از گلایه مردم تا ورشکستگی خودروسازان

میهن صنعت : بعد از موج گرانی هایی اخیر بازار ارز که دامن اقتصاد کشور را گرفت و بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد،حالا با نزدیک شدن سال نو و افزایش زمزمه های گرانی، به نظر می رسد دولتی ها تلاش های جدی برای کنترل بازار از پسته و مرغ گ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، ماجرای کاهش قیمت خودرو اما از سخنان تلویزیونی محمود احمدی نژاد در انتقاد از وزارت صنعت و خودروسازان آغاز شد.

روز پنجم اسفند ماه بود که رئیس دولت دهم درباره قیمت خودرو و همچنین تناقضات موجود بین خودروساز و شورای رقابت گفت: در این مورد حق با شورای رقابت است و من با هیچ کسی بر روی قیمت خودرو تفاهم نکرده‌ام. خودروسازان آمدند دولت و ما در مورد منابع لازم بحث و در این زمینه به آنها کمک کردیم و 6 ماه پیش در مورد این مساله تصمیم گرفته شد که بر اساس ارز مبادله‌ای قیمت‌گذاری کنند.

محمود احمدی نژاد سپس اشاره كرد: كم كم به این نتیجه می‌رسم كه مسئولیت واردات خودرو را از وزارت صنایع بگیرم چرا كه این وزارتخانه مانع‌تراشی می‌كند.

این انتقادات رئیس جمهور اما بلافاصله با واکنش هایی مواجه شد که بیشتر در جهت تکاپو برای پایین آوردن قیمت خودرو بود و از وزیر صنعت گرفته تا شورای رقابتی ها به آن واکنش نشان دادند و سخنان رئیس جمهور درباره کاهش قیمت خودرو در بازار را تایید کردند.

بعد از آن بود که از سوی محمد رضا رحیمی قیمت های جدید خودرو به خودرو سازان ابلاغ شد.قیمت هایی که هنوز مورد استقبال انها قرار نگرفته است و این در حالی است که موج کاهش قیمت ارز نیز آغاز شده است.

به همین دلیل محمود احمدی نژاد دوباره وارد مساله بازار خودرو شد و روز یکشنبه پس از جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی تنظیم بازار و کارگروه حمایت از تولید، با حضور وزرای صنعت و اقتصاد، معاونان وزیر صنعت و مدیران دو شرکت خودروساز در ساختمان نجات اللهی وزارت صنعت به دو خودروساز اصلی کشور اولتیماتوم داد که اگر بلافاصله قیمت‌هایی را که توسط معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شده کاهش ندهند وی به تلافی اقدام به کاهش تعرفه واردات خودرو تا 10درصد می‌کند.

البته رئیس دولت دهم در مقابل نیز به خودرو سازان وعده داد که بانک مرکزی به آنها ارز مبادله‌ای اختصاص دهد که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درخصوص این تخصیص ابراز تردید کرده و معتقد است کمک دولت محل تردید است تا دوباره اختلاف بین خودرو سازانی که معتقدند وضعیت امروزشان به دلیل عدم تخصیص تسهیلات دولتی و ارز است با دولت بالا بگیرد.

به گزارش پارسینه، اما آنچه به عنوان تهدید رییس‌جمهوری علیه خودروسازان درخصوص کم کردن تعرفه واردات خودرو بیان شده است با توجه به قیمت فعلی ارز آزاد بعید است که باعث رونق ورود خودروی خارجی به ایران شود و شاید اگر این اقدام چند سال قبل صورت می گرفت تاثیر گذار بود چرا که بر اساس آمار منتشره از سوی شرکت های خودرو سازی ، این شرکت ها با مشکلات جدی مواجه هستند.

بر اساس آنالیز قیمتی که اواخر هفته گذشته توسط ایران‌خودرو و سایپا منتشر شده و در اکثر روزنامه‌ها و سایت‌های خبری نیز به انتشار رسیده است ایران خودرو مدعی شده که قیمت تمام‌شده خودرو سمند ال‌ایکس حتی با بهره‌گیری از ارز مبادلاتی 620/28میلیون‌تومان است در حالی که توسط شرکت به قیمت 26میلیون‌و 500هزارتومان به فروش می‌رسد؛ یعنی هم‌اکنون نیز ایران خودرو معتقد است این خودرو را با دو‌میلیون‌تومان ضرر به فروش می‌رساند و حال اگر بر اثر تهدیدات رییس دولت این قیمت 15درصد نیز کاهش بیابد به این معناست که ایران‌خودرو شش‌میلیون‌تومان به ازای هر دستگاه خودرو ملی تولیدی متضرر می‌شود.

کارخانه سایپا نیز اعلام کرده هر دستگاه خودرو تیبا را حتی در صورت دریافت ارز مبادلاتی نیز با قیمت 21میلیون‌تومان تولید خواهد کرد و با قیمت‌گذاری فعلی این خودرو را به قیمت 800/19میلیون‌تومان به مشتریان عرضه می‌کند و زیان دومیلیون‌تومانی برای فروش هر دستگاه خودرو تیبا به بدهی‌های خود می‌افزاید چگونه می‌تواند تیبا را با قیمت 800/16میلیون و ضرر چهارمیلیون‌تومانی برای هر دستگاه خودرو به بازار عرضه کند؟

به هر ترتیب این ها سوالاتی است که دولتی ها باید به آنها پاسخ روشن دهند چرا که از یک طرف با کاهش قیمت خودرو ، صنعت خودرو سازی به سمت ورشکستگی می رود و از سوی دیگر افزایش قیمت ها قدرت خرید مردم را پایین آورده و فریاد مردم از گرانی خودرو بلند است.
شاید اگر قبل از ایجاد بحران برنامه ریزی دقیقی برای توسعه صنعت خودرو سازی صورت می گرفت امروز این وضعیت پیش نمی آمد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=13694
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه