میهن صنعت:

افزایش تولید نفت ایران – عربستان – عراق در ماه گذشته

میهن صنعت: براساس آمارهای منتشر شده از مرکز تحقیقاتی رویترز، تولید نفت اوپک در ماه می به بیشترین سطح سه ماهه گذشته رسیده است که این افزایش ناشی از افزایش تولید نفت در آنگولا و رشد صادرات نفت عراق است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از آمارهای رویترز، تولید نفت سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت (اوپک) در ماه می، روزانه 30.02 میلیون بشکه بوده که بیشتر از 29.68 میلیون بشکه در روز برای ماه آوریل است.

 

 

این افزایش نخستین افزایشی از ماه فوریه است که از مصرف اوپک مبنی بر سطح تولید روزانه 30 میلیون بشکه پیشی گرفته است.

 

 

آژانس بین‌المللی انرژی در 15 می اعلام کرده بود که اوپک به منظور پاسخ‌گویی به تقاضای فزاینده نفت از این سازمان به تولید بیشتر در نیمه‌ی دوم 2014 نیاز دارد.

 

 

توقف تولید نفت لیبی موجب شد که بهای نفت در سطح بیشتر از 100 دلار برای هر بشکه باقی بماند. این درحالی است که تولید کشور‌های غیر عضو اوپک و نفت شیل آمریکا افزایش یافته است.

 

 

در حال حاضر اوپک نیاز نفتی یک سوم جهان را تامین می‌کند؛ با توجه به آمارهای رویترز در ماه می، تولید نفت در آنگولا و عراق افزایش یافته است و بیشترین کاهش تولید مربوط به لیبی و این درحالی است که تولید نیجریه افزایش یافته است.

 

 

بیشترین این تولید مربوط به آنگولا با صادرات 59 محموله‌ی نفتی است که 11 محوله بیش از ماه آوریل بوده است. سه مورد از این محموله‌ها مربوط به میدان نفتی «پلوتونیو» است که توسط شرکت BP انگلستان اداره شده و بنا به اظهارات مقامات رسمی در دست تعمیر است.

 

 

بنابر این گزارش، عراق به دنبال افزایش صادرات در پایگاه‌های نفتی در جنوب این کشور که در ماه می روزانه 2.60 میلیون بشکه بوده است، می‌خواهد تولید خود را برای بار دیگر افزایش دهد، این صادرات بیشترین میزان از سال 2003 است.

 

 

فروش محموله‌های نفتی در منطقه کردستان عراق نیز که با مخالفت دولت مرکزی بغداد همراه بود، موجب افزایش تولید این کشور شده است.

 

 

این در حالی است که هیچ‌گونه صادراتی از کرکوک در منطقه شمالی عراق به دلیل بمب‌گزاری‌های متعدد در این منطقه صورت نگرفته است.

 

 

درارتباط با ایران نیز با توجه به آمار به دست آمده از نفت‌کش‌ها صادرات نفت در ماه می، پس از کاهش آن در ماه آوریل، افزایش یافته است که این افزایش بیشتر از سطح تعیین شده در توافق موقت ایران وغرب در ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای در نوامبر سال گذشته است.

 

 

افزایش فروش نفت ایران از اواخر 2013 موجب افزایش نگرانی‌های واشنگتن در ارتباط با کاهش تحریم‌ها و امکان رشد اقتصادی ایران شده است.

 

 

بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفتی اوپک، عربستان نیز براساس اظهارات مقامات صنعتی و با توجه به افزایش نیاز نیروگاه‌های برقی این کشور به نفت خام، تولید خود را اندک افزایش داده است.

 

 

علاوه براین تولید نفت امارات متحده عربی نیز با توجه به تکمیل تجهیزات میدان نفتی افزایش یافته است.

 

 

با توجه به این گزارش، تولید نفت لیبی با کاهش روزانه 60 هزار بشکه به میانگین ماهانه‌ی 190 هزار بشکه در روز رسیده است. در واقع آشوب‌ها و اعتراضات در این کشور موجب ادامه‌ی کاهش تولید در این منطقه شده است.

 

 

اعضای اوپک در یازدهم ژوئن به منظور تثبیت اهداف تولیدی خود در سطح 30 میلیون بشکه در روز در وین یکدیگر را ملاقات خواهند کرد.

 

 

به نقل از ایسنا علاوه بر این به نظر می‌رسد که اوپک بخواهد هدف خود در ارتباط با بهای بیش از 100 دلار برای هر بشکه را تغییر دهد، چرا که این سطح قیمت مورد توافق عربستان و بسیاری از کشور‌های عضو این سازمان است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=50116
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه