میهن صنعت:

آغاز عصر جدید برای اسمارت

میهن صنعت: شانزده سال از تولید نخستین خودروی اسمارت مرسدس به عنوان یک خودروی الگو برای زندگی مدرن شهری می‌گذرد. در طول این مدت دو نسل از اسمارت دو نفره فورتو و یک نسل از مدل چهار نفره فورفور معرفی شدند. حالا زمان برای یک رویش دوباره فرا رسیده است و اسمارت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اسمارتهای جدید روی پلتفرم کاملاً جدید نسل سوم رنو توئینگو ساخته می‌شوند در حالی که پلتفرم قبلی برگرفته از میتسوبیشی کلت ارتقا یافته بود. 

به نقل از پدال این موضع باعث خواهد شد که اسمارت هزینه‌های تولید را کاهش داده و از روند زیان‌آور قبلی به سمت سودآوری حرکت کند.

طراحی نسل جدید اسمارت واقع‌گرایانه و مدرن به نظر می‌رسد. سبک بدنه با کشیدگی بیشتر قسمت جلویی و تمایز آن از نظر زاویه با شیشه و ستون‌های جلو، از حالت یک باکس به فرم یک و نیم باکس درآمده است. البته نمای جانبی با غلاف درها و سقف با رنگی متفاوت کاملاً مشابه نسل قبل می‌باشد. عناصری مثل دستگیره درب‌های سه گوش در اینجا هم به چشم می‌خورند. این موضوع باعث می‌شود که کسی اسمارت را با خودروی دیگری اشتباه نگیرد.

چراغ‌های بزرگ با لامپهای LED روزتاب کمی معمولی به نظر می‌رسند. در عوض جلوپنجره لانه‌زنبوری جلوه ای زیبا به قسمت جلوی خودرو داده است. چراغ‌های عقب نیز با لامپ‌های LED جلوه ای زیبا دارند. مقایسه رخ‌به‌رخ مدل جدید و قدیم، نشان از پختگی طراحی و رسیدن به بلوغ دارد.

طراحی داخلی در نگاه کلی، کمی نا امید کننده است. البته این طراحی مینی مال و ساده که بیشتر به مدلهای رنو شباهت دارد، در مقایسه با نسل قبل یک جهش به حساب می‌آید. لااقل در کیفیت مواد و تجهیزات و ارگونومی می‌توان رشد خوبی را دید. غربیلک فرمان بسیار زیبا و مدرن است. حتی نمایشگرهای دیجیتال داشبورد و کنسول هم جذاب هستند. تریم داخلی دو رنگ و شاد است. اسمارت از حداقل کلیدها و دکمه‌ها استفاده کرده است که گرایش و مد جدید طراحی کابین‌ها می‌باشد.

سه نوع تریم داخلی با سطوح تجهیزات مختلف را می‌توان برای اسمارت جدید انتخاب کرد. تجهیزاتی نظیر ورود بدون کلید، کروز کنترل، دماسنج خارجی، صفحه نمایش LCD، گرم‌کن صندلی‌ها، فرمان با کلیدهای چند منظوره روی آن و سیستم صوتی JBL نیز قابل سفارش می‌باشند. سقف خودرو می‌تواند به صورت معمولی، شیشه ای و یا پارچه ای بازشونده باشد. متاسفانه شیشه پنجره های عقب ثابت می باشد و پایین کشیده نمی شوند.

بعاد سپر به سپر اسمارت نسبت به سابق تغییری نکرده است اما همچنان تمرکز روی استفاده از همه فضا به شکل مفید بوده است. هر دو مدل عرضی برابر با 1660 و ارتفاع 1550 میلی‌متر کاملاً مشابه به نظر می‌رسند اما طول مدل پنج درب 3490 و فاصله بین دو محور آن 2494 میلی‌متر است. مدل دو درب فورتو هم 2690 طول و فاصله 1873 میلی متر فاصله دو محور دارد.

بعلاوه در مدل فورفور، درب عقب با زاویه 85 درجه باز می‌شود که سهولت ورود و خروج سرنشینان را به همراه دارد. تکیه‌گاه صندلی‌های عقب تا شو می‌باشند که باعث می‌شود فضای صندوق بار از 185 لیتر تا 730 لیتر گسترش یابد. در حالی که در مدل دو درب باید به فضای 260 لیتری محفظه بار قناعت نمود.

نکته جالب در مورد اسمارت جدید، قرارگیری موتور آن در عقب می‌باشد. به همین دلیل هواکشهای کوچکی روی گلگیرهای عقب به چشم می خورند. دیفرانسیل نیز روی چرخ‌های عقب جای گرفته است. این کاملاً با آن چیزی که از یک خودروی کوچک شهری انتظار داریم، متفاوت است.

سیستم تعلیق اصلاح شده و فرمان الکتریکی جدید و فاصله بین دو محور کوتاه و وزن سبک، فرمان دادن به خودرو در فضاهای باریک و کوچک شهری بسیار آسان خواهد بود. قطر دایره چرخش اکنون به 6.95 متر کاهش یافته است. ایمنی این خودرو نیز نسبت به نسل قبل در یک جایگاه بالاتر خواهد بود


.

در ابتدای ورود، برای اسمارت جدید، دو موتور سه سیلندر در نظر گرفته شده است. موتور 1.0 لیتری با تنفس طبیعی که 70 اسب بخار قدرت و 91 نیوتن متر گشتاور دارد و موتور توربوی 900 سی سی که 89 اسب بخار نیرو و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌نماید. البته چند ماه بعد، موتور پایه 59 اسبی نیز ارائه خواهد شد. مدل‌های الکتریکی یا حتی مدل قدرتمندتر برابوس هم به تدریج معرفی می‌شوند. انتقال نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی یا شش سرعته خودکار با امکان تعویض دستی و کلاچ دوگانه صورت می‌گیرد.


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=54130
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه