میهن صنعت :

اعضای اوپک با کاهش 4 درصدی تولید نفت همراه می‌شوند؟/ خاک اوپک بر چهره 100 هزار بشکه نفت ایران

در حالی که همگان در انتظار برپایی جلسه آینده اوپک هستند، برخی اخبار درز کرده از نشست کارشناسی اوپک نشان از آن دارد که قرار است اوپک حجم تولید خود را 4 تا 4.5 درصد کاهش دهد و حال جای سال دارد با وجود برخی پیش شرط ها از سوی تولیدکنندگان عمده اوپک، این تصمیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کمتر از یک هفته دیگر جلسه بسیار مهم اوپک برای کاهش میزان تولید نفت در سطح وزیران برگزار می شود ، در چند روز اخیر نشست‌های بررسی میزان کاهش و سهم هر کشور مورد بررسی قرار گرفته و همچنان این نشست‌ها ادامه دارد.

عصر روز گذشته خبری بروی خروجی خبرگزاری رویترز مبنی بر جمع بندی خروجی نشست کارشناسی اوپک، قرار گرفت، در این خبر که یک منبع آگاه از پشت درهای بسته اوپک اطلاعاتی را به بیرون منتقل کرده است آمده، روز گذشته نشست فنی کارشناسان اوپک در وین اتریش پشت درهای بسته انجام شد. دستور کار این نشست بررسی سهم هر یک از اعضاء از کاهش میزان تولید نفت است.

در نشست الجزیره اعضای اوپک توافق کرده بودند که سهم‌ خود را از تولید کاهش دهند تا قیمت افزایش یابد. توافق آنها 800 هزار بشکه در روز بود،‌ در نشست کارشناسی باید تعیین می‌شد که هر یک ازکشورها به چه میزان باید نفت خود را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش رویترز مدعی شد، در این جلسه ایران و عراق شرایط خاصی را برای شرکت در این توافق مطرح کردند.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: عربستان سعودی و هم‌پیمانان خلیج فارس سیگنال‌هایی را مبنی بر اینکه آمادگی بیش از یک میلیون بشکه در روز را دارند مطرح کردند.

قرار شد طرح الجزیره (کاهش 800 هزار بشکه در روز) شامل همه کشورهای عضو به غیر از نیجریه و لیبی بشود و کشورهای دیگر هم باید تولید خودشان را 4 تا 4.5 درصد نسبت به تولید ماه اکتبر کاهش دهند.

براساس اعلام منابع آگاه از اوپک از ایران خواسته شده تا 4.5 درصد از بیشترین سقف تولیدش را که 3.92 میلیون بشکه در روز بوده کاهش دهد و میزان تولید را به کمتر از 3.79 میلیون بشکه در روز برساند که این رقم 90 هزار بشکه در روز بالاتر از تولید ماه اکتبر خواهد بود. از عراق هم خواسته شده تا 200 هزار بشکه در روز تولیدش را کاهش دهد.

یک نماینده ارشد اوپک گفت: 85 درصد میزان کاهشی که اوپک اعمال می‌کند از کشورهای حاشیه خلیج فارس است اما ایران هنوز نمی‌خواهد از این کاهش سهمی داشته باشد.

کشورهای غیرعضو مانند روسیه هنوز توافقی را برای کاهش تولید انجام ندادند و آنها بحث فریز نفتی را مطرح می‌کنند.

منابع اعلام کرده‌اند که این مساله باعث می‌شود که اوپک به تنهایی نتواند توازن در بازار ایجاد کند و قیمت را افزایش دهد.

این موارد در حالی بیان می شود که ایران از ابتدای سالجاری بارها اعلام کرده بود که زمانی به فریز یا کاهش حجم تولید می‌پیوندد که میزان تولید خود را به قبل از اعمال تحریم‌ها برساند و این میزان چیزی در حدود 4 تا 4.2 میلیون بشکه در روز است.

وزیر نفت ایران در این رابطه با صراحت تاکید کرده است که ایران فداکاری‌های خود را در گذشته برای بازار نفت انجام داده و حال نوبت کشورهایی است که در چند سال اخیر بیش از حد معمول به بازار نفت ورود کرده‌اند.

همچنین با وجود پیش بینی همراهی نکردن عراق در تصمیم اوپک، وزیر امور خارجه عراق در چند روز اخیر اعلام کرده است که بغداد مشارکت در طرح کاهش تولید نفت اوپک را عادلانه نمی‌داند، این گفته را می‌توان اینطور تلقی کرد که عراق آنچنان با تصمیم اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید همراهی نکند.

با تمام این تفاسیر خروجی مهم نشست‌های کارشناسی اوپک آن بوده که کشورهای عضو باید نسبت به آخرین میزان تولید پایدار خود 4 تا 4.5 درصد کاهش تولید را اعمال کنند.

حال با توجه به میزان تولید 16 اکتبر کشورهای عضو اوپک میزان تولید کل این سازمان به 31 میلیون و 129 هزار تا 32 میلیون و 297 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

کاهشی که به نظر می‌رسد برای تمام اعضای اوپک منطقی باشد زیرا در ماه‌های اخیر اکثر کارشناسان بر این باور بودند که حجم تولید اوپک باید از محدوده 33 میلیون بشکه در روز به محدوده 32 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

حال با توجه به داده‌های اداره انرژی آمریکا در 16 اکتبر سالجاری میزان تولید تولیدکنندگان عمده بازار نفت با تصمیم اخیر اما غیر‌رسمی اوپک با کاهش 840 هزار بشکه در روز مواجه خواهد شد.

با وجود آنکه اگر جلسه آینده اوپک در هفته آینده خروجی داشته باشد، به عنوان اولین توافق اوپک از سال 2008 تا به امروز می‌توان آن را تلقی کرد، رویترز پیش بینی کرده که میزان تولید اوپک در مجموع 1 میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش یابد و این در حالی است که برخی از کارشناسان بر این باورند که سه کشور عربستان، عراق و ایران موانع جدی کاهش میزان تولید هستند، زیرا عربستان در حال حاضر درگیر مسائل شرکت آرامکو و تاسیس صندوق 2 میلیارد دلاری خود است که این مسائل هزینه زیادی را می‌طلبد و عربستان برای این موارد به درآمد نفتی خود احتیاج بسیاری دارد.

دلایلی که برای کشور عراق اعلام می‌شود جنگ با داعش و تنش‌های نفتی این کشور است و همچنین برای ایران دلیل اعمال تحریم‌ها در چند سال اخیر اعلام شده است.

اما فارغ از تمام این مسائل میانگین قیمت نفت در بازارهای جهانی 49 دلار بوده و امید می‌رود در سال آینده میلادی قیمت نفت به محدوده 60 دلار افزایش یابد.
 

اعضای اوپک با کاهش 4 درصدی تولید نفت همراه می‌شوند؟/ خاک اوپک بر چهره 100 هزار بشکه نفت ایران


یک حساب سرانگشتی نشان از آن دارد که عربستان در این توافق باید در حدود 500 هزار بشکه از میزان تولید خود را کاهش دهد، این کشور اعلام کرده که در صورت به نتیجه نرسیدن توافق در اوپک 500 هزار بشکه در روز از میزان تولید خود را کاهش خواهد داد.

البته تجربه گذشته نشان از آن دارد که عربستان در فصل سرد سال حدود 400 هزار بشکه از حجم تولید خود را کاهش می‌دهد و عملا روغن سوخته را وقف اوپک کرده است.

 

منبع : میزان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=98061
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه