میهن صنعت :

آلودگی هوا و كم‌كاری محیط‌ زیست

میهن صنعت : سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور اصلی‌ترین نهاد برای برنامه‌ریزی، شناسایی، پیگیری و حل مشكلات محیط‌زیست كشور است اما در سال‌های اخیر این نهاد،‌توان و اراده كافی برای مواجهه با مشكلات و حل آنها را نداشته و عملكرد این سازمان كاملا قابل نقد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این سازمان در یكی از مهم‌ترین مسائل زیست‌محیطی كشور یعنی مسئله آلودگی هوا و ریزگردها كه بخش عمده‌ای را گرفتار كرده، عمل لازم را به خرج نداده است تا جایی‌كه امروز این مسئله تبدیل به بحران شده است. تنها اگر به مدیریت مسئله ریزگردها و تلاش این سازمان در برخورد و حل آن نگاه كنیم متوجه نقاط ضعف بسیار این سازمان و مدیران آن خواهیم شد.

به عنوان نمونه سال ۱۳۹۰ مجلس قریب به یک هزار میلیارد تومان به‌منظور مهار آب‌های مرزی و مشکل ریزگردها اختصاص داد که سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها از یک صد میلیارد تومان از این بودجه استفاده کرد و بقیه بودجه را وزارت نیرو به خود اختصاص داد.

در سال ۱۳۹۱ متاسفانه منابع مالی اختصاص داده شده به مهار ریز گردها محقق نشد که البته نمی‌توان گلایه‌ای از هیچ نهادی کرد. در بودجه سال‌جاری بودجه تخصیصی به سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کنترل آلودگی هوا حذف شده بود كه به دلیل حساسیت موضوع آلودگی هوا با تلاش نمایندگان این رقم دوباره به بودجه سال‌جاری اضافه شد.

این در حالیست كه این سازمان تلاشی برای احیای بودجه خود نكرده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست نباید منتظر بماند تا مبلغی را به‌طور مستقیم دریافت کند بلکه باید دستگاه‌های متولی را وارد عمل کند و خود در محوریت امور قرار بگیرد. این سازمان باید با شناسایی دقیق مشكل و استفاده از نظرات كارشناسان لااقل در بخشی از مشكل كه مربوط به خود كشور است اقدام عاجل می‌كرد.

در بحث آلودگی هوا و مشکل ریز گردها، وجود بیابان‌ها نقشی اساسی دارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید از متولی این امر یعنی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای بیابان‌زدایی استفاده می‌كرد و البته هنوز هم می‌تواند و باید این كار را بكند.از دیگر عوامل آلودگی هوا بخصوص در فصول سرد سال خودروهای فرسوده هستند که به دلیل سپری شدن عمر مفیدشان بدل به ابزار آلاینده هوا شده‌اند.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست باید با نظارت و کنترل شرکت‌های خودروسازی، آنها را مکلف به واردات خودروهایی با استاندارد یورو ۵ کند، واقعیت آن است که خودروهای فعلی در کشور از استاندارد یورو ۲ برخوردارند و به همین دلیل خود ابزار آلایندگی محیط شهری هستند. مجلس احکام قانونی کافی را در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار داده و این سازمان باید با استفاده از این قوانین همت خود را برای رفع آلودگی هوا طی چند سال آینده به کار گیرد.

منبع : روزنامه تهران امروز

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20341
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه