ارز مرجع به دندان‌پزشکان هم رسید؟

در حالی بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت به واردات دارو و برخی اقلام اساسی پزشکی ارز مرجع برای واردات اختصاص می‌یابد که دست‌کم در مورد مواد مصرفی و تجهیزات دندان‌پزشکی چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

 به گزارش میهن صنعت به نقل از ایسنا، تاکنون به صورت کلی اعلام شده که به واردات برخی اقلام اساسی غذایی و دارو ارز مرجع تعلق گرفته و این در حالی است که این دسته از کالاها طیف گسترده‌ای از اجناس را شامل می‌شوند. در حالی اقلام اساسی غذایی که ارز مرجع می‌گیرند تقریبا مشخص هستند، اما در مورد دارو و تجهیزات پزشکی اساسی فهرست خاصی از دریافت‌کنندگان ارز مرجع منتشر نشده است.

سهیل جهان‌تاب – عضو انجمن دندان‌ پزشکان ایران، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش قیمت مواد مصرفی دندان‌ پزشکی در بازار اظهار کرد: قیمت موادی مانند دستکش یک‌بار مصرف، سینی دندانپزشکی، ماده بی‌حسی و سوزن دندان پزشکی در چند هفته گذشته افزایش یافته است.

به گفته او مواد مصرفی در دندان پزشکی عمدتا وارداتی هستند و از کشورهایی مانند استرالیا، کره‌جنوبی، آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا وارد می‌شوند. همچنین قیمت یونیت دندان پزشکی وارداتی به عنوان وسیله اصلی مورد استفاده دندان‌پزشکان نیز بیش از سه میلیون تومان افزایش یافته است. البته یونیت تولید داخل هم داریم که دندان پزشکان از آن نیز استفاده می‌کنند.

عضو انجمن دندان‌ پزشکان ایران در پاسخ به این سوال که آیا به واردات مواد مصرفی دندان پزشکان ارز مرجع تعلق گرفته است؟ گفت: شواهدی از تعلق ارز مرجع به واردات مواد و تجهیزات دندان پزشکی وجود ندارد و واردکنندگان بخش خصوصی خودشان با ارز آزاد اقدام به واردات کرده‌اند. به گفته وی دندان پزشکان بیشترین حجم خرید را از فروشگاههای مواد دندان پزشکی انجام می‌دهند.

جهان تاب با اشاره به این‌که ماهانه دست کم بین 800 هزار تا دو میلیون تومان در دندان پزشکی‌ها صرف خرید مواد مصرفی می‌شود، گفت:‌ افزایش قیمت مواد مصرفی بیشتر از افزایش قیمت تجهیزات به دندان پزشکان فشار وارد کرده است. به عنوان مثال اگر تاکنون ماهانه 600 تا 700 هزار تومان صرف خرید مواد مصرفی می‌کردیم، این هزینه هم‌اکنون به 1.7 میلیون تومان رسیده است.

به گفته وی افزایش قیمت مواد مصرفی دندان پزشکان در حالی رخ داده که آنها حق ندارند تعرفه‌های خود را بیشتر از 20 درصد افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که برخی واردکنندگان از نوسانهای اخیر نرخ ارز در بازار سوءاستفاده کرده‌اند. به این شکل که کالای خود را با ارز مرجع وارد کرده‌اند، اما آن‌را در بازار بر پایه ارز 3000 تومانی فروخته‌اند. به گفته غضنفری اطلاعات این متخلفان در پورتال ارزی موجود است و سازمان حمایت به زودی با آنها برخورد می‌کند.

او البته به طور دقیق مشخص نکرده که این سوءاستفاده‌کنندگان کسانی هستند که در ماههای نخستین امسال ارز مرجع گرفته‌اند یا طی حدود سه ماه گذشته موفق به این کار شده‌اند، چرا که امسال دست‌کم تا اوایل مرداد ماه تقریبا به بسیاری از کالاها برای واردات ارز مرجع داده می‌شد، اما پس از آن به دلیل محدودیتهای ارزی ایجاد شده برای کشور اولویت‌بندی کالاها اجرایی و قرار شد تنها به اولویتهای اول و دوم شامل اقلام اساسی غذایی و دارو ارز مرجع داده شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4985
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه