میهن صنعت :

افزایش افت تولید خودرو در نیمه دوم سال در صورت عدم تامین نقدینگی

میهن صنعت : با توجه به افزایش مشکلات به وجود آمده در این صنعت کمبود نقدینگی هر روز بیش از گذشته احساس می شود و در صورتی که تسهیلات بانکی به این صنعت تزریق نشود نمی توان این کاهش تولید را جبران کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، دبیر انجمن خودروسازان ایران افزایش تولید خودرو در 6 ماه آینده را در گرو افزایش نقدینگی در این صنعت دانست و گفت: با توجه به افزایش مشکلات به وجود آمده در این صنعت کمبود نقدینگی هر روز بیش از گذشته احساس می شود و در صورتی که تسهیلات بانکی به این صنعت تزریق نشود نمی توان این کاهش تولید را جبران کرد.

احمد نعمت بخش در ادامه گفت: خودروسازان کشور در گذشته هنگام گشایش اعتبار حدود 10 درصد  قیمت کالا را پرداخت می کردند و 90درصد مابقی را هنگامی که کالای مورد نظر به گمرک می رسید می پرداختند منتهی هم اکنون باید تمام پول هنگام حواله ارزی پرداخت شود و به همین منظور نیاز به نقدینگی ده برابر شده است همین عامل یکی از دلایلی است که نقدینگی در صنعت خودرو را کاهش داده است. از دیگر موارد کاهش نقدینگی ، لیزینگ خودروها توسط شرکت ایران خودرو وسایپا است که به دلیل عدم توانایی خریداران خودرو میزان قابل توجهی از آن خودروها در این شرکت ها بصورت قسطی به فروش می رسد و این چند نکته از مهمترین عواملی بود که باعث کمبود نقدینگی و افت تولید خودرو شده است.

وی افزود: خودروسازان در سال گذشته  تقریباً حدود 12.5 میلیارد دلار با تولیدات خود صرفه جویی ارزی کرده اند زیرا اگر خودرو را با همین کیفیت می خواستیم به کشور وارد کنیم حدود 15میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شد.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو  ضمن انتقاد از عدم حمایت های دولتی در چنین وضعیتی گفت: در تمام کشور ها هنگامی که صنعت خودرو با مشکل مواجه می شود دولت ها به کمک این صنعت آمده و باعث رونق صنعت خودرو می شوند زیرا صنعت خودرو موتور محرک سایر صنایع است و هنگامیکه این صنعت رشد کند سایر صنایع نیز به تبع رشد خواهند کرد.

نعمت بخش با اشاره به افت 38 درصدی تولید خودرو در 6 ماه ابتدای سال گفت:در صورتی که نقدینگی به این صنعت تزریق نشود و قیمت گذاری در حاشیه بازار اتفاق نیفتد 6 ماه دوم سال نیز تولید خودرو با مشکلات بیشتر مواجه خواهد شد و ممکن است به افت تولید 50 درصدی بیانجامد.

دبیرانجمن خودروسازان اظهار امیدواری کرد که دولت در جهت تامین ارز خودروسازان و بانکها جهت تامین تسهیلات مورد نیاز این صنعت اقدام کنند تا بلکه بتوان در 6 ماه دوم امسال مقداری از عقب افتادگی در تولید را جبران نمود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4435
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه