«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

ارزآوری 400 میلیون دلاری طلای سرخ را جدی بگیریم

در شرایطی که کشور در یک جنگ اقتصادی تمام عیار به سر می برد، ارزآوری 400 میلیون دلاری زعفران موضوع بسیار حائز اهمیتی است که می تواند در بحث اقتصاد بدون نفت کمک شایانی به کشور کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، زعفران یا همان طلای سرخ یکی از ارزآورترین کالاهی صادراتی به کشور است که می تواند نقش مهم و اساسی در اقتصاد بدون نفت را به ویژه در شرایط فعلی کشور ایفا کند.

بر اساس آمار، تولید زعفران برای کشور ارزآوری 400 میلیون دلاری را به همراه دارد چنانکه در تولید این محصول نیز جایگاه نخست را در جهان به خود اختصاص داده ایم اما متاسفانه سیاست های نادرست باعث شده تا یکی از ویژه ترین بخش های کشاورزی کشور که باعث شده نام ایران در سرار جهان پرآوازه شود، دچار معضلات جدی شود.

گرچه در حوزه تولید این سرخ روی ارزنده کشورهایی نظیر مراکش،کشمیر، ایتالیا،یونان و ازبکستان از رقبای جدی ما هستند، اما با این حال ظرفیت های بالقوه تولید این محصول در کشور باعث شده تا بتوانیم زعفران را به عنوان یک کالای انحصاری بین ‌المللی در بازار جهانی معرفی کنیم.

متاسفانه نبود سیاست های درست صادراتی باعث شده تا میل به قاچاق در این محصول ارزنده کشاورزی افزایش یابد به نحوی که به تازگی مقصد جدید قاچاقچیان این محصول کشور افغانستان اعلام شده که از آنجا با بسته بندی هایی متفاوت به کشورهایی نظیر اسپانیا صادر می شود. جالب است بدانید که اسپانیا یکی از مقصدهای صادراتی این محصول از کشور ماست و این معضل یک خطر جدی برای طلای سرخ کشور است.

نایب رئیس شورای زعفران در این خصوص می گوید " از آنجایی که حجم زعفران نسبت به ارزش آن بسیار کمتر است امکان قاچاق و انتقال غیرقانونی آن بسیار راحت‌تر است. در حال حاضر دلالانی وجود دارد که به راحتی با دریافت 450 یوان در هر کیلو برای چین و 150 دلار برای کشورهای اروپایی زعفران تولیدکننده یا صادرکننده را قاچاق می‌کند. بنابراین یعنی این دلالان یا قاچاقچیان با دریافت این مبلغ پول زعفران شما را در کشورهای مقصد تحویل می‌دهد. بنابراین تولیدکننده و یا صادرکننده این رقم را نسبت به سیاست پیمان‌سپاری بسیار به صرفه‌تر می‌داند و زعفران از این طریق به کشورهای دیگر می‌رود".

نکته قابل تامل اینجاست که با وجود سهم حدود 90 درصدی ایران در تولید زعفران جهان و همچنین میزان تجارت جهانی زعفران در دنیا که ۸.۲ میلیارد دلار است، کل صادرات زعفران ایران به ۲۸۶ میلیون دلار می‌رسد و این یعنی سهم تجارت ایران در بازار جهانی معادل یک هفدهم جهان است!!!

بدون شک زعفران می تواند یک کالای کاملا استراتژیک برای اقتصاد ایران باشد چنانکه می دانیم میزان ارزآوری این محصول در شرایط تحریم بسیار حائز اهمیت است. افزایش نرخ ارز طی چند ماه گذشته جذابیت صادراتی این محصول را بیشتر کرده، از همین رو دولت می تواند با سیاست ها درست صادراتی بازوی کمکی محکمی از طلای سرخ برای اقتصاد کشور محیا کند.

بر اساس اعلام علی حسینی عضو شورای ملی زعفران " اگر دولت در ابتدای فصل برداشت، تسهیلاتی در اختیار کشاورزان قرار دهد تا آنها مجبور نشوند که محصول  خود را به سرعت روانه بازار کنند، از این رو بازار به ثبات و آرامش خواهد رسید چرا که دیگر خبری از خرید محصول از سوی دلالان و دپو در انبارها نیست. اگرچه پایان فصل برداشت وزارت جهاد کشاورزی باید آمار تولید را شفاف اعلام کند، اما پیش بینی ها حاکی از ان است که با توجه به وضعیت مساعد برداشت، تولید زعفران حداقل به 400 تن برسد."

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در انتقاد از عملکرد دولت نسبت به بخش کشاورزی گفته بود "در مورد کشاورزان نگاه دولت تنگ‌نظرانه است و در عمل، کشاورز در خط آخر اقدامات است. در قانون وزارت جهاد‌کشاورزی را به عنوان متولی امور کشاورزی قرار دادیم پس باید حرف وزیر مربوطه خریدار داشته باشد."

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، دولت با نگاه ویژه تر به بخش کشاورزی می تواند از محدودیت های ارزی ناشی از تحریم عبور کند. متاسفانه طی چند سال گذشته ما در دو محصول دیگر استراتژیک خود که آوازه ایران را بر بازار جهانی آن طنین انداز کرده بودند متزلزل شدیم که نتیجه اش از دست دادن جایگاه نخست تولید پسته و همچنین کاهش جدی تولید خاویار و از دست دادن سهم بازار آن بود.

بر اساس این گزارش کشورهای عمده صادرکننده زعفران را ایران، اسپانیا، افغانستان، پرتغال، فرانسه، هنگ کنگ، هلند، یونان، چین، آلمان و سوئیس اتشکیل می‌دهند، سهم ایران از صادرات ارزی زعفران در سال ۲۰۱۶؛ ۴۲ درصد،   اسپانیا ۲۹ درصد، افغانستان ۸ درصد، پرتغال ۵ درصد، فرانسه ۳ درصد و سایر کشورهای جهان ۱۳ درصد بوده است که با توجه به ظرفیت ها موجود در کشور، طلای سرخ ایران می تواند با حمایت های ویژه تر دولت سهم کامل تری از بازار را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=167593
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه