خودروهای کوچک برقی؛

آوردگاه آینده نزدیک خودروسازان

نمایشگاه خودروی توکیو از فردا پنج شنبه 2 آبان شروع به کار می کند. شرکت های تویوتا، نیسان و سایر خودروسازان ژاپنی قرار است نمونه های اولیه خودروهای برقی دو صندلی مخصوص مسافت های کوتاه شهری با سرعت محدود را به نمایش بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خودروسازان ژاپنی این را می دانند که سرمایه گذاری درستی انجام داده اند و خودروهای بسیار کوچک برقی آنها، به شدت برای خیابان های تنگ و پرترافیک توکیو، که هیچ جایی برای پارک خودروها ندارد و سن افراد جامعه در حال بالا رفتن است، مناسب از آب در خواهند آمد. عمر مردم دنیا طولانی تر شده و سن جمعیت دنیا هم در حال بالا رفتن است و باید دید این دیدگاه خودروسازان ژاپنی مقبولیت و محبوبیت جهانی هم پیدا خواهد کرد یا نه.

استراتژی خودروسازان ژاپنی برخلاف جنرال موتورز آمریکا و فولکس واگن آلمان و سایر بازیگران جهانی که تمرکزشان روی خودروهای اندازه متوسط و خودروهای شاسی بلند است، پرداختن به خودروهایی است که تناسب بیشتری با واقعیت و آینده دارند.

تویوتا خودروی جدیدی را در نمایشگاه به نمایش می گذارد که بسیار کوچک، برقی و تنها برای حمل دو نفر مناسب است، حداکثر سرعت آن 60 کیلومتر در ساعت و پیمایش آن 100 کیلومتر به ازای هر بار شارژ خودرو است. طول این خودرو فقط 2.49 متر است که اندازه آن حتی نصف خودروی تسلای مدل 3 آمریکایی نیست.

خودروسازان ژاپنی که در تولید «خودروی سبز» پیشاهنگ و پیشقدم شده اند، اکنون 20 سال است که خودروهای هیبریدی را به تولید و فروش انبوه رسانده اند و این را تجربه کرده اند که خودروهایی که فقط با باتری کار می کنند، پیمایش کوتاهی دارند و فقط به درد سفرهای کوتاه شهری می خورند. دلیل آن هم هزینه بالای تولید باتری های خودرو است که باعث بالا بودن هزینه تمام شده خودروهای برقی می شوند.

در عوض خودروهای هیبرید (تلفیقی از بنزینی و برقی) هم آلایندگی کمتر دارند و هم پیمایش آنها به مراتب بیشتر از خودروهای تمام برقی است. خودروهای هیدروژنی که به پیل سوختی مجهز می شوند آلایندگی در حد صفر دارند. مثال خودروی هیدروژنی، نسل دوم خودروی میرای پیل سوختی Mirai FCV است.

اکیهیرو یاناکا، مدیر بخش توسعه محصولات برقی تویوتا می گوید: از یک فناوری برای همه نیازها نمی توان استفاده کرد. تمرکز اصلی ما روی فناوری برای به کارگیری باتری ها با سطح توان بالاتر در خودروهای کوچکتر است.

نیسان که خودروساز دوم ژاپن است خودروی IMK جدید به عنوان خودروی مینی [کوچک] با رویکرد آینده گرا و در اصطلاح ژاپنی Kei را پیش می برد.

خودروهای کوچک آینده گرای موسوم به Kei اکنون یک سوم فروش خودروهای سواری ژاپنی را به خود اختصاص داده اند که هم هزینه پایین دارند، هم به جای مصرف بالای سوخت گویی فقط سوخت را بو می کشند و بیشتر برای مصرف داخلی در کشور ژاپن طراحی شده اند و معمولاً قیمت معقول و منطقی حدود 10 هزار دلار دارند.

شرکت خودروسازی هُندای ژاپن هم استراتژی «کوچکتر بهتر است» را در پیش گرفته است هر چند قیمت آن نسبت به دو خودروساز اول ژاپن بالاتر است و با این که خودروی کوچکی به حساب می آید اما 4 صندلی برای 4 سرنشین دارد و تمام برقی است. هُندا برنامه دارد که این خودروی کوچک را به قیمت 32 هزار دلار در بازار اروپا و ژاپن به فروش برساند که قیمت آن خیلی نزدیک به تسلای مدل 3 در آمریکا با 39 هزار دلار است.

فقط خودروسازان ژاپنی نیستند که خودروهای برقی کوچک را راه حلی برای قیمت بالا و پیمایش پایین در نظر گرفته اند. الان یک دهه است که دایملر، کمپانی مادر مرسدس بنز روی خودروهای کوچک برند اسمارت کار می کند که نام آن را «فورتو» Fortwo گذاشته که معنی آن «برای دو نفر» است. اما باید قبول کرد که 20 هزار دلار برای خودروی کوچکی مثل فورتو قیمت بالایی است و خیلی از خانواده ها این رقم را برای یک خودروی اندازه متوسط در نظر می گیرند. حداقل با قاطعیت می توان گفت که این خودرو با این قیمت در بازار آمریکای شمالی مشتری ندارد.

نیسان و تویوتا مدل های برقی کوچک را فعلا برای بازار داخلی ژاپن طراحی کرده اند و امید دارند که در آینده مشتری جهانی پیدا کند، مخصوصاً که قوانین مربوط به کاهش آلایندگی در کشورهای اروپایی و چین هر سال سخت گیرانه تر می شوند. اما امیدی نیست که در آمریکا، پا بگیرند، چون بخش مهمی از فرهنگ آمریکایی ها، رفت و آمد بین حومه به داخل شهر است و این خودروهای برقی کوچک، واقعا جوابگوی نیاز آنها نیست. اما تحلیلگران صنعت خودرو می گویند با مسن شدن جمعیت جهان، خود به خود نیاز مردم فرق خواهد کرد و به سمت خودروهای برقی کوچک گرایش پیدا خواهد کرد.

ساتوشی ناگاشیما مدیر رولند برگر که تأمین کننده خودروهای جمع و جورِ کم سرعتِ کنترل از راه دور در ژاپن است و در نمایشگاه امسال توکیو حضور دارد می گوید: در ژاپن نیاز به خودروهای کوچک برقی و شیوه های نوین حمل و نقل به خاطر بالا رفتن سن جمعیت کاملا حس شده است. از نظر ناگاشیما، خودروهای کوچکی که مسافت های کوتاه تر با سرعت کمتر را طی می کنند اکنون در ژاپن به بازار خاص niche market تبدیل شده است و در آینده نزدیک آوردگاه خودروسازان خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=187785
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه