میهن صنعت :

اصرار بر اجرای استاندارد یورو 4 در شرایط کنونی بی معنی است

میهن صنعت : کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت : ارتقاء استاندارد یورو4 با سرعتی که برخی دستگاهها تاکید می کنند قابلیت اجرا ندارد چرا که هم اکنون زیرساخت های تولید خودروهای یورو4 فراهم نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر رمضانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : از مهمترین زیرساخت ها ، عرضه سوخت یورو4 است پس از آن باید به خودروسازان در تولید خودروهای با استاندارد یورو4 اجبار و الزام شود.

وی افزود : چنانچه خودروسازان تحت فشار و الزامات قانونی خودروی یورو4 را تولید کند و هزینه ای را بابت تهیه موتور یورو4 و کاتالیست آن صرف کنند مسلما فراهم نبودن سوخت مناسب و استفاده خودروها از سوخت نامرغوب و با استاندارد پایین ،به سرعت قطعات آن ،خصوصا به کاتالیست خودروها آسیب وارد کرده و باید تعویض شود.

وی گفت : با الزام شرکتها به تولید خودروهای یورو4 در شرایطی که بستر این کار فراهم نیست عملا هزینه ای به کشور تحمیل شده بدون اینکه خروجی آن نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد : با توجه به شرایط تحریم  و مشکلات ارزی تولید خودروهای یورو4 هزینه ای بالا و بدون خروجی را در کشور به همراه خواهد داشت بنابراین در ابتدا باید زیرساخت های این اقدام فراهم  شود و اولین گام در این زمینه توزیع سوخت یورو4 در کلیه جایگاههاست  .

وی گفت : ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها پس از ایجاد بستر لازم قطعا نتیجه بخش بوده و کاهش آلایندگی را در شهرهای بزرگ را موجب خواهد شد.

وی افزود : تامین موتور یورو4 و کاتالیست یورو4 و برخی قطعات دیگر از جمله مواردی است که باید در تامین و تولید خودروهای یورو 4 مورد توجه قرارگیرد که با توجه به وضعیت تحریم ها و تامین ارز با مشکلاتی مواجه است و موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

وی گفت : در شرایطی که تامین کاتالیست باید از طریق واردات صورت گیرد مسلما بار تورمی را به دنبال خواهد داشت و در وضعیتی که خودروسازان با مشکل مواجه هستند این مساله بار مضاعفی را به تولید کنندگان و مصرف کنندگان تحمیل می کند به همین جهت زمان اجرای استاندارد یورو 4 در این شرایط مناسب نیست.

این کارشناس صنعت خودرو یاد آورشد : باید ابتدا سوخت یورو4 در سراسر کشور توزیع شود و سپس الزام به خودروسازان شود چرا که استفاده از بنزین بی کیفیت به موتور خودرو و کاتالیست آن اسیب زده و آلایندگی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

رمضانی افزود : از نظر اولویت بندی اصرار بر اجرای استاندارد یورو4 در شرایط کنونی بی معنی است چرا که اگر استاندارد یورو2 به درستی اجرا و نظارت دقیق و به موقعی در تنظیم موتور، معاینات فنی وتعویض کاتالیست آنها صورت گیرد قطعا آلایندگی خودروهای یورو2 نیز به این میزان نخواهند بود.

وی در ادامه بر خروج خودروهای فرسوده از چرخه حرکت  تاکید کرد و اظهار داشت  : باید خروج خودروهای فرسوده خصوصا خودروهای فرسوده سنگین که اغلب استاندارد یورو2 را نیز ندارد در اولویت قرار گیرد چرا که در این صورت  آلایندگی فعلی را در سطح شهرها نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها تاثیر چشم گیری در کاهش آلودگی هوای شهرها ندارند، تاکید کرد : در آلودگی هوا نباید تنها خودروساز را مقصر دانست و باقی دستگاهها را مبرا از این مساله،بلکه در این راستا باید همه دستگاهها باید هماهنگ با یکدیگر حرکت کرده وبحث توسعه حمل و نقل عمومی ،خروج خودروهای فروسوده به طوری جدی دنبال شود و در این جهت کارخانجات صنعتی موجود در اطراف شهرها نیز استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمایند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20916
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه