معاون سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد

آلایندگی زیست محیطی سیستم جاده‌ای ۲۰ برابر ریلی/ بهره‌وری خط آهن افزایش یابد

میهن صنعت :‌ معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سیستم جاده‌ای ۲۰ برابر سیستم ریلی آلاینده زیست محیطی مصرف می‌کند، گفت: در دنیا ۳۰ درصد کالاها توسط ریل حمل می‌شود اما در ایران رقم ۱۰ درصد است که باید افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سعید متصدی در برنامه این هفته کوپه 1404 درباره تولید آلاینده‌های زیست محیطی توسط سیستم‌های حمل‌ونقلی اظهار داشت: سهم سیستم حمل ونقل در آلودگی هوا بسیار بالا است، اما در این میان سیستم حمل و نقل ریلی یک بیستم سیستم حمل و نقل جاده‌ای آلاینده زیست محیطی تولید می‌کند.

وی ادامه داد: سیستم حمل و نقل ریلی به سیستم حمل انبوه مشهور است، بنابراین چون میزان جابه‌جایی سیستم ریلی نسبت به سیستم جاده‌ای در بار و مسافر بیشتر است، کمترین مصرف سوخت را در مقایسه با جاده دارد، ضمن آنکه بالاترین راندمان در سیستم ریلی مشهود است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: فرسودگی ناوگان جاده‌ای و تکنولوژی پایین خودروها از دلایل تولید زیاد آلاینده‌های زیست محیطی توسط جاده است.

وی با بیان اینکه سهم حمل و نقل ریلی از آلودگی کشور یک درصد است، گفت: سرمایه‌گذاری در بحث ریلی باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد به عنوان مثال مصرف انرژی پایین در سیستم ریلی و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی در کنار ایمنی بالای حمل‌ونقل ریلی از مزایایی است که سرمایه‌گذاری در این صنعت را توجیه می‌کند.

متصدی اضافه کرد: در دنیا برای حمل بار سیستم حمل و نقل ریلی در اولویت است و بیش از 30 درصد بار دنیا توسط ریل جابه‌جا می‌شود، اما در ایران این رقم 10 درصد است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: مصرف سوخت در بخش جاده‌ای 7 برابر بخش ریلی است که همین مورد ارزش سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی را دو چندان می‌کند.

وی بیان کرد: احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها اثرات تخریبی بر محیط زیست دارد؛ در ساخت یک بزرگراه و آزادراه با آلودگی صوتی، آلودگی هوا، تخریب محیط زیست، نشت مواد و از این قبیل مواجه هستیم، ضمن آنکه با ساخت یک جاده در جنگل اکوسیستم منطقه دچار مشکل می‌شود.

متصدی افزود: جاده موجب جداشدگی یک اکوسیستم می‌شود و حیات وحش را به سمت نابودی سوق می‌دهد، ضمن آنکه در کنار جاده باید مجتمع‌های خدماتی – رفاهی ساخته شود که این مورد نیز موجب تخریب محیط زیست است.

وی یادآور شد: در سیستم حمل‌ونقل شهری نیز حمل و نقل ریلی بر حمل و نقل خودرویی ارجحیت دارد؛ 70 الی 80 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها است که این شرایط زیست محیطی شهر را تغییر می‌دهد.

متصدی با بیان اینکه مترو برای جابه‌جایی از انرژی برق استفاده کرده و تولید آلاینده زیست محیطی ندارد، گفت: در ازای جابه‌جایی هر یک نفر در مترو شش دهم لیتر صرفه‌جویی بنزین رخ می‌دهد، ضمن آنکه کاهش آلودگی زیست محیطی، کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت از مزایای سیستم ریلی شهری است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح‌های بزرگ باید پیوست محیط زیست (انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی) داشته باشند، گفت: در گزارشات ارزیابی ابتدا مشکل بررسی می‌شود و موضوعی دنبال می‌شود که کمترین اثر زیست محیطی داشته باشد.

وی تأکید کرد: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست توسعه سیستم ریلی به عنوان حمل‌ونقل پاک است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=50681
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه