«میهن صنعت» بررسی کرد :

افزایش تیراژ تولید؛ ضرورت این روزهای صنعت خودرو ایران

صنعت خودرو ایران هم اکنون نیازمند تزریق سرمایه برای تولید و اتمام تعهدات خود است معضلی که اگر هرچه زودتر راهکاری برای آن اندیشیده نشود، به نوش داروی بعد از مرگ سهراب خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، افت شدید تولید در صنعت خودروسازی کشور باعث شده تا پرونده اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو در افق 1404، مهر "مختومه  شد" را بر پیشانی خود ثبت کند.

بر اساس این سند قرار بود که در سال 1404 به جایگاه نخست صنعت خودروی منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی برتوسعه فناوری دست پیدا کنیم.

بازگشت مجدد تحریم ها در گام نخست باعث اختلال در روند تولیدی همه ی صنایع کشور شد و البته که صنعت خودروسازی ایران نیز از این قائله مستثنی نبود. حال بعد از گذشت چند ماه خودروسازان داخلی مانده اند با بدهی به قطعه سازان و معوقات تحویلی که با شرایط فعلی می توان دومین صنعت بزرگ کشور را در لبه پرتگاه سقوط دید.

در حال حاضر خودروسازان داخلی به دلیل کمبود نقدینگی با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند. از طرفی افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا خودروسازها نتوانند قطعات مورد نیازشان را از قطعه سازان دریافت کنند.

قطعات های تک به ایران نمی رسد، همچنین قطعات تولید داخل نیز توسط قطعه سازان تامین نمی شود چراکه خودروسازها بدهکاران بزرگ قطعه سازی هستند و صنعت قطعه سازی نیز به دلیل همان بدهی با مشکلات جدی مواجه است. با چنین شرایطی تولید خودرو به منزله افزایش مجدد زیان انباشته خودروسازان خواهد شد که یعنی نابودی صنعت خودرو.

نکنه حائز اهمیت اینجاست که صنعت خودرو برای زنده ماندن نیاز به تولید دارد. البته نه تولیدی که باعث نابودی صنعت خودرو شود. تولید به شرط تزریق سرمایه در بدنه صنعت خودرو کشور. مشکل اول خودروسازان تامین نقدینگی است که باید هرچه سریعتر برای رفع این مشکل چاره ای اندیشیده شود. می توان برای رفع این مشکل دولت از پرداخت مبلغ جهت خرید نهاده های تولید و باز کردن ال سی جهت خرید خارجی و وارد کردن کالا استفاده کند.

از طرفی هماهنگی با زنجیره تامین و قطعه سازان نیز از ضرورت های باز شدن این گره کور صنعت خودرو است. گره کوری که به واسطه برگزاری جلسات با انجمن قطعه سازان، انجمن همگن و قطعه سازان و رفع مشکلات مالی قطعه سازان، می تواند راحت تر باز شود.

رفع مشکلات قطعه سازان بدون شک باعث حل بسیاری از مشکلات خواهد بود چراکه اگر قطعات مورد نیاز خودروسازان به موقع وارد خط تولید شوند می توان امیدوار بود که نمودار نزولی تولید خودرو در ایران، روند صعودی به خود بگیرد.

اما دوای درد قطعات های تک کجاست؟ پاسخ این پرسش زمانی سخت بود که کشورمان بازوان قدرتمندی همچون شرکت های دانش بنیان را در اختیار نداشت. متاسفانه باید قبول کنیم که بخش صنعتی کشور از اهمیت شرکت های دانش بنیان غافل مانده است. شرکت هایی که هرگاه به آنان اعتماد شد، سنگ بزرگی را از پیش پای بخش های بزرگی همچون صنعت نفت، صنعت داروسازی، صنعت برق، صنعت مخابرات و … برداشته اند.

لزوم تعامل بیشتر خودروسازان و شرکت های دانش بنیان باعث خواهد شد تا شاخ غول قطعات های تک نیز شکسته شود. البته در سومین نمایشگاه خودرو تهران شاهد حضور این شرکت ها در غرفه خودروسازان بودیم که خبر از یک اتفاق خوب در صنعت خودرو کشور می دهد.

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، درست است که صنعت خودرو کشور آنطور که باید به پیشرفت و جلب رضایت مردم نرسید اما نباید اجازه داد که دومین صنعت بزرگ کشور نابود شود. صنعت خودرو ایران هم اکنون نیازمند تزریق سرمایه برای تولید و اتمام تعهدات خود است معضلی که اگر هرچه زودتر راهکاری برای آن اندیشیده نشود، به نوش داروی بعد از مرگ سهراب خواهیم رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=171850
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه