میهن صنعت :

افزایش سرمایه اولیه تاسیس صرافی‌ها به ۵ میلیارد تومان

میهن صنعت : مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی با اشاره به دستورالعمل 48 ماده‌ای برای صرافی‌ها، گفت: بر این اساس حداقل مبلغ سرمایه اولیه برای تاسیس صرافی نوع اول مبلغ ۵۰ میلیارد ریال و صرافی نوع دوم ۲۰۰ میلیارد ریال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مرتضی ستاک در نشست خبری با اشاره به دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، اظهارداشت: بر اساس این دستورالعمل صرافی‌هایی که دارای شعبه هستند باید شعب خود را تعطیل کنند؛ البته در گذشته نیز بنابر تشخیص بانک مرکزی برخی از شعب از فعالیت خارج شده است.

وی در خصوص دستورالعمل جدید اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، گفت: بانک مرکزی بر اساس شرایط مبادرت به بروز رسانی و تغییر دستورالعمل های صادره می کند و به همین دلیل به روزآمد کردن دستورالعمل تاسیس،فعالیت و نظارت صرافی‌ها اقدام کرد.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با توجه به این که وجود صرافی‌های متعدد، در تشدید تقاضای کاذب ارز تاثیرگذار بوده تصمیم گرفت تا با اعمال ضوابط جدید تعداد صرافی‌های موجود در بازار را به روشی کاهش دهد تا آن دسته از صرافی‌ها که دارای بنیه مالی قوی و افراد با تحصیلات و سابقه کاری مناسب و مرتبط هستند، در بازار باقی بمانند.

وی با بیان اینکه برخی نهادهای مسئول نیز تغییر دستورالعمل پیشین را به بانک مرکزی توصیه کرده بودند؛ در مورد این دستورالعمل گفت: دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها به استناد ماده 11 قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351 و تبصره یک ماده 96 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه تدوین شده و شامل 8 فصل عنوان کرد.

به گفته وی، فصول ا‌ین دستورالعمل به ترتیب عبارتند از تعاریف، ضوابط تاسیس، ارکان صرافی، سرمایه،اجاره نامه ،فعالیت، نظارت و سایر موارد است.

ستاک افزود: تاسیس صرافی طبق فصل دوم دستورالعمل جدید با اخذ مجوز از بانک مرکزی  امکانپذیر است و تاسیس صرافی توسط موسسات اعتباری و بانک‌ها صرفاً در قالب شرکت سهامی خاص و توسط اشخاص حقیقی تنها در قالب شرکت تضامنی امکان‌پذیر است.

 

*حذف شعب صرافی‌های تا 6 ماه آینده

وی به ضوابط فصل دوم دستورالعمل اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس دستورالعمل جدید، تاسیس شعبه توسط صرافی ممنوع است و صرافی‌های موجود که دارای شعبه هستند ،موظفند حداکثر مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ دستورالعمل، شعبه های خود را تعطیل کنند.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در خصوص مکان فعالیت صرافی تصریح کرد: در دستورالعمل جدید مقرر شده است مکان فعالیت صرافی باید از نظر ملاحظات حفاظتی و امنیتی به تایید مراجع ذیصلاح برسد.

*شرایط موسسان صرافی‌ها

ستاک دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های بانکداری، اقتصاد، حقوق، مدیریت ،حسابداری و فناوری اطلاعات یا حداقل پنج سال سابقه فعالیت بانکی در بانک‌ها و موسسات اعتباری و یا فعالیت در صرافی های مجاز را از شرایط مورد نیاز موسسان صرافی عنوان کرد و افزود: طبق دستورالعمل جدید گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با صرافی طبق اعلام بانک مرکزی برای موسسین صرافی ها الزامی است.

*سرمایه صرافی‌های نوع اول ۵ و دوم 20 میلیارد تومان شد

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی با اشاره به فصل چهارم دستورالعمل صرافی ها تحت عنوان سرمایه گفت: طبق دستورالعمل جدید حداقل مبلغ سرمایه اولیه به منظور تاسیس صرافی نوع اول مبلغ 50 میلیارد ریال و صرافی نوع دوم و صرافی متعلق به موسسه اعتباری 200 میلیارد ریال تعیین شده است؛ ضمن اینکه حتما قبل از ثبت صرافی مبالغ به طور کامل به صورت نقدی نزد بانک مرکزی تودیع شود.

وی با بیان اینکه در گذشته سرمایه مورد نیاز برای تاسیس صرافی تنها یک میلیارد ریال بوده است، افزود: حداقل 90 درصد از سرمایه صرافی موسسه اعتباری باید متعلق به موسسه اعتباری باشد و صرافی‌های در حال فعالیت که سرمایه ثبتی آنها کمتر از مبلغ سرمایه موضوع این فصل است باید حداکثر در مدت یک سال از تاریخ تصویب دستورالعمل نسبت به افزایش سرمایه مقرر اقدام نمایند.

*ثبت 50 درصد سرمایه ثبتی به نام صرافی

ستاک تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل جدید، صرافی ها موظف‌اند معادل 50 درصد از سرمایه ثبتی، دارایی غیرمنقول به نام صرافی ثبت و یا معادل همین ارزش ، گواهی مسدودی سپرده نزد موسسات اعتباری به بانک مرکزی ارائه کنند.

به گفته وی، طبق این دستورالعمل معاملات باید در حسابی جداگانه به نام صرافی صورت گیرد و با حساب صاحبان صرافی‌ها امکان فعالیت وجود ندارد.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: ملزم شدن صرافی‌ها به ارائه ضمانت نامه بدون قید و شرط حسن انجام تعهد با ‌سررسید در سال به نفع بانک مرکزی به میزان 50 درصد آخرین سرمایه ثبتی، ارائه صورت‌های مالی میان دوره‌ای شش ماهه به انضمام گزارش حسابرس معتمد بانک مرکزی و همچنین ارائه صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی شده از سوی حسابرس معتمد بانک مرکزی حداکثر 4 ماه بعد از پایان سال مالی به بانک مرکزی، از دیگر تغییرات مهم این دستورالعمل است.

وی در خصوص فصل هفتم این دستورالعمل تحت عنوان نظارت گفت: در این فصل مسئولان صرافی موظف‌اند امکان رسیدگی‌های لازم را برای بازرسان بانک مرکزی فراهم کنند و درصورت سلب صلاحیت هر یک از اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل، چنانچه صرافی ظرف مدت 10 روز نسبت به معرفی اعضای جدید هیات مدیره یا مدیرعامل جدید اقدام نکند، اجازه نامه فعالیت آنها تعلیق خواهد شد.

به گفته وی، 692 صرافی از بانک مرکزی تا کنون مجوز فعالیت گرفته اند که بخشی از آنها تعلیق و ابطال شده است.

*شکایات زیاد از صرافی‌ها یکی از علل اصلاح دستورالعمل بود

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی یکی از علل اصلی اصلاح دستورالعمل صرافی‌ها را تخلفات برخی از آنها در دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: شکایات زیادی در محاکم قضایی از صرافی‌ها شده است و برخی دستگاه‌های نظارتی گزارش‌هایی از ایجاد التهاب در بازار ارز توسط صرافی‌ها ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه کار اصلی یک صرافی تنها تبدیل واحد پولی است، افزود: اگر شرایط مساعد شود حتی حواله را از بخش صرافی‌ها حذف می‌کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=22394
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه