میهن صنعت :

ارتقاء جایگاه ایران در ذخیره‌سازی گاز/ تکمیل دومین مخزن ذخیره‌سازی تا 3ماه دیگر

میهن صنعت : کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، اوکراین و فرانسه پنج کشور اول در امر ذخیره‌سازی گاز هستند؛ اما مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور اعلام کرد که در صورت تکمیل دومین مخزن ذخیره سازی گاز کشور، ایران جایگاه پنجم جهان را تصاحب خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، اوکراین و فرانسه پنج کشور اول در امر ذخیره‌سازی گاز هستند؛ اما مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور اعلام کرد که در صورت تکمیل دومین مخزن ذخیره سازی گاز کشور، ایران جایگاه پنجم جهان را تصاحب خواهد کرد.

 

مسعود سامی‌وند با اعلام این که ایران در حال حاضر جایگاه نوزدهم جهان در ذخیره‌سازی گاز طبیعی را دارد از ارتقا رتبه کشور به جایگاه پنجم جهان در صورت تکمیل مخزن ذخیره‌سازی شوریجه خبر داد.

 

او با اشاره به این‌که طبق برنامه پنجم توسعه باید روزانه معادل 120 تا 130 میلیون مترمکعب (معادل 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی) ذخیره گاز صورت گیرد، گفت: با تکمیل طرح‌های شوریجه و گنبد نمکی کاشان این برنامه محقق می‌شود.

 

به گفته وی، تاکنون 40 مخزن مورد نیاز برای محقق‌شدن برنامه پنجم توسعه شناسایی شده که به ترتیب عملیات اجرایی آنها انجام خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی از تکمیل دومین مخزن ذخیره‌سازی کشور تا کمتراز سه ماه دیگر خبر داد و گفت: پیشرفت پروژه مخزن ذخیره سازی شوریجه به 90درصد رسیده است.

 

وی با بیان این که این طرح باید تا پایان امسال تکمیل می شد دلیل تاخیر در اجرای را این گونه توضیح داد: به دلیل مشکلات گمرکی برخی از تجهیزات مورد نیاز این طرح 55 روز دیرتر ترخیص شد که این موضوع موجب طولانی شدن زمان تکمیل پروژه شد.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ادامه داد: با وجود برخی از خود تحریمی‌ها امیدواریم 15 اردیبهشت ماه 92 مخزن شوریجه آماده تزریق گاز شود.

 

سامی‌وند با اشاره به این که سیستم تزریق به مخزن شوریجه تکمیل و تاسیسات پالایشگاهی آن تامین شده و در حال نصب است گفت: ظرفیت پالایشگاه این طرح 20 میلیون متر مکعب در روز است که بدون کمک کارشناسان خارجی ساخته و سعی شده است که دانش ساخت آن نیز بومی شود.

 

آغاز عملیات اجرایی سومین مخزن ذخیره‌سازی کشور

 

این مدیر شرکت ملی گاز ایران همچنین از آغاز عملیات حفاری اولین حلقه چاه سومین مخزن ذخیره سازی گاز کشور خبر داد و گفت: با تکمیل این طرح ایران برای اولین بار صاحب دانش ذخیره سازی گاز در گنبد نمکی کاشان می شود.

 

وی اجرای این پروژه را در سه فاز اعلام کرد و گفت: فاز اول بعد مطالعاتی طرح بود که بدون هیچ هزینه ای به اتمام رسید. فاز دوم نیز مطالعات تکمیلی این طرح است که طی آن یک حلقه چاه ظرف 18 ماه آینده حفر خواهد شد و هزینه پیش بینی شده آن معادل 100 میلیارد تومان است.

 

به گفته سامی‌وند، فاز سوم طرح که بخش تکمیلی است باید 30حلقه چاه با عمق حدود 2500 متر حفاری شود که سرمایه مورد نیاز برای آن 800 تا هزار میلیارد تومان است.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی اعلام کرد با حفر اولین حلقه چاه گاز سراجه قم با یک خط لوله 15 کیلومتری به این گنبد نمکی کاشان تزریق می شود.

 

او ظرفیت مخزن نمکی کاشان را سه تا چهار میلیارد متر مکعب برآورد کرد و گفت: امکان برداشت روزانه 20 تا 30 میلیون متر مکعب گاز در روز از این مخزن وجود دارد.

 

سامی‌وند با اشاره به این‌که انتخاب مخزن گنبد نمکی کاشان از میان 100 مخزن در ایران مرکز انتخاب شد از مزایای این مخزن نزدیکی به محل مصرف، قرار‌گرفتن در کنار خط لوله هشتم سراسری دانست و افزود: با توجه به این‌که طبق برنامه باید 10 درصد صادرات گاز جهان توسط ایران انجام شود این امر نیاز به پشتوانه دارد که ذخیره‌سازی گاز یکی از آنهاست.

 

این مدیر شرکت ملی گاز ایران در مورد مزایای مخزن گنبد نمکی نسبت به مخزن هیدروکربوری توضیح داد: در صورت تزریق گاز به گنبد نمکی می‌توان تمام گاز تزریق شده را در صورت نیاز برداشت کرد اما در مخزن‌های هیدروکربوری در صورت تزریق گاز مخزن به صورت اسفنج عمل خواهد کرد و امکان برداشت تمامی گاز وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: هم‌چنین با استفاده از مخزن‌های گنبد نمکی برای تزریق گاز در صورت ایجاد بحران برای تامین گاز می‌توان به هر مقدار که نیاز بود از این مخازن گاز برداشت کرد اما مخازن هیدروکربوری برای برداشت گاز محدودیت دارند. به‌طور مثال در صورت تکرار زمستان سال 86 می‌توان از مخازن گنبد نمکی روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز برداشت کرد.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: تکمیل اولین مخزن گنبد نمکی ذخیره‌سازی گاز کشور چهار دستاورد بزرگ به همراه دارد که مغزه‌گیری تا عمق 1500 متر، آزمایش ژئومکانیک بر روی نمک، تست خزش نمک و دستیابی به دانش مغار نمکی (آب شویی نمکی) از جمله آن خواهد بود.

 

برداشت 260 میلیون مترمکعب از اولین مخزن ذخیره‌سازی کشور

 

به گزارش ایسنا سامی‌وند از برداشت 260 میلیون مترمکعب از اولین مخزن ذخیره‌سازی کشور خبر داد و گفت: به زودی تزریق مجدد گاز برای ذخیره 1.5 میلیارد مترمکعب گاز به مخزن سراچه قم آغاز خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=14115
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه