«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

افزایش دستفروشی ها زیر سایه سنگین بی کاری

کافی است سری به وسایل نقلیه عمومی کشور بزنیم تا از عمق فاجعه مطلع شویم، به ویژه در کلان شهر ها که به دلیل نبود کار در شهر ها و روستاها، حجم قابل توجهی از مهاجرینی را خواهیم دید که در حال دستفروشی هستند و روز به روز نیز بر تعدادشان افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، آدامس بدم 5 هزار تومان" ، " آقایون و خانم ها جوراب ها نخیه بیرون مغازه ها 20 هزار تومان می فروشند و 3 تا تقدیم می کنم 10 هزار تومان"، " چراغ قوه دارم ضد ضربه و ضد آب فقط 10 هزار تومان" این ها جملاتی است که اکثرا در وسایل نقلیه عمومی به گوش می خورد و هر روز بر تعداد آن افزوده می شود. در سایه بی توجهی دولت به چالش بیکاری بخش زیادی از افراد دست به دستفروشی در وسایل نقلیه عمومی زده اند و موجب سلب آرامش از مردم در این موقعیت ها شده اند، طی بررسی های به عمل آمده اکثر این افراد به دلیل نبود شغل از روستا، شهرستان و یا دیگر استان به کلان شهر ها آمده اند.

‎بنا به اعتقاد کارشناسان حوزه ی اشتغال، روستاییان بخش قابل توجهی از مجموعه ی بیکاران را به خود اختصاص داده اند، با توجه به اهمیت موضوع ایجاد اشتغال در کلان شهرها و روستاهای کشور، دولت‌های مختلف در چند دهه اخیر اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند. طرح‌های «خوداشتغالی»، «ضربتی اشتغال»، «بنگاه‌های زودبازده»، «رونق تولید»، «طرح‌های مشارکتی معاونت توسعه روستایی معاون اول ریاست‌جمهوری» و «طرح‌های اشتغال فراگیر روستایی» ازجمله این طرح‌ها طی سال های اخیر بوده است.

‎یکی از قصه های تکراری طرح های دولت عدم به اجرا درآمدن دقیق برنامه های ابلاغ شده به دستگاه های ذیربط است. برخی از این طرح ها روی کاغذ نتایجی مثبت به دنبال دارند و حتی به مرحله اجرا می رسند اما پس از عملیاتی شدن تاثیرات مخرب دارند و خود به تنهایی سبب بروز مشکل می شوند و دست آخر بهانه ای برای دولت ها که بگویند فلان مشکل به علت مسیر طی شده ی اشتباه دولت قبلی بوده است در برخی موارد هم شاهد هستیم که اصلا طرح ها به مرحله اجرا نمی رسند.

‎طبق دستور رئیس جمهور قرار است 12هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی تا پایان شهریور ماه به طرح های اشتغالی جذب شود. اما در حال حاضر ابهاماتی در زمینه پرداخت های وام اشتغال روستایی وجود دارد و نمایندگان مجلس و کارآفرینان به کرات نسبت به این موضوع تذکر داده اند. همچنین آمارهای دیگری حکایت از این دارد که در برخی استان ها از بین طرح های معرفی شده به استان ها تنها به 7تا 8درصد وام اشتغال را پرداخت کرده اند و این نشان دهنده این است که باز هم درد سرهای قبلی برای متقاضیان در دریافت تسهیلات وجود دارد.

‎این مورد یکی از نمونه های طرح هایی است در ابتدای مراحل اجرایی با مشکل مواجه شده و متاثر از عدم هماهنگی دستگاه های ذیربط با یکدیگر دارد و این ناهماهنگی از سو مدیریت افراد تاثیر گرفته است.

‎در این راستا عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، با تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت اقتصادی خانوارهای کارگری، گفت:قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی  برای اشتغال روستاییان در اجرا روند مناسبی را طی نمی کند.

‎عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: براساس مصوبه قانونی مبنی بر برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان باید بانک ها نیز معادل ریالی این میزان منابع را برای ارائه وام های با سود مناسب در نظر می گرفتند.

‎نماینده مردم نایین درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد:متأسفانه عملکرد بانک ها در زمینه ارائه وام های اشتغالزایی و کارآفرینی  مناسب نیست و سخت گیری در مرحله تشکیل پرونده وام های اشتغالزایی وجود دارد که باید به این بحث رسیدگی شود.

‎عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،گفت:در سال 97 در مقابل افزایش محدود حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان، قیمت بسیاری از کالاها با رشد شدیدی روبرو شده است.

‎پوربافرانی افزود:علاوه بر ضعف بانک ها در ارائه وام های اشتغالزایی، مردم و اقشار کارگری، کارمندی و بازنشستگان در ملاقات های مردمی از گرانی ها گلایه دارند چرا که در سال 97 در مقابل افزایش محدود حقوق ها، قیمت بسیاری از کالا با رشد شدیدی روبرو شد.

‎یکی از مشکلاتی که موجب بروز مشکل در این سالها شده عدم نظارت بر توزیع مناسب منابع و  اعتبارات بانکی بوده چرا که اگر پرداخت وام اشتغال بدون کنترل و نظارت دقیق صورت گیرد، ممکن است تکرار طرح بنگاه‌های زودبازده و هدر رفت منابع را شاهد باشیم در این بین همکاری بانک ها از نکات حائز اهمیت و کلیدی بوده است که باید توجه زیادی به آن شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=158782
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه