"اختصاصی میهن صنعت"

اتفاقات آمریکایی در صنعت خودرو ایران به سبک ترامپ

به واقع نمی توان گفت که ترامپ نیز مانند باراک اوباما رفتارهای مشابه در صنعت خودر ایران خواهد داشت چنانکه در آن زمان در دوران تحریم به سر می بردیم و حال در هوای برجام نفس می کشیم که یک قرارداد بین المللی است و آمریکا توان قطع همکاری یک طرفه را نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یکی دیگر از بخش های متاثر از این اتفاق، صنعت خودرو کشور بود.

پس از دستور مستقیم اوباما به سنا در خصوص تحریم صنعت خودرو ایران و خروج پژو و به دنبال آن توقف تولید رنو که به گفته ی کارلوس تاوارس، مدیرعامل رنو، اوباما دستور داده بود که فعالیت‌هایمان را در ایران متوقف کنیم، صنعت خودرو ایران دچار مشکلات عدیده شد.

آنچه که گفته شد دست آورد اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیست بلکه سیاست های کلی این کشور در خصوص از پای در آوردن ایران در بخشهای اقتصادی و سیاسی بود که البته با گذر از موفقیت های موقتی اش، ناکام ماند؛ چنانکه دیدیم پس از رفع تحریم ها هر دو شریک فرانسوی صنعت خودرو ایران دست از پا دراز تر و تشنه ی بازار خوب ایران بازگشتند.

دغدغه ی این روزهای صنعت خودرو کشور چه از دید برخی مسئولین و چه ازدید مردم، دوران ترامپ و تاثیرات آن در صنعت خودرو است.

به واقع نمی توان گفت که ترامپ نیز مانند باراک اوباما رفتارهای مشابه در صنعت خودرو ایران خواهد داشت چنانکه در آن زمان در دوران تحریم به سر می بردیم و حال در هوای برجام نفس می کشیم که یک قرارداد بین المللی است و آمریکا توان قطع همکاری یک طرفه را نخواهد داشت.

از طرفی به فرض تاثیر ترامپ به ویژه در خصوص دو یار فرانسوی صنعت خودرو ایران، اینبار اتفاق ناخوشایندی برای این صنعت رخ نخواهد داد چنانکه در شرایط عقد قرارداد های جدید، صنعت خودرو کشور و مدیران ارشد این حوزه تجربه ی دوران تحریم را یدک می کشیدند، در نتیجه با علم به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال بروز مشکل، قراردادهای جدید بسته شده است و می توان گفت که جای هیچ نگرانی نیست.

به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی کشور، هیجانات ناشی از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به زودی فروکش خواهد کرد.گرچه بر طبق سیاست های سنگ اندازی آمریکا در خصوص ایران، احتمال وجود اختلال در قراردادهای جدید دور از ذهن نیست اما امکان تغییر وجود نخواهد داشت.

از حرف های ترامپ در خصوص پاره کردن برجام نیز می بایست عبور کرد چرا که سخنان وی بیشتر شبیه یک تاکتیک انتخاباتی برای جذب آن دسته که باسخنان اینچنینی به هیجان می آیند، بود.از یاد نبریم "برجام یک اجماع بین المللی بود که قرارداد آن بین گروه 1+5 و ایران بسته شد نه بین ایران و آمریکا" که البته از تاثیرات مستقیم این کشور نیز نباید چشم پوشی کنیم.

اما در خصوص قرارداد دیگر خودروسازان مطرح دنیا که قصد ورود به ایران را داشتند باید کمی تامل کرد و مدیران ارشد کشوری و نیز خودروسازان خصوصی و دولتی رفتار هوشمندانه تری از خود نشان دهند.

مواضع ترامپ پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا تغییر کرد، موضوعی که در اولین روز سخنرانی بعد از انتخابات وی مشهود بود.

به عقیده کارشناسان اقتصادی نیز ترامپ به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور آمریکاست که می بایست از طریق روابط بین الملل و تعامل به دست بیاید.

شاید باز هم به واسطه ی تاکتیک های آمریکایی و به عبارت بهتر عوام فریبی دولت آمریکا، اختلالاتی در خصوص قراردادهای اقتصادی و سیاسی کشور رخ دهد اما امکان تغییر روند دوران پسابرجام غیر محتمل است.

نویسنده : بهنام وحیدی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=95964
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه