«میهن صنعت»:

ارز دیجیتال متیک چیست؟ معرفی ارز متیک و شبکه پالیگان

ارز دیجیتال متیک و شبکه پالیگان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ کاربرد ارز دیجیتال متیک چیست؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی بیشتر با این دو اعجوبه، تا انتهای مطلب زیر همراه ما باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«میهن صنعت»،  پلتفرم پالیگان و ارز دیجیتال متیک، یکی از جدیدترین فناوری‌هایی هستند که با هدف بهبود مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم به‌وجود آمده‌اند. این دو فناوری، می‌توانند سرعت انجام تراکنش‌ها را تا حد چشمگیری افزایش دهند و کارمزد این تراکنش‌ها را کمتر کنند. ارز دیجیتال متیک و شبکه پالیگان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ کاربرد ارز دیجیتال متیک چیست؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی بیشتر با این دو اعجوبه، تا انتهای مطلب زیر همراه ما باشید.

پلتفرم پالیگان (Polygon) چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن‌که درباره ارز متیک صحبت کنیم، پالیگان یک شبکه دولایه‌ای مبتنی بر بلاکچین است که هدف آن ارائه ابزارهای متعدد برای بهبود سرعت و کاهش هزینه و پیچیدگی تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاکچین است. پالیگان در حقیقت برای رفع نواقص بلاکچین اتریوم به‌وجود آمده است و هدف آن، گسترش مقیاس، امنیت و کارایی این پلتفرم است.

اگر معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال را تجربه کرده باشید، حتما با اتریوم آشنایی دارید. این پلتفرم میزبان تعداد زیادی اپلیکیشن غیر متمرکز است که از طریق آن‌ها کاربران می‌توانند بازی کنند، کالاهای مد نظرشان را بخرند و از انواع خدمات مالی استفاده کنند. اما کارمزد تراکنش‌ها در اتریوم بالا و سرعت انجام آن‌ها به‌شدت پایین است.

به‌طور کلی، پالیگان یک شبکه دولایه است که به‌عنوان یک لایه الحاقی برای اتریوم عمل می‌کند و به‌دنبال تغییر لایه اصلی بلاکچین نیست. پالیگان کاربردهای زیادی دارد و نوید چارچوبی ساده برای ساخت شبکه‌های به‌هم‌پیوسته را می‌دهد.

ارز دیجیتال متیک چیست؟

شبکه پالیگان در ابتدای راه‌اندازی خود در سال 2019 متیک (Matic) نام داشت. اما در فوریه سال 2021 به پالیگان تغییر نام پیدا کرد و تیم توسعه‌دهنده آن پس از تغییر نام شبکه، نام MATIC را برای توکن بومی پالیگان انتخاب کردند. همین مسئله هم باعث سردرگمی بسیاری از کاربران شده است. اما به‌عنوان یک قانون کلی همیشه به‌یاد داشته باشید که رابطه پالیگان و متیک، مثل رابطه اتریوم و ETH است.

ارز دیجیتال متیک (MATIC) یک توکن ERC-20 است که توکن بومی شبکه پالیگان محسوب می‌شود و برای پرداخت هزینه‌های گس، سهام و حکمرانی بر شبکه استفاده می‌شود. توکن متیک به‌اندازه حداکثر 10 میلیارد عرضه شده است و در حال حاضر 7.48 میلیارد از این توکن در گردش است. باقی توکن‌ها باید توسط کاربران استخراج شوند.

پس از تغییر نام شبکه به پالیگان و اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید برای توسعه‌دهندگان و کاربران اکوسیستم، موارد استفاده از توکن MATIC افزایش پیدا کرد و معامله‌گران رشدی انفجاری در قیمت آن را تجربه کردند. همین مسئله هم بسیاری از کاربران را به سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال وسوسه کرده است.

 

وجه تمایز پالیگان با سایر شبکه‌های ارزهای دیجیتال چیست؟

پالیگان یک معماری 4 لایه دارد و در تلاش است مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را حل کند. این 4 لایه عبارت‌اند از:

  • لایه اتریوم که برای اجرای قرارداد هوشمند و برقراری ارتباط بین اتریوم و سایر بلاکچین‌ها استفاده می‌شود،
  • لایه امنیتی که برای اعتبارسنجی بیشتر نسبت به لایه اول کاربرد دارد،
  • لایه پالیگان که لایه اصلی این بلاکچین است،
  • لایه اجرایی که میزبان ماشین مجازی اتریوم در پالیگان است.

همکاری این 4 لایه در کنار هم، علاوه بر این‌که مقیاس‌پذیری اتریوم را افزایش می‌دهد، شبکه را هم امن‌تر، منعطف‌تر و کاربردی‌تر می‌کند. علاوه بر این، شبکه پالیگان همچنان روبه‌رشد است و با افزایش تعداد کاربران، عملکرد شبکه هم افزایش پیدا می‌کند. این قابلیت‌ها، مزیت رقابتی بسیار خوبی برای پالیگان ایجاد کرده‌اند.

پالیگان و متیک چگونه کار می‌کنند؟

برای آن‌که نحوه کار پالیگان را بهتر درک کنید، آن را یک قطار سریع‌السیر در نظر بگیرید. این قطارها روی همان ریلی حرکت می‌کنند که قطارهای معمولی با استفاده از آن‌ها مسافران را جابه‌جا می‌کنند؛ با این تفاوت که توقف کمتری دارند و در نتیجه، سریع‌تر از قطارهای عادی حرکت می‌کنند. در این مثال، قطار سریع‌السیر پالیگان و قطار معمولی بلاکچین اتریوم هستند.

پالیگان برای ایجاد این بلاک‌چین موازی و سریع و پیوند آن به بلاکچین اصلی اتریوم، از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کند. همچنین، این شبکه برای ایجاد MATIC جدید و ایمن‌سازی شبکه، از سازوکار اثبات سهام استفاده می‌کند؛ به این معنی که یکی از روش‌های کسب درآمد از متیک، سپرده‌گذاری آن است.

در شبکه پالیگان دو دسته کاربر فعالیت می‌کنند:

اعتبارسنج‌ها (Validators)

این کاربرها وظیفه سنگینی بر عهده دارند: باید تراکنش‌های جدید را تایید و آن‌ها را به بلاکچین اضافه کنند. در ازای انجام این کار آنان مقداری کارمزد و MATIC جدید دریافت می‌کنند. برای اعتبارسنج‌شدن باید یک گره تمام‌وقت را اجرا کنید و متیک‌های خود را سپرده‌گذاری کنید. اگر خطایی مرتکب شوید یا اقدامات مخربی انجام دهید (یا این‌که اتصال اینترنتتان مشکل داشته باشد)، ممکن است بخشی از سپرده خود را از دست بدهید.

واگذارنده‌ها (Delegatoro)

این کاربران MATCهای خود به‌طور مستقیم از طریق یک اعتبارسنج قابل اعتماد به‌اشتراک می‌گذارند. اگر ترجیح می‌دهید در نقش واگذرنده در شبکه پالیگان فعالیت کنید، باید دقت و سخت‌گیری زیادی را در انتخاب اعتبارسنج به‌خرج دهید. ممکن است تمام یا بخشی از سپرده خود را به‌دلیل خطا یا کلاهبرداری اعتبارسنج ازدست بدهید.

ارز دیجیتال متیک چیست؟ معرفی ارز متیک و شبکه پالیگان

مزایای ارز دیجیتال متیک و پلتفرم پالیگان چیست؟

اگر نسبت به معامله ارز دیجیتال متیک از والکس و سایر صرافی‌های داخلی وسوسه شده‌اید، آشنایی با مزایای آن به شما کمک می‌کند که تصمیم‌تان را بهتر ارزیابی کنید. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های متیک و پالیگان عبارت‌اند از:

با توجه به برخورداری از ساختاری چندلایه و چندضلعی، اعتبارسنجی آن امنیت و صحت بیشتری دارد.

  • پالیگان از سیستم مشترکی متشکل از PoS و معماری Heimdall استفاده می‌کند که مقیاس‌پذیری و قدرت آن را افزایش می‌دهد.
  • سیستم چندزنجیره‌ای پالیگان باعث شده است که این شبکه به‌راحتی به اتریوم وصل شود و به‌طور کامل از قابلیت‌های اتریوم بهره‌مند شود.
  • با توجه به فناوری زیرساخت اتریوم، کاربران هنگام استفاده از آن تجربه‌ای مشابه کار با اتریوم را لمس خواهند کرد.
  • پالیگان ارزان و دردسترس است.
  • تعداد تراکنش‌هایی که در هر ثانیه در این شبکه انجام می‌شود، چند هزار برابر اتریوم است. دور از انتظار نیست که در آینده، به‌ازای هر ثانیه میلیون‌ها تراکنش را در پالیگان شاهد باشیم.

بهترین کیف‌پول برای سپرده‌گذاری و نگهداری متیک چیست؟

از آن‌جایی که صرافی‌ها بر بستر وب کار می‌کنند، بهتر است صرفا به کیف پولی که صرافی در اختیارتان قرار می‌دهد اکتفا نکنید و از کیف پول مجزایی برای نگهداری و سپرده‌گذاری دارایی‌های دیجیتالتان استفاده کنید. کیف‌پول‌هایی که از ارز دیجیتال متیک پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • تراست والت (trust wallet)
  • کیف پول صرافی بایننس
  • کیف پول لجر (Ledger)
  • کیف پول ترزور (Trezor)
  • کیف پول اتمیک (Atomic)

متیک (پالیگان)، فرشته نجات اتریوم

پالیگان شبکه‌ای چندلایه‌ای است که برای بهبود عملکرد اتریوم در انجام تراکنش‌ها و بهبود مقیاس‌پذیری آن به‌وجود آمده است. از این رو، پالیگان را می‌توان دست راست اتریوم نامید! در مقاله حاضر با شما درباره شبکه پالیگان صحبت کردیم و سعی کردیم به این سوال که «ارز دیجیتال متیک چیست؟» پاسخ دهیم. عملکرد راضی‌کننده متیک از ابتدای پیدایش تا حالا و مزایای فراوان آن، بسیاری از معامله‌گران را به سرمایه‌گذاری روی آن ترغیب کرده است. شما چطور؟ اگر بله، معامله ارز دیجیتال متیک از والکس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=244142
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه