میهن صنعت:

اعطای جایزه پیامبر اعظم در هفته وحدت/ مدال طلای 63 میلیمتری برای دانشمندان مسلمان

میهن صنعت: با برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) مصوب شد تا به 3 دانشمند کشورهای اسلامی و به یک دانشمند مسلمان فارغ از محیط جغرافیایی جایزه 500 هزار دلاری و مدال طلا اعطا شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در این جلسه مصوب شد تا جایزه پیامبر اعظم برای دوره اول به دانشمندان حوزه‌های "علوم و فناوری نانو"، "علوم و فناوری زیستی و سلامت" و "علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات" اعطا شود.

علاوه بر این 3 حوزه، حوزه چهارمی با عنوان "حوزه عام" نیز در نظر گرفته شد تا جایزه‌ای به یک طرح برتر دانشمند مسلمان جهان بدون محدودیت جغرافیایی و کشور محل اقامت وی اعطا شود.

بر اساس مصوبات این جلسه طرح‌های ارسالی در دوبخش داوری اولیه و داوری نهایی بررسی خواهند شد. در داوری اولیه پس از اتمام مهلت اعلام نامزدی، ارزیابی توسط دبیرخانه جایزه صورت گرفته و بررسی و تطبیق مدارک و صلاحیت طرح‌ها از نظر احراز ویژگی‌های عمومی و با توجه به نحوه معرفی توسط نهاد نامزدکننده، برای حضور در بخش نهایی جایزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

داوران بخش نهایی نیز در هر حوزه، متشکل از سه داور ایرانی، سه داور از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و یک داور از سایر کشورها هستند که طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند.

هر گروه 7 نفره داوران در نهایت 5 کاندید برتر در هر حوزه را برای دریافت جایزه معرفی خواهند کرد.

در این جلسه همچنین میزان این جایزه تعیین شد و بر این اساس جایزه برترین‌ها در هر حوزه شامل تندیس، مدال طلا ، لوح تقدیر و هدیه ویژه مالی 500 هزار دلاری خواهد بود.

جزئیات مصوبات جلسه امشب شورای سیاستگذاری

دکتر سورنا ستاری- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه دومین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم در جمع خبرنگاران گفت : این جایزه در سه حوزه نانوفناوری، فناوری زیستی و پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و در حوزه عمومی، هرکدام به مبلغ 500 هزار دلار به دانشمندان جهان اسلام اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه این جایزه نیز در بخش عام به دانشمندان مسلمان فارغ از کشور محل اقامت وی اعطا خواهد شد، خاطر نشان کرد: نامزدهای دریافت این جایزه از سوی دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و پژوهشگاه‌ها و همچنین دانشمندان برتر معرفی می‌شوند.

ستاری در خصوص نوع جایزه پیامبر اعظم (ص) گفت: همراه با تندیس این جایزه، مدال طلایی به قطر 63 میلیمتر مطابق با سن حضرت محمد (ص) به چهار برنده نهایی اهدا خواهد شد. اولین دوره این جایزه در هفته وحدت سال آینده اعطا می‌شود.

تلاش کشورهای اسلامی برای ارتقای جایگاه علمی

دکتر محمد جواد ظریف- وزیر امور خارجه در حاشیه دومین نشست شورای سیاستگذاری جایزه پیامبراعظم در جمع خبرنگاران ارتقای جایگاه علمی را از اهداف جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای اسلامی ذکر کرد و افزود: در این راستا همه کشورهای جهان اسلام درصدد هستند تا در حوزه علم و دانش در سطح بین المللی ارتقا یابند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اقدام کشور برای اعطای جایزه پیامبر اعظم به دانشمندان جهان اسلام، اظهار داشت: امیدواریم جایزه پیامبر اعظم بتواند نقش بسیار خوبی در زمینه گسترش علم و فناوری در جهان اسلام ایفا کند.

به گزارش مهر، دومین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزرای امور خارجه، علوم، تحقیقات و فناوری، روسای فرهنگستان علوم و علوم پزشکی، اعضای کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس و روسای دانشگاه‌های تهران،صنعتی شریف و جامعه المصطفی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و 5 نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اعضای حقیقی داخلی برگزار شد.

به گزارش مهر،  همچنین روسای بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام و روسای دانشگاه‌های کراچی پاکستان و خاورمیانه ترکیه به عنوان اعضای حقوقی غیر ایرانی در این نشست نیز حضور داشتند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37646
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه