میهن صنعت :

افزایش صادرات نفت مهم‌ ترین دستاورد برجام

میهن صنعت : وزیر نفت مهم‌ترین دستاورد دولت پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی اعلام کرد و گفت: هیچ مانعی برای احیای سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خام وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت بعد از گذشت سه روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی از این نمایشگاه دیدن کردند. در ابتدا نشست مشترکی با دست‌اندرکاران ساخت ١٠ قلم گروه کالایی صنعت نفت برگزار شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در این نشست با بیان اینکه سرمایه‌گذار با اطمینان وارد کشور شوند، زیرا قراردادهای جدید نفتی تدوین شده است، تاکید کرد: ما از قراردادها دفاع می‌کنیم اگرچه نقدهایی بر این قراردادها صورت گرفت. بدون شک در صورت نیاز قراردادها اصلاح خواهد شد. با وجود این دولت به وزارت نفت کمک خواهد کرد تا با شجاعت قراردادهای جدید نفتی را عملیاتی کند.

اجازه نمی‌دهیم ایران غایب بازار شود

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اصرار داریم سهم صادرات به نقطه قبل از تحریم برسد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که ایران از بازار غایب شود، گفت: با تدبیر وزارت نفت در کمتر از سه ماه افزایش تولید در نفت محقق شد، این مسئله برای دنیا قابل باور نیست.

وی از تولیدکنندگان داخلی خواست که در ساخت تجهیزات با برندهای معتبر دنیا مشارکت داشته باشند و فقط به بازار داخل فکر نکنند و تاکید کرد: وزارت نفت باید به تجهیزات ساخت داخل اعتماد کند و شجاعت داشته باشد که از امکانات داخلی استفاده کرده و به آنها نیز کمک کند که اگر اصلاحاتی نیاز دارند انجام دهند. همچنین از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به همکاری با ایران می‌خواهیم با اطمینان با طرف‌های ایرانی همکاری‌ کنند.

جهانگیری بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور، کاهش تورم فزاینده از ٤٠درصد به ١١ درصد و بازگشت رونق به اقتصاد کشو را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست و گفت: در ماه‌های گذشته مقام‌های عالی رتبه کشورهای آسیای شرقی، اروپایی و آمریکایی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی به ایران آمدند. این آمد و شدها بیانگر این است که ایران می‌تواند به کانون توسعه تبدیل شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز مهم‌ترین دستاورد دولت پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی دانست و گفت: تحقق برجام بهترین زمینه را برای توسعه صنعتی نفت ایران فراهم کرده و اهداف اقتصاد مقاومتی بر پایه لغو تحریم‌ها به‌صورت جدی‌تری دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ مانعی برای احیای سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خام وجود ندارد، تصریح کرد: ساخت ١٠ گروه کالایی دانش بنیان‌ترین فعالیت پژوهشی در تاریخ صنعت نفت به شمار می‌آید اگر ایران بتواند در زمینه این کالاها به دانش فنی و ساخت تجاری برسد، صاحب حرف در منطقه خواهد بود. ساخت این تجهیزات با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور انجام می‌شود و براساس قراردادهای منعقد شده با دانشگاه‌ها این مراکز علمی تا زمان تجاری‌سازی در کنار پروژه‌ها خواهند بود.

ایران سکوی صادرات کالا

زنگنه ادامه داد: سازندگان داخلی در این فضا با مشارکت شرکت‌های خارجی اقدام به تولید محصولاتی می‌کنند که نه تنها در داخل کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت بلکه به کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود و ایران سکویی برای صادرات کالا در منطقه خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه همان‌گونه که در برنامه ششم عنوان شده برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت علاوه بر منابع داخلی، به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی نیاز است، تصریح کرد: اولویت‌های وزارت نفت در قراردادهای جدید نفتی توسعه میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت است که در این زمینه قراردادهای ما در غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی و افزایش برداشت از میدان‌های اصلی کشور در حال نهایی شدن است.

زنگنه با بیان اینکه امسال بیش از 4میلیارد دلار به ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی اضافه خواهدشد، تصریح کرد: امسال 8میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به مدار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه شاهد افزایش کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی هستیم، از راه‌اندازی نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال جاری خبر داد و گفت: ایران نه تنها دیگر واردکننده بنزین نخواهد بود، بلکه از سال آینده صادر‌کننده این فرآورده نیز خواهد شد./فرصت امروز/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

همچنین رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه قرار است 100 قرارداد با سازندگان داخلی تجهیزات منعقد شود، گفت: تاکنون 38قرارداد برای ساخت کالاهای زیرساختی و پرمصرف صنعت نفت منعقد شده است.

وی به حضور موسسات دانش‌بنیان در صنعت بالادست و پایین‌دست نفت اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حمایت و تسریع و تسهیل قوانین بانکی از سازندگان داخلی و ایجاد محدودیت در واردات فضای دانش‌بنیان کردن تولید ایجاد شده و حرکت فراگیر به سمت اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=83704
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه