مدیر عامل شرکت لیزینگ خودرو غدیر:

افزایش سرمایه 183 درصد لیزینگ خودرو غدیر

لیزینگ خودرو غدیر در برنامه ریزی های خود مستقلاً و بر اساس مجوز بانک مرکزی، تلاش کرد تا علاوه بر خودرو سواری، در سایر بازارها نیز حضور یابد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی«میهن صنعت»،  لیزینگ خودرو غدیر در برنامه ریزی های خود مستقلاً و بر اساس مجوز بانک مرکزی، تلاش کرد تا علاوه بر خودرو سواری، در سایر بازارها نیز حضور یابد. شرکت در 6 ماه فعالیت خود نسبت به دوره مشابه سال قبل میزان اعطای تسهیلات “ولغدر” از رشد 212درصدی برخوردار شده است که این موضوع سودآوری شرکت را نیز با رشد همراه خواهد کرد.

لیزینگ خودرو غدیر در برنامه ریزی های خود مستقلاً و بر اساس مجوز بانک مرکزی، تلاش کرد تا علاوه بر خودرو سواری، در سایر بازارها نیز حضور یابد. شرکت در 6 ماه فعالیت خود نسبت به دوره مشابه سال قبل میزان اعطای تسهیلات “ولغدر” از رشد 212درصدی برخوردار شده است که این موضوع سودآوری شرکت را نیز با رشد همراه خواهد کرد. لیزینگ خودروغدیر برای مدت باقی مانده تا پایان سال مالی نیز برای توسعه فعالیت خود در بخش مسکن برنامه هایی دارد و در حال تجهیز منابع است”. اینها موضوعاتی بودند که مرتضی ادیبی مدیر عامل لیزینگ اعلام کرد؛ با توجه به تغییرات مدیریتی صورت گرفته در این شرکت لیزینگی بورس امروز بر آن شد تا در گفت و گویی برنامه های جدید این شرکت را به اطلاع سهامداران و بازار سرمایه رساند که مشروح این گفت و گو در ذیل آمده است.

 

  • جناب آقای ادیبی با توجه به سال مالی شرکت در آذرماه، طی ماههای گذشته در این مجموعه چه اقداماتی صورت گرفته است؟ و برنامه شما برای ماه های پایانی سال مالی خود چیست؟

با حمایت و همکاری گروه صنعتی ایران خودرو هیات مدیره شرکت ورویکردهای جدید، برنامه ریزی جامعی برای توسعه بازار صورت گرفت که در گذشته مورد توجه نبودند.  در گذشته بیشتر مراودات و عملیات لیزینگ خودرو غدیر با سهامدار عمده صورت می پذیرفت. اما در سال های اخیر وضعیت تعهدات و محدودیت های قانونی سبب کاهش همکاری خودروسازان با شرکت های لیزینگ شد و فی الواقع لیزینگ ها را در تهیه خودرو با مشکل مواجه می ساخت. بر این اساس شرکت لیزینگ خودرو غدیر در برنامه ریزی های خود مستقلاً و بر اساس مجوز بانک مرکزی، تلاش کرد تا علاوه بر خودرو سواری، در سایر بازارها نیز حضور یابد. در واقع این شرکت تنوع بخشی به پرتفوی خود را با سایر بازارها هدف قرار داد.

در بخش کالاهای مصرفی بادوام همچون لوازم خانگی ، خودروهای تجاری و کالای دیجیتال قراردادهای در این شرکت منعقد شده است. به گونه ای که در 6 ماه فعالیت شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل میزان اعطای تسهیلات “ولغدر” از رشد 212درصدی برخوردار شده است که این موضوع سودآوری شرکت را نیز با رشد همراه خواهد کرد. با این مبنا EpS  شرکت لیزینگ خودرو غدیر در6 ماه منتهی به 31/03/1401 رشد 159 درصدی داشته است.

  • با توجه به وجود فعالیت شما در بخش املاک و مستغلات، برنامه شما برای توسعه این بخش چیست؟ تسهیلات دهی با توجه به بالا بودن ارقام ملک، چگونه از سوی مجموعه شما صورت می پذیرد؟

عمده فعالیت شرکت در سال گذشته در زمینه خودروهای تجاری بوده است. بخشی از فعالیت ها به کالاهای مصرفی و بادوام و کالای دیجیتال و در نهایت بخش دیگر به املاک و مستغلات اختصاص یافته است. فعالیت در بخش املاک و مستغلات،قیمت بسیار مهم است. یکی از محدودیت های اعمالی موجود در فعالیت شرکت های لیزینگ از سوی بانک مرکزی، میزان تخصیص تسهیلات به هر شخص است. در واقع یک شرکت لیزینگی بیش از 5 درصد حقوق صاحبان سهام خود را نمی تواند به عنوان تسهیلات به هر شخص پرداخت کند. در این میان در لیزینگ غدیر به موجب مصوبه هیئت مدیره برای اشخاص حقیقی، پرداخت 5 درصد را نیزمحدودتر کرده است. حال این موضوع در بخش املاک نمود بیشتری دارد. ضمن آنکه خریداری یک ملک آنهم در تهران، نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد. شرکت لیزینگ غدیر با توجه به ساختار سرمایه خود قادر به ارائه رقم محدودی از تسهیلات به این بخش است که بر این اساس تسهیلات چشمگیری در این حوزه تخصیص نیافته است لیکن لیزینگ خودروغدیر برای مدت باقی مانده تا پایان سال مالی نیز برای توسعه فعالیت خود در این بخش برنامه هایی دارد و در حال تجهیز منابع است. همچنین با توجه به پیش رو بودن مجمع فوق العاده شرکت به منظور اصلاح ساختار سرمایه، راه برای فعالیت بیشتردرحوزه املاک هموارتر خواهد شد.

  • جناب آقای ادیبی آیا ارائه تسهیلات به متقاضیان املاک و مستغلات با محدودیت همراه است؟ و متقاضیان در چه صورت واجد شرایط هستند؟ و واگذاری املاک بر اساس تعاملات شما با وزارت راه وشهرسازی و بانک مسکن صورت می پذیرد؟

لیزینگ خودرو غدیر در حوزه تخصیص تسهیلات خرید املاک و مستغلات هیچگونه محدودیتی ندارد، افراد در صورت برخورداری از شرایط مدنظر، میتوانند از تسهیلات استفاده کنند. البته نکته حائز اهمیت آن است که بر اساس ضوابط  شرکتهای لیزینگ در صورتیکه شخصی متقاضی خرید ملک باشد و شرایط شرکت را نیز دارا باشد، تسهیلات مدنظر به فروشنده پرداخت وسند ملک نیز تا زمان تسویه اقساط  در رهن شرکت باقی خواهد ماند.

  • آیا سایر لیزینگ ها نیز به بخش املاک و مستغلات ورود کرده اند؟ و فراگیری لیزینگ املاک و مستغلات تا چه میزان است؟

سابقه ورود لیزینگ ها به بخش املاک و مستغلات وجود دارد و فعالیت در این حوزه نیز صورت گرفته اما با توجه به محدودیت منابع و محدودیت میزان تسهیلات و همچنین قیمت املاک، تسهیلات در این حوزه کاهش یافته وعمدتا لیزینگ های کشور در بخش خودروحضور چشمگیر دارند.

  • با توجه به چالش شرکت های لیزینگی در تامین منابع، در حال حاضر نرخ سود تسیهلات در این شرکت چه میزان است؟

منابع و نرخ سود در شرکت های لیزینگ دو موضوع عمده محسوب می شود. تامین منابع در حال حاضر چالشی برای شرکت های لیزینگی محسوب می گردد. اما این شرکت موفق شده است که از منظر تسهیلات، سودآوری و تنوع تسهیلات قابل ارائه، پیشرفت مطلوبی را به همراه داشته باشد. بنابر دستورالعمل بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات،  3 واحد درصد بیشتر از آخرین نرخ مصوب شورای پول و اعتبار یعنی 21 درصد است. هر چند تلاش هایی برای اصلاح این نرخ صورت گرفته، اما در حال حاضر با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده پول ، تمام لیزینگ ها در تلاشند تا از محل تخفیف توسعه فروش که از فروشندگان یا شرکت های تولید کننده و طرف قرارداد می گیرند، نرخ خود را پوشش دهند.

  • افزایش سرمایه لیزینگ غدیرچه زمانی انجام می شود؟

بر اساس مجوز شرکت از بانک مرکزی و سازمان بورس در شهریور 1401 افزایش سرمایه 183 درصدی صورت خواهد پذیرفت  و به موجب آن سرمایه شرکت به 1,500 میلیارد ریال خواهد رسید. 19 درصد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته و 81 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی خواهد بود.

  • آقای ادیبی برنامه های شرکت لیزینگ خودرو غدیر برای حمایت از سهم چیست؟

با توجه به فراز و نشیب های موجود در سهام شرکت ها، لیزینگ غدیر شرایط بهتری را پیش رو داشته و توانسته عملکرد خود را بعد از 6 ماه بر روی کدال به نمایش گذارد. بخش اعظمی از برنامه های هیئت مدیره و مدیر عامل مطرح شده در مجمع، جامه عمل پوشانده شده است. ضمن آنکه با  افزایش سرمایه شرکت نیز روند سهم مطلوب تر خواهد شد. لیزینگ غدیر از منظر قیمت سهام در مقایسه به سایر شرکت های هم صنعت خود، روند خوبی را با توجه به منابع موجود و فعالیت های صورت گرفته، به همراه دارد. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که قیمت سهم هنوز از ارزش ذاتی خود فاصله دارد و به قیمت واقعی خود نرسیده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=251185
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه