آن را در سایه ی کم توجهی مسئولین در حمایت از تولید داخلی جستجو کرد. متأسفانه بوروکراسی ها ی بی مورد در اکثر مواقع مانع از به ثمر نشستن زحمات فعالین اقتصادی در حوزه های مختلف می شود که نتیجه ی آن افسار گسیختگی بازار ، کم شدن بنگاه های کوچک اقتصادی ، کم شدن توان خرید مردم و در نتیجه افزایش رکود در بازار خواهد بود که به دنبال ایجاد فرصتی مناسب مانند شب عید کمی از انچه گفت جبران می شود. اما شاهراه جبران این بی نظمی نه از سیاستهای اتخاذ شده در این مورد بلکه از جیب مردم می گذرد. حادثه ی تأسف بار آتش سوزی ساختمان پلاسکو جدای ابعاد انسانی و فاجعه آمیز آن اما برای بسیاری از شهروندان کم درآمد پیام مخاطره آمیزی مخابره می کند.

پای صحبت یکی از آنان نشستم که میگفت: "خیلی شب عید اوضاع خوبی داشتیم که با آتش سوزی این ساختمان بدترم شد الآن خیلیها برای توجیه گرانفروشی میگویند ساختمان اتش گرفته و لباس نیست."

تولید زیاد در چندسال گذشته در کنار وضعیت بد اقتصادی مردم سبب شده تا تولید کنندگان برندهای مختلف برای رقابت با یکدیگر و برای تعدیل قیمتها مستقیما کیفیت را هدف گذاری کنند که متأسفانه این مسئله جدایی مردم از محصول تولید داخل را رقم زده و از طرفی دست اندرکاران مربوطه بجای آسیب شناسی درست این معضل به حاشیه های فعالیت اقتصادی مانند مالیات و… توجه می کنند البته این نگرانی درستی است زمانیکه راهکار درستی هم در اختیار بازار و فعالین آن قرار گرفته باشد. سیاستهای اقتصادی در حداقل یک دهه ی گذشته دافعه ی بیشتری نسبت به جاذبه ی فعالیت در آن داشته است.

در اختیار قرار دادن فضا برای ساکنین ساختمان پلاسکو شاید برای همدردی با عده ای از آنان حرکت پسندیده ای باشد اما برای تولیدکننده ای که ابزار عرضه اش را از دست داده آیا کفایت می کند؟

در هرصورت باید گفت که سرانجام معادلات ساختمان پلاسکو نباید با تاوان دادن مردم و جولان دادن سوءاستفاده کنندگان در بازار عید تمام شود. از یاد نبریم که که قشر متوسط جامعه هستند که نشاط را به بازار عرضه می کنند و سبب آب شدن یخ آن می شوند پس برای ارج نهادن به این مردم از هم اکنون پیش بینی های احتمالی را انجام دهیم تا برای فردای بعد از یک اتفاق بد مجبور به عذرخواهی از مردم نشویم. هرچند به دلیل مشکلات اقتصادی و ابعاد آن در زندگی مردم هزاران معذرت خواهی به آنان بدهکاریم.

گزارشگر امین رجب خواه اصیل

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=108367
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه